בלעדי לכלכליסט
ממשלת סין על הכוונת של רשות ההגבלים
חברות ממשלתיות מסין שולטות במכרזי תשתית, ובהתאחדות בוני הארץ דורשים ממיכל הלפרין להגדירן כקבוצות ריכוז. הרשות: התחלנו בבדיקה
הדומיננטיות הגוברת של הקבלנים הסינים במיזמי ענק בישראל מתחילה להדאיג את המתחרים המקומיים. ל”כלכליסט” נודע שרשות ההגבלים העסקיים פתחה החודש בבדיקה אם יש להכריז על החברות הממשלתיות מסין כקבוצות ריכוז בתשתיות תחבורה. העילה לבדיקה: פנייה של התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים), שהזהירה ממעורבות גוברת של חברות סיניות בפרויקטים במשק, כגון כריית מנהרות לרכבת ישראל והקמה (ואולי גם הפעלה) של הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה ושל הרכבת הקלה בגוש דן. הגדרת החברות האלה כקבוצת ריכוז תאפשר לרשות להגביל את השתתפותן במכרזים או לחייבן לצרף זכיין מקומי.
- נתניהו החליט: 800 מיליון שקל יושקעו בשיפור הכבישים ביו''ש
- נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין ישראל לסין בתחום התשתיות
- קרבות אגו: כך פוצצה ההכרזה על תוכנית התשתיות הגדולה
בדיקת רשות ההגבלים נוגעת לא רק לחברות עצמן, אלא גם לממשלה הסינית. החברות הסיניות שמעורבות במיזמי תשתית בישראל הן כולן בבעלות ממשלתית, דבר שמקנה להם לא רק איתנות כלכלית בלתי מוגבלת כעת, אלא גם כוח מיקוח פוליטי.
הפנייה של התאחדות בוני הארץ לממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין מתבססת על סעיף 4 לחוק הריכוזיות, שמחייב את הוועדה לצמצום הריכוזיות לפרסם “רשימה של גורמים ריכוזיים” בתחום הריאלי ובתחום הפיננסי. בהתאחדות מסתמכים בין היתר על התקדים של ברייט פוד, חברה בבעלות הממשל הסיני שנכללה ברשימת קבוצות הריכוז בישראל אחרי שרכשה את תנובה.
לטענת גרא קאושנסקי, סמנכ"ל תשתיות ובנייה חוזית בהתאחדות, "סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם במונחי תוצר מקומי גולמי והיא ארץ מקור משמעותית ליבוא סחורות לישראל. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2016 היקף היבוא מסין עמד על 7.9 מיליארד דולר והיווה 13.5% מכלל היבוא לישראל”. כמו כן, לדבריו, סין חברה במועצת הביטחון של האו"ם וגורם משמעותי בזירה הבינלאומית, והדבר מקנה לחברות שבשליטתה "יתרון לא הוגן על פני החברות המקומיות, אשר מתמחרות את הצעותיהן על בסיס שיקולים כלכליים".
קאושנסקי טוען שהיתרונות המיוחדים האלה מאפשרים לחברות הסיניות להציע מחירי היצף, לממן בקלות את ההשתתפות במכרזים, ולתפעל את המכרז באמצעות עובדים מסין. לדבריו, מדינות אחרות בעולם כמו גרמניה וקנדה כבר החלו בהצרת צעדיהן של חברות סיניות.
ואמנם, רשימת הפרויקטים שחברות ממשלתיות סיניות מעורבות בהם הולכת ומתארכת. הם כוללים עבודות כרייה (מנהרות גילון והכרמל, הרכבת הקלה בגוש דן); הקמת נמלים חדשים (בחיפה ובאשדוד); כבישים (התמודדות על הקמת הכניסה החדשה לירושלים); הפעלה (של הנמל בחיפה). כל הקבוצות שניגשו למכרז להפעלת הרכבת הקלה בתל אביב כללו חברות סיניות.
ברשות ההגבלים העסקיים אישרו את קיום הבדיקה. השאלה כעת היא פוליטית: לרשות יש כלים לפעול אם טענות הקבלנים יימצאו מוצדקות, אבל לא בטוח שיהיו מוכנים להתמודד עם ההשלכות המדיניות של הגבלת החברות הסיניות.