מכה לבואינג: תביעתה נגד בומברדייה הקנדית נדחתה בארה"ב
נציבות הסחר הבינלאומית פסקה פה אחד נגד ענקית התעופה שטענה כי בומברדייה מכרה מטוסים לחברת דלתא במחיר נמוך מעלות הייצור בזכות סבסוד בלתי חוקי של ממשלות קנדה ובריטניה; ההחלטה מבטלת תשלום היטלים בסך 300% על המטוסים; בואינג והממשל עשויים לערער
- איירבוס תסייע לבומברדייה לעקוף מסוי אמריקאי גבוה
- דלתא: "לא נשלם מכס על המטוסים של בומברדייה"
- ארה"ב הטילה מכס נוסף על מטוסי בומברדייה הקנדיים
"ההחלטה היא ניצחון עבור החדשנות, התחרות החופשית ושלטון החוק", כך מסרה בומברדייה בתגובה להחלטה. החברה הקנדית טענה עוד מראשית הפרשה שבואינג כלל אינה יכולה לספק מטוס בר השוואה לחברת דלתא.
הסכסוך בין החברות החל לאחר שבומברדייה מכרה לדלתא מטוסים מסדרת C שמכילים סביב 100 מקומות ישיבה. בואינג טענה שהמטוסים נמכרו במחיר נמוך מעלות הייצור שלהם, וכן שסובסדו באופן בלתי חוקי ע"י ממשלת קנדה, וכן ממשלת בריטניה שמעורבת אף היא בייצור המטוסים.
בואינג הודיעה שהיא "מאוכזבת" מההחלטה. "הפרות אלה פוגעות בתעשייה האווירית האמריקאית, ואנחנו מרגישים את ההשפעות של שיטות הסחר הלא הוגנות האלה בשוק מדי יום". כך בהצהרה שפרסמה החברה.
הסכסוך בין שתי החברות העלה את המתיחות ששוררת בכל מקרה בין ארה"ב לקנדה, בעקבות דרישתו של ממשל טראמפ לדון מחדש בתנאי הסכם הסחר הצפון אמריקאי – NAFTA.
דלתא, חברת התעופה השנייה בגודלה בארה"ב, מצאה את עצמה במרכזו של הסכסוך, ומנכ"ל החברה, אד בסטיאן, חזר ואמר שהחברה לא תשלם את ההיטלים – אותם כינה "אבסורדיים".
"דלתא מרוצה מהחלטת נציבות הסחר לדחות את טענותיה של בואינג על פגיעה בתחרות, ובכך לאפשר לחברות תעופה אמריקאיות ולציבור האמריקאי גישה למטוסי CS100 חדישים, בעוד בואינג לא מציעה שום אלטרנטיבה דומה". אמרו בדלתא, "חברתנו מצפה לכניסת מטוסי ה-CS100 לפעילות, לטובת עובדי החברה לקוחותיה, ובעלי המניות שלה".
דלתא הסכימה לפני שנתיים לרכוש לפחות 75 מטוסים מסוג זה. אולם לא רק קנדה - גם בריטניה הפכה למעורבת בסכסוך מאחר שהמכסים החדשים היו עלולים להוביל לסגירת מפעל בבלפסט שבצפון אירלנד לייצור דגמי סדרה C, וכן לפגיעה בעוד עשרות מפעלים בממלכה.
עם זאת, הסכסוך לא תם. בואינג עשויה לערער על ההחלטה בבית המשפט הבינלאומי למסחר בניו יורק, וממשלת ארה"ב עשויה לפנות בעניין לארגון הסחר העולמי.