הממשלה אישרה פתרון לאמוניה בלי לבחון אם הוא ישים
ביולי אישרה הממשלה שספינות אמוניה קטנות יעגנו בחיפה לאורך ימים, אך בסוף השבוע התברר שהנמל לא ערוך לכך. המשרד להגנת הסביבה יבדוק השבוע אם אפשר ליישם את החלטת הממשלה שהמשרד הוביל
ממשלת ישראל אישרה בהחלטה גורפת בחודש יולי פתרון למשבר האמוניה בלי לבחון עד הסוף אם הפתרון כלל ישים. המשרד להגנת הסביבה יבדוק בשבוע הקרוב אם אפשר ליישם את החלטת הממשלה שהמשרד עצמו הוביל. זאת בעקבות דיון שנערך ביום חמישי במשרד הכלכלה שבו ניסו משרדי הממשלה למצוא פתרון יצירתי שיאפשר את המשך פעילות מתקני חיפה כימיקלים ללא פיטורי עובדים תוך הרחקת הסכנות מתושבי חיפה.
- משבר האמוניה: האתר הצפוני נשאר ללא פתרון
- "לפסול יועץ המשרד להגנת הסביבה בשל קשר עם חיפה כימיקלים"
- חיפה כימיקלים קיבלה מאלקין אישור לרוקן את מכל האמוניה
המדינה מבקשת להביא לטווח הקצר אמוניה באוניות קטנות (עד 2,000 טונות) שיעגנו בחוף ויזרימו אמוניה למפעלים. אולם בדיונים בין פקידי הממשלה והשרים שנערכו לאורך הימים רביעי וחמישי התברר שכדי שאוניה תפרוק את מטענה, היא חייבת לשהות בנמל לפחות ארבעה ימים, פעולה שלא רק שלא נבחנה (נבחנה עגינה של כמה שעות בלבד) אלא גם אינה מקובלת על עיריית חיפה.
משרדי הממשלה נשענו על מומחים ששכר המשרד להגנת הסביבה, אולם אלו הודו שחלק מהתרחישים שכוללים עגינה של כמה ימים באזור צריכים להיבחן מחדש.
"חלמאות אמיתית"
בעיה נוספת שהתגלתה היא שאחסון של אמוניה בנמל חיפה אינו אפשרי מכיוון שהנמל מודה שהוא לא ערוך לפעולה שכזו. בכירים שהשתתפו בישיבה טענו שמדובר ב"חלמאות אמיתית" כאשר לפקידי הממשלה אין ממש פתרונות ריאליים.
הדיון במשרד הכלכלה נערך בנוכחות השר אלי כהן, סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז, ראש עיריית חיפה יונה יהב, היועמ"ש ונציגי עמותת צלול, ההסתדרות והתעשיינים. ההסכמות המסתמנות במשרדי הממשלה נחלקות לאלה המכוונות לאתר הדרומי של חיפה כימיקלים לבין אלה המכוונות לאתר הצפוני. בנוגע לאתר הדרומי נקבע שהמשרד להגנת הסביבה יפעל להוציא היתר בתוך שבוע לטובת הפעלה באיזוטנקים (מכלים קטנים בנפח 12.5 טונות כל אחד). עוד נקבע שנציגי חברת חיפה כימיקלים יודיעו בתוך 60 יום על בניית המיגון באתר הדרומי, כך שממועד זה יהיה ניתן לספק חומר גלם באיזוטנקים באספקה ישירה ודרך נמל אשדוד. המיגון הייעודי הוא דרישת סף של פיקוד העורף שקובע שעל כל כמות אחסון מכל 150 טונות יש לאפסן את האמוניה בבונקר ייעודי. בעיה שעוד לא נמצא לה פתרון היא האם פיקוד העורף יאפשר אחסון בנמל אשדוד, כאשר חיפה כימיקלים דורשת 300 איזוטנקים לצריכה שוטפת עם קיבולת נוכחית של כ־170 מכלים בלבד עד לדצמבר 2017.
לעומת זאת, לגבי האתר הצפוני - שהשתמש עד היום במכל הענק שהיה שם, וייאלץ להיפרד ממנו בהוראת בג"ץ עד ל־18 בספטמבר - אין בשורות של ממש. משרדי הממשלה אמורים לבדוק חלופות שכוללות הזרמת אמוניה באמצעות מכליות ועל כבישי הצפון. חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה בעניין זה תסתיים עד סוף חודש אוגוסט.
חלופה נוספת לאתר הצפוני תיתכן באמצעות אונייה קטנה או איזוטנקים. לפי המלצות המשרד להגנת הסביבה, החלופה המועדפת היא אונייה קטנה, כאשר לטענת עיריית חיפה לא הובאו בחשבון השיקולים הרלבנטיים בבסיס חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה אם המהלך מסוכן או לא. כלל הצדדים קיבלו 72 שעות כדי להעביר התייחסויות, ולאחריהן יבחן המשרד להגנת הסביבה באמצעות המומחים מטעמו אם יש מקום לעדכן את חוות הדעת.
יונה יהב נטש בזעם
הדיון עלה לטונים גבוהים שבמהלכם סולק מהחדר אחד מאנשי התקשורת של עיריית חיפה, מה שהוביל לפרישתו הזועמת של יהב מהדיון.
הפתרון הממשלתי שאושר בתחילת יולי כולל פתרון לטווח קצר הכולל יבוא של אוניות קטנות נפח (עד 2,000 טונות). הפתרון לטווח הבינוני (עד 18 חודשים) כולל הקמת מצוף ימי במרחק 4 ק"מ מהחוף שאליו תתחבר בעתיד אונייה נושאת אמוניה שתזרים מלב הים את חומר הגלם למפעלים. עלות המצוף נאמדת בכמה מאות מיליוני שקלים שייצאו מכיסה של חיפה כימיקלים. הפתרון לטווח הארוך (36 חודשים) כולל הקמת מפעל חדש בדרום לייצור אמוניה. מי שיקים אותו היא חברת KYOS שכבר החלה במשא ומתן לרכישת ציוד. את הפתרונות הכינו משרדי הגנת הסביבה, האוצר והכלכלה, ופתרון האונייה הקטנה כבר הוצע על ידי חיפה כימיקלים במרץ. בימים אלה מבקר המדינה בודק את טיפול המדינה בנושא האמוניה.