$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

"פרטיות? גוגל ופייסבוק מהלכות על חבל דק"

ג'וליה ווייט, סגנית נשיא מיקרוסופט לשירותי ענן, סבורה שחברות שעוסקות בפרסום מחויבות לסחור במידע המשתמשים שלהן; "פרטיות צרכנים צריכה להדאיג את כולנו", אמרה ל"כלכליסט". "אצל חברות פרסום כמו גוגל ופייסבוק המידע שלהן הוא המודל העסקי שלהן"

עומר כביר 18:5803.01.18

אף שג'וליה ווייט לעולם לא תודה בזה, אפשר לנחש שהודעת הפרישה של סטיב באלמר מתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט ומינויו של סאטיה נאדלה כמחליפו היו הדבר הכי טוב שקרה לקריירה שלה.

 

 

הפעילות של ווייט, סגנית נשיא בכירה במיקרוסופט ומנהלת תחום מוצרי האבטחה ושירותי הענן, לא היתה בדיוק בראש מעייניו של באלמר, שרצה להפוך את החברה ליצרנית מכשירים. אבל עם חילופי התפקידים ב-2014, כשנאדלה מיקד את הפעילות של מיקרוסופט תחת המוטו "ענן ומובייל תחילה", ווייט נהפכה בן לילה למיני-סלב בקהילת התוכנה ושירותי הענן.

 

ג'וליה ווייט ג'וליה ווייט צילום: אוראל כהן

 

 

"תמיד היו אנשים חכמים במיקרוסופט", אמרה ווייט בראיון ל"כלכליסט". "סאטיה שחרר את האנרגיה שהיתה שם. הוא חזר ליעד המקורי של החברה. תמיד רצינו להעצים אנשים שיעשו דברים שלא יכלו קודם. וזה מה שאנחנו עושים גם היום - אבל בענן. ככה אנחנו רוצים לשנות את העולם".

 

ווייט, בעלת תואר ראשון בתקשורת מסטנפורד ו-MBA מבית הספר לעסקים של הרווארד, הצטרפה למיקרוסופט ב-2001 כמנהלת מוצר בצוות השרתים לתעשייה של החברה.

 

 

ב-2012 מונתה למנהלת חטיבת אופיס, ובתחילת 2016 נכנסה לתפקידה הנוכחי. "אחד השינויים הגדולים שקרו בחברה הוא העברת פעילות אופיס לענן", היא מספרת. "אף אחד מעולם לא הפך עסק של 25 מיליארד דולר לעסק מבוסס ענן".

 

העשרת היכולת האנושית

 

בתחילת דרכו של מחשוב הענן הבשורה העיקרית שלו היתה הוזלת עלויות. עכשיו זה השתנה למתן יכולות חדשות מבוססות ביג דאטה ו-AI. כשווייט נשאלת איפה מיקרוסופט בתחום הזה היא עונה ש"הענן התחיל ממחשבה על יעילות, אבל מרגע שהוא צבר יותר יכולות זה השתנה גם לשירותים ואפשרויות AI שחייבים להשתמש בענן בשבילם. לפני שנתיים יצרנו את חטיבת ה־AI, שאני מובילה את הצד העסקי שלה. משם הגיעו הרבה שירותים קוגניטיביים כמו זיהוי פנים או זיהוי קולי ותרגום בזמן אמת: אתה יכול לעשות מצגת בעברית והיא תתורגם בזמן אמת ל־46 שפות. אלו חוויות שמשנות את חוקי המשחק".

 

עד כמה מטרידות אותך הסכנות הכרוכות בזיהוי פנים?

"לתפיסתנו, בינה מלאכותית מעשירה את הפוטנציאל האנושי. לא מחליפה או מנצלת אלא מעצימה. בכל הנוגע ליכולות זיהוי הפנים שלנו, התמונות שאנחנו מצלמים מומרות לקוד דיגיטלי מוצפן, והכל נשמר מקומית במכשיר. שום דבר לא נשלח לענן, אנחנו לא משתפים תמונות. אנחנו מאוד נזהרים איך לאכסן ולשתף מידע כזה".

זה לא המצב בחברות כמו פייסבוק וגוגל.

