$
פרסום ושיווק

רשתות השיווק נגד הרגולציה: "חצתה את מתחם המידתיות הסביר ותפגע בצרכנים"

מנכ"ל שופרסל, בעלי מגה ורמי לוי שלחו מכתב לשר הכלכלה יחד עם רשתות מזון נוספות, בו הם דורשים להקפיא כל רגולציה עתידית. מבקשים לבטל את אחת הדרישות המשמעותיות לצרכנים - חובת הצגת מחיר כולל על גבי כל מוצר

נורית קדוש 10:3211.02.18

רשתות השיווק נגד הרגולציה הענפית. איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל, נחום ביתן בעל רשתות מגה ויינות ביתן ורמי לוי בעל השליטה ברשת שיווק השקמה, יוצאים יחד עם רשתות מזון נוספות נגד הרגולציה הענפית. הרשתות שלחו דרך איגוד לשכות המסחר מכתב לשר הכלכלה אלי כהן, בו הם מוחים נגד החקיקה והמעורבות הרגולטורית, דורשים להקפיא רגולציה עתידית ומאיימים כי הדבר יפגע בציבור הצרכנים: "החקיקה וההתערבות הרגולטוריות חצו את מתחם המידתיות הסביר ועלולים לפעול בסופו של דבר כנגד הצרכן. כל נטל המוטל על הרשתות מתגלגל בסופו של דבר לפתחם של הצרכנים ומשפיע על מחירי המוצרים ויוקר המחייה באופן ישיר".

 

הקמעונאים הגדולים יחד עם רשתות טיב טעם, סופר דוש, מחסני השוק וקשת טעמים טוענים כי רשתות המזון פועלות בסביבה עתירת חובות רגולטוריות, שחלקן כרוכות בענישה ברובד הפלילי וחלקן בהטלת עיצומים כספיים בסכומים גבוהים. "חובות אלה הינן חלק בלתי נפרד מניהול סניפי הרשתות באופן שוטף. מעבר לחובות הבסיסיות לצורך קבלת רישיון עסק, קיימות חובות רבות, הנוגעות לעמידה בדיני הגנת הצרכן, פקודות בריאות הציבור, דיני הגנת הסביבה, צווי פיקוח, דיני עבודה החלים על כל המעסיקים ועוד".

 

אחת הדרישות הרגולטורית המשמעותיות ביותר לצרכנים אותה מבקשים הקמעונאים לבטל היא חובת הצגת מחיר כולל על גבי כל מוצר. חובה זאת מאפשרת לצרכן בין היתר לשלם את המחיר שמופיע על האריזה ולא את המחיר שמופיע בקופה, שלעיתים גבוה יותר. חובה נוספת שנולדה כתוצאה ממהלכי יצרנים להקטין אריזות מבלי להוריד מחיר בהתאם, היא תקנות מחיר ליחידת מידה. עוד כפופים הקמעונאים לתקנות ביטול עסקה, לחוק קידום התחרות בענף המזון, לתקנות שקיפות המחירים, לחוק הפיקדון על מכלי משקה, לחוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה, לחוק האריזות, לחוק בריאות הציבור מזון, לתקנות בריאות הציבור וכן מחויבים להקצאת שטח מכירה ייעודי למוצרי מזון בפיקוח, להצבת מכשירי שקילה, להצגת שילוט של המחיר הממוצע בחו"ל של מוצרי פארם ועוד.

 

קניות ברשת שיווק (ארכיון). הצרכנים יכולים לשלם את המחיר שמופיע על האריזה ולא בקופה קניות ברשת שיווק (ארכיון). הצרכנים יכולים לשלם את המחיר שמופיע על האריזה ולא בקופה צילום: אוראל כהן

 

מחאת הקמעונאים יצאה לדרך מחובות רגולטוריות שעתידות לחול על רשתות המזון ובהן שלוש הצעות תיקון לחוק הגנת הצרכן - סימון תאריך ייצור ותפוגה עברי, פיצוי לדוגמה בשל אי אמת בפרסום ואיסור הצגת תמונה מטעה.

 

הקמעונאים דורשים להקפיא כל רגולציה ענפית חדשה: "יש לבחון מהו העומס הרגולטורי שכבר קיים על הרשתות והאם נוכח עומס זה נכון להוסיף ולהכביד עליהן, גם אם כל הצעה נראית מוצדקת בפני עצמה. על הרקע הזה אנו סבורים, שעד שלא תתקיים בדיקה מקיפה של הנטל שנושא בו כבר היום הענף, יש להקפיא ולא לקדם כל רגולציה חדשה על הענף".

 

עוד הוסיפו הקמעונאים כי בנוסף יש לקדם באופן מיידי מהלך כולל של טיוב רגולציה קיימת, החלה על הרשתות במטרה לבחון את החיוניות והמשאבים הנדרשים ליישומה. "אנו בטוחים כי תמצא כי חלק מהרגולציה איננה נחוצה, היא מעמיסה שלא לצורך וחלקה אנכרוניסטי ואיננו עולה בקנה אחד עם מציאות המסחר הקמעונאי של היום. אנו משוכנעים שהורדת רגולציה קיימת מיותרת תתרום את שלה להוזלת המחירים לצרכן".

 

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר בתגובה למכתב הקמעונאים: "הרגולציה הצרכנית שעודכנה בשנתיים האחרונות כללה בעיקר הסרת חסמים והפחתת הנטל הרגולטורי ובין הצעדים שעודכנו: חוק המזון, ביטול המכסים, פתיחת מכון התקנים לתחרות, הורדת מס ההכנסה ב-3.5%, הורדת המע"מ באחוז שכבר נכנסו לתוקפן ותקנות התמרוקים שצפויות לעבור בקרוב".

 

כהן הוסיף כי "עדכונים אלו כבר מסייעים למטרות שלשמן נועדו: הורדת חסמים וקידום התחרות, הגדלת מגוון המוצרים, שקיפות צרכנית והוזלת המחירים.

רשתות המזון הן אכן שותפות למאבק ביוקר המחיה ובכפי שהיה בעבר, אנו ניפגש ונמשיך להסיר חסמים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x