ועדת הכלכלה תדון על עתיד התחנה המרכזית בת"א
הדיון נקבע בעקבות חשיפת "כלכליסט" על כך שבעלי התחנה המרכזית ומשרד התחבורה מתכוונים לחתום על חוזה ארוך טווח להמשך פעילותה של התחנה, זאת במקום לפעול בהתאם לתוכנית המתאר, להרוס את התחנה ולבנות במקומה פרויקט עם שימושים מעורבים
ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לקיים מחר (ב') דיון הנוגע להמשך הפעלתה של התחנה המרכזית לתקופה של 24 שנים נוספות. כפי שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט", משרד התחבורה וחברת הנדל"ן נצבא של קובי מימון נמצאים במגעים מתקדמים לקראת חתימה על חוזה שכירות חדש לתחנה המרכזית החדשה בשכונת נווה שאנן בתל אביב עד לשנת 2042.
- "לשוכרים בתחנה המרכזית נמאס. חצי מהוועד לא בחיים"
- התחנה המרכזית: הכנסות גבוהות חרף מיעוט שוכרים
- אלפי דירות? התחנה המרכזית החדשה תישאר עד 2042
חתימה על הסכם כזה תנציח את המצב הקיים בתחנה ובסביבתה, כך שהמבנה שנחשב למפגע סביבתי ותחבורתי וחלקים גדולים ממנו לא פעילים יעיב על פיתוח האזור, ובנוסף, הסכם כזה יטרפד כל סיכוי של בעלי הנכסים בתחנה המרכזית לפיצוי כלשהו. התמורה להסכם כזה, צפויה להניב לחברת נצבא דמי שכירות בגובה 40 מיליון שקל בשנה ממשרד התחבורה.
הותרת התחנה המרכזית הישנה על כנה נוגדת את תוכנית המתאר של העיר ת"א אשר אושרה במהלך 2016 ובמסגרתה נקבע, כי השטח שבו ממוקמת כיום התחנה ישנה את ייעודו ממסוף אוטובוסים לשטח שמיועד למבני ציבור, עסקים ומגורים. לפי התוכנית, 40% משטח התחנה ישמשו למגורים, וגובה המגדלים שייבנו יוגבל ל־25 קומות. כמו כן נקבע כי פעילות התחנה המרכזית החדשה תעבור לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב בעיר ובסמוך למחלף חולון.
במכתב בין ראש העיר חולדאי לבין דב חנין שהגיע לידי "כלכליסט" ועליו חתום חולדאי, טוען חולדאי כי גם הוא הופתע מהמהלך שבין חברת נצבא לבין משרד התחבורה. "המגעים המדוברים לא נעשו בתיאום עמנו או בידיעתנו. גם אנחנו סבורים שיש לשנות את המציאות המטרדית הנובעת מפעילותה של התחנה המרכזית החדשה בלב שכונת נווה שאנן".
לסיום מבקש חולדאי מחנין שהינו חבר בוועדת הכלכלה, "נשמח אם תסייע בהפעלת לחץ מול כל הגורמים האמונים על הנושא בממשלת ישראל לשינוי המצב בתחנה המרכזית החדשה כדי שנוכל לקדם את מימוש תוכנית המתאר שלנו".
מכתב נוסף, הועבר לשרי האוצר והתחבורה וכן לעיריית ת"א, על ידי עו"ד צבי שוב המייצג את בעלי החנויות בתחנה. במכתב כותב שוב, "התנהלות הגופים לעיל עומדת בסתירה לתוכנית גם מהטעם שממילא ברור שחתימה על הסכמים להסדרת דמי שימוש עם חברת התחנה המרכזית ו/או חב' נצבא (ל-24 שנים!!!!), מהווה מכה הרת גורל עבור מרשינו, תוך המשך גרימת נזקים ועוול משווע". עוד כותב שוב, "הגעה לחתימה על הסדר של 24 שנים כאמור תפגע פגיעה ממשית לא רק במרשינו בעלי החנויות אלא בסביבה כולה שמחכה ושועה לפתרון ראוי בנסיבות העניין וברי כי פעולות לחתימה על הסדר כאמור, יסכלו זאת".
בשל כך מבקש שוב במכתבו להימנע מחתימה על כל הסכם ארוך טווח, וכן מבקש לקדם הכנת מסמך מדיניות למתחם התחנה, אשר בין היתר ייתן מענה לסוגיית העתקת התחנה ממקומה, תוך בחינת ההשלכות של סוגיה זו בשיתוף עם משרד התחבורה.
בעקבות הכוונה להשאיר את התחנה המרכזית, תושבי דרום תל אביב פתחו מטה מאבק נגד כוונת משרד התחבורה להאריך את הפעלת התחנה ל-24 שנים, שכולל תושבים ופעילים מהאזור. לדברי שולה קשת, תושבת שכונת נוה שאנן, התושבים לא יאפשרו להחלטה הזאת לעבור בשקט. זה מחדל מתמשך. האחריות מוטלת על שר התחבורה, מינהל התכנון ועיריית תל אביב במשותף. על כל הצדדים למצוא פתרון חלופי למסוף האוטובוסים בדחיפות ולפנות את המפגע הכי קשה שקיים היום בדרום תל אביב. אי אפשר לדבר בסיסמאות על שיקום דרום תל אביב ולקבל החלטה כזאת. זו תקיעת סכין בגב של התושבים שמשוועים שנים רבות לפינוי התחנה.