פרשנות
משקפי גוגל גלאס: הניתוח נכשל, החולה חי
החברה אולי עצרה את תוכנית ניסוי השטח של המוצר המעניין - אך עדיין יש לה אמון בו. התגובות השליליות שעוררו המשקפיים החכמים בקרב הציבור לימדו את גוגל לא מעט והדור הבא של המוצר צפוי להיות שונה מהותית מקודמו
- חדשות רעות לגוגל: המפתחים נוטשים את משקפי גלאס
- "גוגל גלאס מקרינים תמונה מחוץ לקו הראייה שלא משתלבת עם העולם האמיתי"
- EyeGlass: משקפיים חכמים בגרסה של סוני
תוכנית Explorer של גוגל גלאס, במסגרתה הופצו המשקפיים החכמים תחילה בצורה מוגבלת ומאוחר יותר לציבור הרחב, נועדה לחקור ולגלות (explore) והייתה בראש ובראשונה בדיקת יישום המשקפיים בשטח; מעולם לא הייתה כוונה להפוך את התוכנית למוצר מסחרי.
הניסוי היה כישלון מהדהד בכל הנוגע לתגובת הציבור: התגובות השליליות החריפות - מהדבקת הכינוי Glassholes למשתמשים ועד לבתי העסק הרבים שאסרו על חובשי המשקפיים להיכנס איתם לתוכם, הביאו לכך שקשה לדמיין את אב הטיפוס הופך להצלחה מסחרית.
כמו במדע, כישלון בניסוי אינו כישלון מוחלט (אם אכן מדובר בכישלון מבחינת גוגל, שכן אין לדעת מה היו מטרות החברה בניסוי והאם הן הושגו). תוכנית אקספלורר אפשרה לגוגל לאסוף מידע רב על האופן שבו אנשים משתמשים במשקפיים חכמים- ועל התגובות הציבוריות לסוגיות שונות שעלו מכך. המצלמה, למשל, הייתה אולי הגורם שעורר את התרעומת הגדולה ביותר ואת ההתנגדות הרבה ביותר. התגובות השליליות הרבות יביאו לכל שבמוצר עתידי, סביר שגוגל לא תכלול מצלמה או שתשנה לחלוטין את האופן שבו נעשה בה שימוש.
וכמו כל ניסוי, גם זה הגיע לסופו. העובדה שהניסוי נכשל אולי משמעה שהמוצר יתעכב וייקח יותר זמן שיגיע לשוק, אבל בשום אופן אין פירושה כי הוא נגנז ולעולם לא יראה אור יום בתור מוצר מסחרי. הניסוי הושלם, סיפק את מסקנותיו ועתה יכולה גוגל ליישם את מסקנות אלו בפיתוח עתידי של המוצר.
מוצר חדש, אתגרים חדשים
חשוב לזכור שגוגל גלאס היו מוצר חדש לחלוטין שמעולם לא נבדק בצורה רחב על ציבור גדול של משתמשים. בכך, הם שונים מאוד מהאייפון הראשון, שיצא ב-2007, שהגיע לעולם שבו כבר היו סמארטפונים רבים שמאופן השימוש בהם בשוק יכולה הייתה אפל לללמוד רבות. יהיה זה קצת לא מציאותי לצפות שמוצר כה ייחודי יזכה להצלחה בטייק הראשון.
גם המהלכים של גוגל לא מצביעים על כך שגוגל גלאס נמצא בסוף דרכו, אלא להיפך. הפיתוח של המוצר לא מונח על אש קטנה אלא דווקא מוגבר ואף זוכה לחותמת של אמון מההנהלה, בדמות ההחלטה להקים חטיבה נפרדת ועצמאית שתתמקד בפיתוח הדורות הבאים של המשקפיים החכמים. ככה לא נראה מוצר שנכשל, אלא כזה שלחברה עניין ואמון בפוטנציאל שלו. תוכנית אקספלורר אולי הסתיימה, אבל גוגל גלאס עוד לא אמרו את המילה האחרונה. ואז זה תלוי בגוגל, הקאמבק שלהם יכול להיות יותר קרוב ממה שאנחנו רוצים להאמין.