$
פרסום ושיווק

החל משבוע הבא: בזק בינלאומי תמכור את סטינג TV

החברה תחל לשווק את שירות הטלוויזיה המוזלת של yes. המהלך עלול לגרום לטלטלה בחברת הלוויין, משום שבזק בינלאומי יכולה לפנות גם ללקוחות yes ולשכנע אותם לעבור לשירות המוזל

אביב גוטר 12:4728.01.18
בזק בינלאומי תחל לשווק את שירות הטלוויזיה המוזלת של yes, סטינג TV, החל מהשבוע הבא – כך נודע ל"כלכליסט". בשבועות האחרונים שתי החברות הבנות של בזק – בזק בינלאומי ו-yes - ניהלו מגעים לגבי יצירת סל שירותים משותף שיכלול שירות אינטרנט וטלוויזיה, וזאת לאור התחרות החריפה שמתחוללת בחודשים האחרונים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית.

 

לפי רישיונות של בזק והחברות הבנות, לכל חברה מותר לשווק רק שירותי תקשורת של עצמה, כלומר נאסר להן לשווק שירותים של החברות האחרות. אולם סטינג tv נחשב למוצר לא מפוקח, משום ששידוריו מועברים על גבי תשתית האינטרנט, בדומה למוצרים של סלקום ופרטנר, מה שמאפשר לכל אחת מחברות קבוצת בזק למכור את השירות בתוספת לשירות נוסף.

 

סלקום, פרטנר ו-HOT (עם הגבלות מסוימות), יכולות למכור סלי שירותים – "באנדלים", "טריפלים" ו-"קוואטרו" – ומשווקות ללקוחות שירותים הכוללים טלפוניה קווית, אינטרנט, סלולר וטלוויזיה רב-ערוצית. לשיווק סלי שירותים יתרונות צרכניים רבים, הן ביחס למחיר המאפשר להציע הנחות ללקוח תוך סבסוד אחד המוצרים, והן ביכולת להתקשר תחת ספק תקשורת אחת.

 

סטינג TV סטינג TV

 

על קבוצת בזק מושתת הפרדה מבנית המונעת ממנה להציע, כאמור, סל שירותים המורכב משירותים של אחת ההחברות ולפחות שירות אחד של אחת מהחברות האחרות בקבוצה המפוקח תחת רישיון שניתן לה על ידי משרד התקשורת. על בזק (החברה האם) מושתות המוגבלויות הרחבות ביותר והיא לא יכולה למכור אף מוצר גם אם הוא לא מפוקח על ידי רישיון, אלא אם משרד התקשורת אישר לה.

 

ל"כלכליסט" נודע כי לפני כחודש וחצי, מעט אחרי השקת סטינג TV בסוף אוקטובר, הגישה בזק בקשה למשרד התקשורת שתאשר לה למכור סל שירותים הכולל אינטרנט – מוצר שבזק רשאית למכור בעצמה במסגרת מתכונת מכירת הבאנדל ההפוך – ושירות הטלוויזיה סטינג.

 

הבאנדל ההפוך מאפשר לבק לשווק ללקוחות תשתית אינטרנט, כאשר במסגרת הליך המכירה בזק מציעה רשימה של ספקי תקשורת, באופן שוויוני ולא מפלה, אותו בוחר הלקוח. במשרד התקשורת טרם השיבו לבזק, אולם לפי ההערכות במשרד מתכוונים להשיב בשלילה לבקשה. גורמים במשרד טוענים שמדיניות המשרד היא למכור שירותי אינטרנט במסגרת השוק הסיטונאי, לפיה הגוף שעומד מול הלקוח היא ספקית האינטרנט ולא חברת התשתית, ולכן מעדיפים למנוע מבזק אפשרות להגדיל את פוטנציאל הלקוחות שלה על ידי שיווק מוצר נוסף, ובעיקר שירות טלוויזיה.

 

בנוסף, נשמעים קולות מבזק הטוענים כי המשרד לא מתכוון לאשר את הבקשה בעקבות פרשת בזק, לפיה נחשד כי משרד התקשורת היטיב עם בזק על חשבון האינטרס הציבורי. בבזק טוענים כי המשרד לא רואה את טובת הצרכן ומעדיף לייצר תמונת מצב לפיה המשרד הקשיח את עמדותיו מול החברות, ובעיקר מול בזק.

