$
אינטרנט

פרשנות

ההבטחות של פייסבוק: מילים כמו חול

בנסיון להרגיע את הביקורת על חוסר היכולת להתמודד עם שיח שנאה ותקלות צנזורה אימצה פייסבוק את המנטרה "אנחנו חייבים להשתפר". חוק חדש שנכנס לתוקף בגרמניה מבהיר מה צפוי לחברה אם ההבטחה לא תקוים

עומר כביר 11:3904.01.18

בכל פעם שעיתונאים מעמתים את פייסבוק עם כשל בהליך חסימת התכנים או המשתמשים שלה, לרשת החברתית יש תגובה כמעט זהה: "We must do better", ובעברית "אנחנו חייבים להשתפר". חסימה של פרסום מתכון לעוגה כושית? "אנחנו חייבים להשתפר". מתן עדות בפני הקונגרס בעקבות בליץ הפרסומות הרוסי בזמן הבחירות לנשיאות ארה"ב? "אנחנו חייבים להשתפר". חסימת פרופילים של משתמשים בעקבות סטטוסים ישנים שכללו את המילה קוקסינל? "אנחנו חייבים להשתפר". מעין מנטרה שהיא חצי התנצלות וחצי יציאה לידי חובה.

 

 

בשבוע שעבר פרסם גוף התחקירים העצמאי תוצאות של בדיקה שבה בחן את הטיפול של פייסבוק ב-49 פוסטים נבחרים שכוללים תוכן בעייתי כהסתה או עידוד לאלימות אך לא הוסרו מהרשת החברתית. לפי הודאת החברה עצמה בתגובה לתחקיר, ב-22 מהמקרים נפלו טעויות באופן הטיפול. ב-6 מקרים נוספים הודתה החברה שהתוכן שפורסם אכן מנוגד לכלליה אך לא סומן בידי משתמשים ולכן לא ההגיע לבדיקת המסננים האנושיים שהיא מעסיקה. ב-19 המקרים הנותרים פייסבוק הגנה על ההחלטה לא להסיר את התוכן. כלומר עובדי פייסבוק שגו ביותר ממחצית המקרים שהובאו לידיעת החברה - 22 מתוך 43 - ואפשרו את המשך הפרסום אף שהוא נוגד את הכללים שהרשת החברתית בעצמה קבעה. התגובה של פייסבוק? "אנחנו חייבים להשתפר".

 

 איור: יונתן פופר

 

 

מי שעוקב אחר הדיווחים על התקלות של פייסבוק שומע את התגובה הזו בעקביות מזה שנה לפחות. כל פעם שהיא טועה או נתפסת בקלקלתה היא ממהרת להתנצל, להסביר שטעויות קורות ולציין "אנחנו חייבים להשתפר". והאמת היא שזה כבר מזמן הפסיק להיות חינני. פייסבוק אינה סטארט-אפ קטן אלא אחת מחברות הטכנולוגיה החזקות ביותר בעולם. חלק מדואפול הפרסום הדיגיטלי לצד גוגל ובעלת הכנסות של מיליארד דולרים ורווחים שצומחים בקצב מסחרר. הבעיות שמביאות את החברה להתנצל אינן חדשות ולמעשה רק הולכות ומחריפות, במיוחד בשנתיים האחרונות על רקע הצמיחה בהיקף פעילות הרשת החברתית והזינוק בשיח המפלג בה.

 

לפייסבוק, שנוסדה ב-2004, היו כמה וכמה שנים להשתפר. וזה לא שהיא לא עשתה דבר. החברה מעסיקה כ-10 אלף איש שבוחנים פוסטים ומצנזרים אותם במידת הצורך, ומספרם צפוי לצמוח השנה ל-20 אלף. אבל למרות כוח האדם העצום שהיא מעסיקה הטעויות נמשכות ואחת למספר שבועות נדמה שצצה סערה חדשה. כל מה שפייסבוק עושה זה פשוט לא מספיק. אחרי הכל, גם 20 אלף איש שעוברים על פוסטים בעייתיים הם טיפה בים בהשוואה יותר מ-2 מיליארד משתמשים פעילים.

 

אירופה מעמידה את החברה במקומה

 

יש גורמים בעלי השפעה שגם להם נמאס לשמוע את הרפליקה הקבועה של "אנחנו חייבים להשתפר", והחליטו לספק לפייסבוק בעיטה הגונה באחוריים בנסיון לכוון אותה לכיוון הנכון. ב-1 בינואר נכנס לתוקפו בגרמניה חוק דרקוני נגד ביטויי שנאה, שמאפשר להטיל קנס של עד 50 מיליון יורו (כ-60 מיליון דולר) על טיפול לא מספק בתוכן שנאה. הקנסות יוטלו על רשתות חברתיות ואתרי מדיה בעלי 2 מיליון משתמשים לפחות, שלא הסירו פוסטים שהוגדרו "לא חוקיים בבירור" בתוך 24 שעות מהרגע שקיבלו דיווח עליהם. פייסבוק, לצד טוויטר ויוטיוב, היא היעד העיקרי של החקיקה. שלא יהיה ספק, מדובר בחוק בעייתי שתוצאתו עלול להיות צנזורת יתר של תכנים שהם מקובלים לחלוטין רק בשל החשש מקנסות. אבל לפייסבוק יש לכל הפחות אשמה חלקית בחקיקתו ולו משום שלא עשתה מספיק כדי להתמודד עם הסוגיה שבה החוק מנסה לטפל.

 

גרמניה לא תישאר לבד במערכה. תת השר הבריטי בן וואלאס אמר בשבוע שעבר כי אם חברות כפייסבוק לא ישפרו את מאמציהן לצמצם את ביטויי השנאה והטרור, הממשלה תיאלץ למסות אותן כדי לפצות על כך. וואלאס, האחראי על ענייני ביטחון במשרד הפנים, אמנם מחזיק בתפקיד זוטר יחסית, אך הוא לא היחיד בממלכה שמאס בהתנהלות פייסבוק וחברות נוספות כגוגל וטוויטר. בימים אלו חוקרת ועדה מיוחדת את התנהלות החברות בכל הקשור להתערבות רוסית במשאל העם על פרישה מהאיחוד האירופי. ובארה"ב נמשכת חקירת הקונגרס בדבר המעורבות הרוסית בבחירות האחרונות לנשיאות, שכבר נגעה בפייסבוק וצפויה לשוב ולהעלות אותה על המוקד.

 

 

 

פייסבוק בינתיים לא נסוגה מהמנטרה הקבועה. הקריאה "אנחנו חייבים להשתפר" אולי היתה בעלת משמעות כשהושמעה לראשונה לפני כשנה, אבל עכשיו היא בעיקר מביכה. כולם יודעים שפייסבוק חייבת להשתפר. הגיע הזמן שתעשה זאת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x