 

האם ווייט מודאגת ממה שחברות אחרות שעובדות עם הפלטפורמה יכולות לעשות עם טכנולוגיות כאלו? "פרטיות צרכנים זה משהו שצריך להדאיג את כולנו", היא אומרת. "אם חברות עושות משהו שאנחנו לא מרגישים בנוח אתו, אנחנו צריכים להצביע עם הארנק ועם הזמן שלנו. במיקרוסופט שמירה על פרטיות זה חלק מהמודל העסקי שלנו. אבל בחברות פרסום כמו גוגל או פייסבוק, המידע שלהן הוא המודל העסקי שלהן; ובמובן מסוים הפרת הפרטיות שלך היא המודל העסקי שלהן. הן מהלכות על קו דק, והצרכנים הם אלו שצריכים להגיד אם נוח להם עם זה או לא. אם אתה מחפש בגוגל או משתמש בפייסבוק - החברות מקבלות גישה למידע שלך. אבל זה לא המודל העסקי שלנו. והסיבה שלקוחות בוטחים בנו להריץ את היישומים שלהם היא שאנחנו לא מהוונים את המידע שלהם".

 

שואבים מידע שואבים מידע

 

 

מה היישומים המהפכניים של מיקרוסופט בעתיד?

"היום אנחנו רגילים להקליד, זה הממשק הכי נפוץ. אני סבורה שדיבור יהפוך לממשק יותר דומיננטי. זה פשוט יותר טבעי, ומאוד יעיל. עם הכלים שיש היום הקול הופך לכלי עצמתי. זו חוויית הממשק הבאה. אנחנו עדיין בשלב ההתנסות בכל הקשור לקול. רואים כבר יישומים, אבל זה עדיין מגושם ורק בסדר, לא מדויק כמו הקלדה גם MR (מציאות מעורבת), בין אם באמצעות משקפיים יעודיות או באמצעות הטלפון או מכשיר אחר, יהפוך ליותר נפוץ. אנחנו על ספו של שינוי פרדיגמה בממשקים. כמו כשעברנו ממשק מבוסס טקסט לממשק משתמש גרפי".

 

מה עם AI?

"הרבה זמן אנשים מתאימים את עצמם לטכנולוגיה ולומדים להשתמש בטכנולוגיה. אני מקווה שכבר בחיינו זה ישתנה, ונוכל לבצע אינטראקציה חברתית יותר במקום לחשוב על איך הטכנולוגיה עובדת. מיקרוסופט מאוד מושקעת בכך".

 

פלטפורמת הולולנס של מיקרוסופט פלטפורמת הולולנס של מיקרוסופט

 

 

צמיחה במקום זכיונות

 

מיקרוסופט של באלמר התמקדה במכשירים. כשווייט נשאלת אם התקשתה לעבוד כשהחברה דחפה למקום הזה היא משיבה ש"באלמר באמת רצה להכניס אותנו לעולם המכשירים, אבל הוא היה גם מחויב לאופיס 365 (מוצרי אופיס מבוססי ענן - ע"כ). מעולם לא היה לחץ נגדנו. אתה צודק שזה לא היה המיקוד של הכל. היינו צריכים להבין הרבה דברים בעצמנו, ללמוד, לטעות, לתקן ולהתקדם. במשך ארבע שנים רק דיברתי עם לקוחות והסברתי שהענן לא יהפוך אותם למובטלים, שתהיה צמיחה ושזה רק אחד משינויים רבים שהם יחוו".

 

מה השתנה אחרי שנאדלה נכנס לתפקיד ושינה את המיקוד של החברה?

"מבחינה תרבותית התחושה שונה לחלוטין: הוא משקיע בצמיחה, במקום להשקיע בהגנה על זיכיון או מוצרי ליבה. הוא תמיד אומר, 'מה הלקוחות צריכים? בואו נשקיע בזה'. תמיד היתה התלבטות אם להשקיע בצמיחה או בפעילות קיימת. עכשיו אין התלבטות: אנחנו יודעים שיש לנו עסקים גדולים לשמר ולטפח, אבל חייבים להשקיע בצמיחה בצורה משמעותית הרבה יותר".

 

 

 

במסיבת העיתונאים הראשונה של נאדלה הוא הזמין אותך לחשוף את אפליקציית אופיס לאייפד. מה השתנה?

"נעשיתי מודעת לאיך שאני משתמשת בקול שלי, אבל אני לא אדם שונה. זה נתן לי הזדמנות להבליט את הדברים הטובים בחברה. כל כך הרבה אנשים אוהבים לשנוא את מיקרוסופט ולצחוק עליה. אני שם כי אני רואה הרבה דברים שאני אוהבת בה ושמשנים את העולם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x