 

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, טוענת כבר שנים שבזק יכולה להציע שירותים זולים בהרבה לצרכן, רק אם יאפשרו לה למכור סלי שירותים. הנדלר צודקת, בזק יכולה למכור מגוון רחב של שירותים תוך כדי סבסוד מוצר אחד על חשבון השני, ובכך לשווק ללקוחות הצעות ערך גבוהות במחיר נמוך מכפי שניתן היום. במשרד חוששים שבזק תנצל לרעה את המצב ו"תשבור" את השוק עם מחירים נמוכים שיטלטלו את ענף התקשורת לחלוטין, ולכן לא ששים לאשר את הבקשה כאמור.

 

עם זאת, החברות הבנות יכולות למכור שירותים אחת של השנייה, כל עוד המוצר הנוסף (לא של החברה) אינו מפוקח. אפשרות זו יצרה מחלוקות רבות בתוך הקבוצה, ובעיקר ב-yes. בחברת הלוויין היו רוצים למכור את סטינג בעצמם, ולא לאפשר לחברות אחרות, גם אם הן שייכות לאותה הקבוצה, זאת מתוך חשש שבזק בינלאומי תפנה גם ללקוחות yes ותשכנע אותם לעבור לשירות המוזל על חשבון שירות הפרימיום. מהלך שכזה עשוי לקטין באופן ישיר את ההכנסות של yes, שגם כך הפסדית ואינה תורמת לרווחיות הקבוצה, ועשויה לגרום לטלטלה משמעותית בחברה.

 

ההפרדה המבנית המושתת על קבוצת בזק מונעת ממנה לפעול כקבוצת תקשורת בעלת אינטרס אחיד. כלומר, כל אחת מהחברות עובדת באופן עצמאי שמטרתה היא להשיא רווחים, גם אם זה מגיע על חשבון אחת מהחברות האחרות בקבוצה. ב-yes כאמור היו מעדיפים למכור בעצמם אולם הכרעה בנושא התקבלה והיא לאפשר לחברות אחרות לשווק את סטינג. סיבה נוספת ש-yes מעדיפה למכור בעצמה את סטינג קשורה לאופי המוצר, שכולו דיגיטלי כאשר הלקוח לא נתקל בנציג מכירה או בטכנאי, ולמעשה מבצע את כל הפעולות בעצמו. בסלקום ניסו בעבר למכור את סלקוםTV ללא טכנאים אולם הציבור הישראלי מעדיף עדיין להכניס טכנאי הביתה על מנת שיסדיר את שירות הטלוויזיה ולא לעשות זאת בעצמו, ולכן החליטו בסלקום להוסיף טכנאים.

 

למהלך שיווק שירותי טלוויזיה על ידי בזק בינלאומי לא צפויה להיות השפעה צרכנית משמעותית כפי שהצליחו לעשות סלקום ופרטנר, אולם היא תציג את קבוצת בזק באור שונה בפני משרד התקשורת. בבזק מפללים לביטול ההפרדה המבנית על מנת שיוכלו למכור סלי שירותים ולהתייעל, ובמילים אחרות בזק מקווה כי ביטול ההפרדה יוכל להביא למצב שבו שירותי הטלוויזיה ההפסדיים של yes יתקזזו עם הרווחיות העודפת שמייצרת בזק בזכות תשתית התקשורת הנייחת. שירותי הטלוויזיה נחשבים לשירות התקשורת המבודל ביותר ומהווה השירות שלפיו יישק דבר, כלומר לפי שירות הטלוויזיה הלקוח יבחר עם איזו חברה להתקשר.

 

כעת נוצר מצב שבו קבוצת בזק תצליח להתגבר על הרגולציה ולהציע שירות טלוויזיה במסגרת סל שירותים. למהלך זה שתי השלכות משמעותיות: מצד אחד בזק מוכרת סלי שירותים, דבר אליו היא מייחלת שנים. אולם מצד שני כוחה מול משרד התקשורת נחלש, בעיקר בדיונים על ביטול ההפרדה המבנית. כלומר, משרד התקשורת רואה שבזק מצליחה למכור סלי שירותים אז הוא לא ימהר לבטל את ההפרדה המבנית ולכן יוכל לדרוש מבזק תנאים נוספים לפי ראות עיניו.

 

בזק בינלאומי ו-yes סירבו להתייחס לידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x