מכונית המנהלים החדשה של קיה: קוריאנית עם מקום לאופטימיות
קיה אופטימה היברידית מרווחת מאוד, היא מצוידת במערכות בטיחות מקוריות והמנוע החשמלי מייצר ביצועים מרשימים ביחס למכוניות דומות בקטגוריה שאינן היברידיות. חבל רק שאיכות הגימור והאבזור לא ממש באותה רמה
שמן לא מתערבב עם מים, שמאל לא מתערבב עם ימין, קוריאנים לא מתערבבים עם מכוניות מנהלים. אלה עובדות ידועות. זה לא שהקוריאנים לא מנסים: ליונדאי היתה I40 וגם סונטה. לקיה היתה אופטימה. אך הישראלים לא רצו, הם העדיפו סובארו לגאסי, הם רצו מאזדה 6, הכל חוץ ממכונית מנהלים קוריאנית. ואז הכללים השתנו: הישראלים הפסיקו לרצות מכוניות מנהלים קוריאניות, והחלו לרצות רכבי כביש־שטח קוריאניים. טוסון, ספורטאז', כולם להיטי מכירות. ומכוניות המנהלים הקוריאניות נשארו מאחור, עד שהקוריאנים הצליחו לסגור את הפער באמצעות טכנולוגיה: לקיה וגם ליונדאי יש שוק ענק בארה”ב. שם משווקים את תוצרתן עם הנעה היברידית. בישראל למכוניות היברידיות יש הטבת מס. התוצאה היא שמכוניות המנהלים הקוריאניות עושות קאמבק: הן גדולות מהמתחרות היפניות, מרווחות יותר והודות להנעה ההיברידית גם מתומחרות באופן תחרותי.
- מבחן רכב: מיניוואן שטח: תופס את העין, תופס את הכביש
- רכב הכביש־שטח החדש של סיאט: המחיר נסע לאחור
- מבחן רכב: סובארו XV - מניפה גלגלים, מזלזלת בשטח ועוברת הכל
אז הנה קיה אופטימה. בעבר שווקה בישראל קיה אופטימה במשך כמה שנים, ייתכן שלא שמתם לב. בהתחלה היו כמה גרסאות, לאחר מכן ההיצע צומצם, בסוף קיה אופטימה נשאה בעיקר כובעים של מוניות. קיה אופטימה החדשה היא סיפור שונה לחלוטין. קודם כל היא נאה, החרטום שלה שונה מעט מזה של אופטימה הרגילה, שבכל מקרה אינה משווקת בישראל. והוא עגלגל ויפה. הגריל הקדמי אטום, כדי לרמוז על מערכת ההנעה המתקדמת שבחרטום, והאופטימה, במפתיע, משדרת תחכום מסוים, כזה שבו לא נתקלנו עד כה במכוניות של קיה. אפשר לומר אפילו שאופטימה מושכת תשומת לב.
בפנים אופטימה היא חוויה מעורבת. ראשית מה שחיובי: היא מכונית מרווחת מאוד, במיוחד עבור מי שיושב במושב האחורי. המרווח הפנימי של אופטימה נדיב בהרבה ממה שמציעות המתחרות היפניות וגם חלק מהאירופיות. המושבים מאחור סבירים אך מעט שטוחים ונוקשים. למי שמקפיד על הגזרה הם עשויים לא להתאים. לעומת זאת, כיאה למכונית שתוכננה עבור אמריקאים, נוסעים גדולי גוף ישמחו לגלות שהאופטימה תפורה בדיוק למידתם המכובדת. מקדימה אותו סיפור: מושבים סבירים לנהגים רזים, כאלה שבנויים יותר לנסיעות ארוכות ופחות לאחיזה בגוף, ויותר נוחים לנהגים גדולי גוף שייהנו מן המשענת הרחבה. תא המטען מעט קטן, עקב הצורך במקום לסוללות למערכת ההיברידית.
