בזק נגד משרד התקשורת: תן לנו למכור טלוויזיה
במשרד נוטים לסרב לבקשת החברה לשווק את הטלוויזיה באינטרנט של yes. בזק: ניסיון ליצור מראית עין של הקשחת עמדות
בזק פותחת חזית חדשה מול משרד התקשורת. בזמן שאחת החברות־הבנות שלה, בזק בינלאומי, תחל בשבוע הבא לשווק את שירות הטלוויזיה האינטרנטי של yes, סטינג tv, משרד התקשורת נוטה שלא לאשר לחברה־האם בזק לעשות מהלך דומה.
- החל משבוע הבא: בזק בינלאומי תמכור את סטינג TV
- התחרות בשוק הטלוויזיה הזניקה את הפרסום
- הורדת המחירים של yes: מלחמת ההישרדות רק החלה
כפי שנחשף באתר “כלכליסט”, מעט אחרי השקת סטינג הגישה בזק בקשה למשרד התקשורת למכור את השירות. במשרד טרם השיבו לבזק, אולם לפי ההערכות, הם מתכוונים להשיב בשלילה. גורמים במשרד טוענים שמדיניות המשרד היא למכור שירותי אינטרנט במסגרת השוק הסיטונאי, שבמסגרתה הלקוח מתקשר עם ספקית האינטרנט ולא עם חברת התשתית, ולכן מעדיפים שם למנוע מבזק אפשרות להגדיל את פוטנציאל הלקוחות שלה על ידי שיווק מוצר נוסף. בסביבת בזק טוענים כי המשרד לא רואה את טובת הצרכן, ומעדיף להציג תמונה שלפיה המשרד הקשיח את עמדותיו מול החברה. זאת לאחר שנטען בפרשת בזק כי הוא היטיב עמה.
לפי הרישיונות של בזק והחברות־בנות של הקבוצה, לכל חברה מותר לשווק רק את שירותי התקשורת שלה עצמה. אולם סטינג tv, בשונה מהטלוויזיה בלוויין, הוא מוצר לא מפוקח. שידוריו מועברים על גבי תשתית האינטרנט, בדומה לשירותי הטלוויזיה החדשים של סלקום ופרטנר, מה שמאפשר לכל אחת מחברות קבוצת בזק לשווקו. סלקום, פרטנר ו־HOT (עם הגבלות מסוימות) יכולות למכור סלי שירותים משולשים ומרובעים (טריפל או קוואטרו) הכוללים טלפוניה קווית, אינטרנט, סלולר וטלוויזיה רב־ערוצית. לשיווק סלי שירותים יתרונות צרכניים רבים, הן ביחס למחיר כשניתן להציע הנחות ללקוח תוך סבסוד אחד המוצרים, והן ביכולת להתקשר תחת ספק אחד. על קבוצת בזק מושתתת הפרדה מבנית המונעת ממנה, כאמור, הצעת סל שירותים משולב עם שירותי החברות־בנות שלה. על בזק (החברה־האם) מושתות המגבלות הרחבות ביותר, והיא לא יכולה למכור אף מוצר גם אם הוא לא מפוקח, אלא באישור משרד התקשורת.
סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, טוענת כבר שנים שבזק יכולה להציע שירותים זולים בהרבה לצרכן רק אם יאפשרו לה למכור סלי שירותים. אך במשרד חוששים שבזק תנצל לרעה את המצב ו"תשבור" את השוק עם מחירים נמוכים שיטלטלו את ענף התקשורת לחלוטין. עם זאת, החברות־הבנות יכולות למכור שירותים אחת של השנייה, כל עוד המוצר הנוסף אינו מפוקח. אפשרות זו יצרה מחלוקות רבות בתוך הקבוצה, ובעיקר ב־yes. בחברת הלוויין היו רוצים למכור את סטינג בעצמם, ולא לאפשר לחברות אחרות, גם אם הן שייכות לאותה הקבוצה, זאת מתוך חשש שבזק בינלאומי תפנה גם ללקוחות yes ותשכנע אותם לעבור לשירות המוזל על חשבון שירות הפרימיום. מהלך שכזה עשוי להקטין באופן ישיר את ההכנסות של yes.
למהלך שיווק שירותי טלוויזיה על ידי בזק בינלאומי לא צפויה להיות השפעה צרכנית מהותית, אולם הוא יכול להיות מהותי עבור בזק. שירותי הטלוויזיה נחשבים לשירות היחיד שמבדל את חבילות התקשורת זו מזו. אם בזק אכן תוכל למכור אותם, היא מצד אחד תצליח להתגבר על הרגולציה ולהתחזק במכירות סלי השירותים, אולם מצד שני תחליש את כוחה מול משרד התקשורת, בעיקר בדיונים על ביטול ההפרדה המבנית.
בזק בינלאומי ו־yes סירבו להתייחס לידיעה.