המכשול המרכזי לפרויקט של תשובה בדרום: מיכל הלפרין
בעל השליטה בקבוצת דלק זקוק לאישור רשות החשמל כדי להחזיק בתחנת הכוח שהוא מתכנן לבנות בדרום הארץ לצד מפעל האלומיניום, אך בשל היקף עסקיו הרשות צריכה להתייעץ עם ועדת הריכוזיות שבראשה עומדת הממונה על הגבלים עסקיים
אף שהרגולטור של משק החשמל הוא רשות החשמל שבראשה עומד אסף אילת, גורלו של המיזם התעשייתי החדש של בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה - שכולל הקמה של מפעל אלומיניום ותחנת כוח בדרום הארץ - תלוי דווקא בממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין בכובעה כיו"ר ועדת הריכוזיות; כך מעריכים הרגולטורים.
- משרד הכלכלה לרשות החשמל: ספקו הקלות לתחנות הקטנות
- הרפורמה בחברת החשמל: עידן עופר וענקית צרפתית לוטשים עיניים לתחנות הכוח
- אם נתניהו ייסוג מהרפורמה, ניסנקורן עלול לחבל בתקציב
"אין ספק שמהלך כזה מחייב בחינה של ועדת הריכוזיות, קל וחומר כשתשובה טרם ביצע הפרדה בין נכסיו הפיננסיים והריאליים. תשובה עדיין מחזיק בבעלות על חברת הביטוח הפניקס", מסביר גורם בכיר המעורה בפרטים. לדבריו, גם אם תשובה ימכור בקרוב את חברת הביטוח, סוגיית האחזקה בתחנת הכוח תגיע בכל מקרה לשולחנה של ועדת הריכוזיות בשל היקף עסקיו של תשובה. ועדת הריכוזיות פועלת מכוח חוק הריכוזיות שנחקק ב־2013. בנוסף להלפרין חברים בה גם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון והכלכלן הראשי באוצר יואל נווה.
אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי תשובה מתכנן להקים מפעל אלומיניום ותחנת כוח בדרום הארץ בהשקעה של 4 מיליארד דולר. הפרויקט, שנמצא כעת בשלב בדיקת מתקדמת, צפוי לייצר כמיליון טונות אלומיניום בשנה. כדי לייצר כזו כמות של אלומיניום, יש צורך ב־1,600 מגה־ואט. מדובר על 10%-15% מהביקוש לחשמל בישראל. לכן מפעל האלומיניום זקוק לתחנת כוח צמודה. תחנת הכוח הזו, שעלות הקמתה צפויה לעמוד על 1.5 מיליארד דולר, תופעל באמצעות גז טבעי שיירכש מתשובה עצמו, שמחזיק בנתחים ממאגרי הגז תמר ולווייתן (22% ו־45% בהתאמה, באמצעות קבוצת דלק). תחנת הכוח תצטרך כ־2 BCM גז בשנה - היקף ששווה ל־20% מהביקוש לגז טבעי בישראל כיום.
המשוכה הראשונה בדרך להקמת הכוח היא רשות החשמל. לפי תקנות משק החשמל, כדי להקים תחנת כוח קבוצת דלק של תשובה חייבת לקבל את אישורה של רשות החשמל. לשם כך עליה לעמוד בתנאים הבסיסיים לקבלת רישיון כמו אי־רישום פלילי. בהיבט הזה לא צפויה בעיה, שכן קבוצת דלק מחזיקה בבעלותה כבר היום שתי תחנות כוח (בנחל שורק ובאשקלון).
אך התחנה המתוכננת בצמוד למפעל האלומיניום צפויה להיות בעלת כושר ייצור גבוה באופן משמעותי בהשוואה לתחנות הכוח הקיימות של קבוצת דלק. החוק קובע כי במקרים כאלו על רשות החשמל להתייעץ עם רשות ההגבלים העסקיים, כדי לוודא שהדבר לא פוגע בתחרות במשק החשמל. גורמים המעורים בנושא מסבירים כי מכיוון שמדובר על ייצור חשמל לשימוש עצמי, הרשות לא צפויה להוות בעיה עבור תשובה.
המשוכה הבעייתית ביותר היא ועדת הריכוזיות, שבניגוד לרשות ההגבלים שבוחנת את הסקטור הספציפי, בוחנת את הפגיעה בתחרות בהיבט הכלל־משקי. מכיוון שהיקף עסקיו של תשובה נרחב, הוועדה עשויה להמליץ שלא לאשר לקבוצת דלק להחזיק בתחנת כוח כה גדולה.
לפסילה מסוג זה יש תקדים. באוגוסט המליצה הוועדה לא לאשר לחברת אי.סיי פאואר של עידן עופר להקים תחנת כוח בצומת פלוגות. הוועדה כתבה בהחלטתה כי "עלול להתעורר חשש שלפיו נקודות ההשקה הרבות של החברה לישראל שבשליטת עופר עם משרד האנרגיה יקנו לה יתרונות על פני חברות אחרות ועל פני הציבור הרחב, בהליכים מול המשרד".
המלצתה של ועדת הריכוזיות היא המלצה בלבד. רשות החשמל אינה מחויבת לקבל את ההמלצה. עם זאת, גורמים המכירים היטב את הרגולטורים הרלבנטיים סוברים כי באווירה הציבורית הנוכחית, לאילת אין אפשרות אמיתית לפעול בניגוד להמלצתם של חברי ועדת הריכוזיות. מנגד, הגורמים מסבירים כי העובדה שכל תפוקתה של תחנת הכוח מיועדת למפעל האלומיניום - כלומר, התחנה לא תהפוך למתחרה של גורמים אחרים במשק החשמל -
עשויה לסייע לתשובה לעבור את ועדת הריכוזיות.
בכל מקרה, ועדת הריכוזיות תמסור את המלצתה רק לאחר שתבדוק את כל ההיבטים ותשקול את כל השיקולים הרלבנטיים.