התנהגות כביש נעימה
ונעבור לשלילי: איכות הגימור והאבזור באופטימה סבירה, אך דורשת שיפור. קודם כל מערכת המולטימדיה טובה. יבואנים רבים, כולל יבואנית קיה בדגמים מסוימים, אינם דואגים ל"גיור" הולם של מערכת המולטימדיה, שלרוב מגיעה מסין ומיוצרת תוך שימת דגש על חיסכון אשר מוביל לשגיאות הנדסיות. באופטימה המערכת דווקא טובה, השליטה נוחה, הבקרות פשוטות וחסרות קשקושים לא נחוצים. עם זאת, כמו בדגמים רבים של קיה, חלקו התחתון של לוח המחוונים לא מיישר קו עם העליון: איכות החומרים נמוכה יותר, האזור סביב ידית ההילוכים מרגיש זול, מה שנמצא מתחת לקו הראייה פחות מוצלח ממה שמעל. מה לעשות, יש גם חוש מישוש.
תנו לישראלים מקרר, הם יקראו לו פריג'ידר. תנו לישראלים רכב כביש־שטח, הם יקראו לו ג'יפ. חבל, לפעמים מדובר בהפסד טכני: מכוניות מנהלים בדרך כלל מתנהגות יותר טוב מרכבי כביש־שטח, מרכז הכובד שלהן נמוך יותר, הן חדות יותר, הישיבה בהן לעתים יותר נוחה. אופטימה היא דוגמה מצוינת, מדובר במכונית שאמנם מיועדת לטעמם של אמריקאים, כלומר היא רכה למדי, אפילו מנותקת, אך מאידך היא בורכה בהתנהגות כביש נעימה למדי. בנסיעות ארוכות אופטימה בהחלט מצליחה להרשים.
נקודה חשובה נוגעת ליחידת המנוע והסיוע ההיברידי. אופטימה אמנם היברידית, אך היא מעניקה רושם שהמערכת ההיברידית לא תמיד שמחה לסייע – במכוניות היברידיות אחרות, בעיקר מיפן, המערכת ההיברידית יותר יעילה במהירויות נסיעה אטיות. ועם זאת, כשהמערכת החשמלית מעניקה סיוע והסוללה מלאה, אופטימה מייצרת ביצועים מרשימים ביחס למכוניות דומות בקטגוריה שאינן היברידיות. היא מהירה, חזקה ושקטה. מעבר לכך, אופטימה מצוידת במערכות בטיחות מקוריות: יש לה בקרת שיוט אקטיבית, כלומר היא מסוגלת לשייט מאחורי מכונית אחרת בלי שהנהג יצטרך לגעת בדוושות. יש לה מערכת בלימה סמי־אוטונומית, ויש לה גם מערכת המסוגלת לתקן את נתיב הנסיעה בשעת סטייה. המערכות יעילות, ובכל מקרה, איננו ממליצים לרכוש רכב שאינו מצויד במערכות מצילות חיים אלה.
והמחיר סביר
שורה תחתונה:
קיה אופטימה עולה כיום 175 אלף שקל. מדובר במחיר סביר, אך כזה שחושף עובדה בעייתית: יבואני הרכב בישראל מזהים בדרך כלל קטגוריה בצמיחה ומשקיעים בה את מיטב משאביהם השיווקיים והמיתוגיים. לכן בשוק מכוניות המנהלים אין יותר מדי רמות גימור ואבזור וכתוצאה מכך גם אין התפלגות משמעותית של מחירים.
לעומת זאת, בשוק רכבי הכביש־שטח ניתן למצוא דגמים מסוימים שהפער בין גרסתם הבסיסית לגרסתם הבכירה מגיע ליותר מ־30 אלף שקל. ולכן יש מגוון מרשים של רכבי כביש־שטח שממוצב ישירות מול אופטימה. אבל מי שמעוניין במכונית גדולה, מרווחת, חסכונית ומתקדמת יבחר באופטימה. מי שרוצה לומר שיש לו ג'יפ, בכל מקרה יהיה קשה לעצור בעדו.