כל העולם מסעדה: ארוחת גורמה שהיא הצגת תיאטרון
מסעדת OCD משיקה ארוחת ערב תיאטרלית הכוללת אלמנטים כמו מנה שאפשר לראות רק באור אולטרה־סגול וסטייק שתחתיו כתב חידה
"אנחנו מנסים לאתגר את המודל שבו אנחנו עובדים כל הזמן, לפרוץ את הגבולות של עצמנו", אומר מאור חן, אחד השותפים במסעדת OCD ביפו.
OCD היא עוף מוזר בעולם הקולינריה הישראלית, שבראשה עומד השף רז רהב, רק בן 25, שאת תהילתו קנה בעיקר באמצעות תמונות שהעלה לאינסטגרם. הקונספט של המסעדה הוא כזה: בכל ערב מתקיימת סעודה בשני סבבים, ובכל סבב יושבים 19 איש סביב הבר הגדול שמשמש גם מטבח, שבו עמל רהב על המנות מול עיניהם. כל הערב מתוזמן כמעין מחזה, ורהב מסביר על כל מנה שמוגשת לשולחן. בין מנות הדגל: ריזוטו שיבולת שועל או פרפה של דבש וריוויון מנופח בוואקום עם גבינת עזים.
ב־17 במרץ ייקחו ב־OCD את הקונספט צעד קדימה, ויקיימו לראשונה ערב שלImmersive Dining — מעין סעודה תיאטרלית, קונספט שתופס תאוצה בעולם. בתחילת הארוחה ב־OCD יקבל כל סועד משקה עם מפתח, ורק אחד המפתחות יתאים לתיבה שבתוכה הפתעה. נוסף על כך יהיו, למשל, שיקוי בהשראת עליסה בארץ הפלאות, מנה שאפשר לראות רק באור אולטרה־סגול וסטייק שתחתיו כתב חידה. מחיר התענוג הוא 320 שקל לסועד (ארוחה רגילה ב־OCD עולה 290 שקל לסועד). "זו תהיה הקצנה של ה־OCD, לקחנו את הסיפור של שילוב חושים נוספים והבאנו אותו אל הקצה", מסביר חן.
זה יהיה אירוע חד־פעמי?
"ננסה ונראה מה יהיו התגובות. יכול להיות שניקח אלמנטים מתוך הערב הזה ונשלב אותם בערבים השוטפים. זו הזדמנות לבדוק איך הקהל הישראלי מגיב לזה".
פסטה ואקרובטיקה
טרנד ה־Immersive Dining מצליח בעיקר בלונדון, שם אפשר למצוא דוגמאות כמו קברט החתול השחור שמשלב ארוחות עם מופעי אקרובטיקה או ערבי "Maman Le Mot" שמתקיימים בלוקיישן סודי בעיר ומחזירים את הסועדים לצרפת של שנות הארבעים. המקור הוא עולם התיאטרון, הצגות שהן למעשה חוויה מתמשכת שהקהל הוא משתתף פעיל בה. הדוגמה הבולטת מהשנים האחרונות היא ההצגה "Sleep no More", שבמהלכה הקהל מסתובב באופן חופשי בין שלוש קומות ברחבי מלון ישן שבחדריו מתרחשות הסצנות.
ב־OCD, כאמור, כל ערב הוא סוג של Immersive Dining. "המטרה היא להפעיל חושים מעבר לטעם. על השאלה אם האוכל טעים או לא אפשר להתווכח עד מחר, אבל העובדה היא שכל מי שמגיע לפה נדהם", אומר חן, "אנשים פשוט בוהים במה שמתרחש, מוציאים את הטלפון ומצלמים. יש פה חוויה שמשנה לגמרי את האופן שבו אנשים רגילים לחוות מסעדות".
גם המחיר לא רגיל.
"אנחנו לא פלצנים לשם הפלצנות. אנחנו באמת מתיימרים להיות הקאטינג אדג' של הפיין דיינינג בישראל. חומרי הגלם מטורפים, והמנות משתנות כל הזמן וטעימות בטירוף. אנחנו מוכנים לשמוע ביקורת, אבל ממי שמגיע וחווה וטועם את הטעמים. זה המבחן האמיתי. המסעדה מפוצצת באופן קבוע, ו־20%–30% מהסועדים בערב הם לקוחות חוזרים".
להזמין חודש מראש
ואכן, כדי להשיג מקום במסעדה צריך להזמין לפחות חודש מראש. גם המודל העסקי ייחודי: מדובר בשמונה שותפים שחברו לרהב, רובם לא מסעדנים ומעולם לא עסקו בתחום. "מסעדנות היא תחביב בשבילי", מספר חן, שמשמש רוב הזמן כמנכ"ל מקאן דיגיטל בקבוצת הפרסום מקאן תל אביב. "את רז הכרתי לפני שנתיים, דרך האינסטגרם בכלל. ניסינו להביא את העולם הזה של חדשות לתחום המסעדנות. אמרנו 'יאללה, יש פה כיוון ואנחנו מאמינים בו'. רעדו לנו הביצים ברמות שאין לתאר. זכינו להמון תגובות ציניות מהתעשייה ומהשפים המוכרים, מה שלא תרם לחששות שלנו".
אפשר לראות שחן מביא איתו הרבה מהדיי ג'וב שלו אל תוך האופי של המסעדה, אבל זה עובד גם לכיוון השני: "מהעיסוק במסעדנות אני מבין את הכוח שיש היום לסיפור הוויזואלי, לשימוש באינסטגרם למשל. היכולת להרים עסק באפס תקציב אבל עם סיפור טוב הוא משהו שאני לוקח איתי".