חברת שיתוף ההסעות אובר מוערכת ב־17 מיליארד דולר
הערכת השווי החדשה של החברה, שהשלימה בסוף השבוע סבב גיוס של 1.2 מיליארד דולר, מהווה שיא עבור סטארט־אפ טכנולוגי. בארבע השנים האחרונות הושק השירות של אובר ב־37 מדינות בעולם, והוא עומד להגיע בקרוב גם לישראל
אובר (Uber), הסטארט־אפ האמריקאי שמאפשר לאנשים להזמין מוניות דרך הסמארטפון, גייס במהלך סוף השבוע 1.2 מיליארד דולר בסבב מימון בהובלת קרן ההשקעות פידליטי אינווסטמנטס. הערכת שווי החברה לצורך השקעה היתה 17 מיליארד דולר, מה שהזניק את הערכת החברה לאחר הגיוס ל־18.2 מיליארד דולר. זאת לעומת 3.5 מיליארד דולר לאחר סבב גיוס שנערך בשנה שעברה.
"אובר היא אחת החברות הצומחות בהיסטוריה, ואנחנו מאמינים שיש הזדמנויות רבות להמשך של הצמיחה המדהימה הזו", אמרה דוברת Summit Partners, אחת המשקיעות בסבב הנוכחי, לסוכנות הידיעות רויטרס.
משקיעים נוספים בסבב כוללים את וולינגטון מנג'מנט, בלאקרוק וקרן הון הסיכון קליינר פרקינס קאופילד אנד באיירס, זאת בנוסף למשקיעים קיימים כמו גוגל ונצ'ורס ומנלו ונצ'ורס. מנכ"ל אובר טרוויס קלניק טען כי הוא משאיר את סבב הגיוס פתוח לשותפים אסטרטגיים שעשויים להוסיף עוד 200 מיליון דולר, אם כי הוא סירב למנות שותפים אפשריים בשלב זה.
קלניק אמר בהודעה לאחר הגיוס כי "זוהי תחילתו של 'הסיפור של אובר'". "מדובר במימון ההזדמנויות שעומדות לפנינו", הוסיף. בארבע השנים האחרונות הושק השירות של אובר ב־128 ערים ב־37 מדינות ברחבי העולם. החברה צפויה להתחיל לפעול בקרוב גם בישראל.
על פי חברת המחקר CB אינסייט, הערכת השווי החדשה של אובר מהווה שיא עבור חברת סטארט־אפ טכנולוגית בסבב גיוסים ישיר. 17 מיליארד דולר מעניקים לאובר שווי גבוה יותר משל חברות ציבוריות שונות, בהן חברת השכרת הרכב הרץ ורשת בסט ביי. לשם השוואה, חברות סטארט־אפ נוספות שערכו לאחרונה סיבוב גיוס כמו דרופבוקס ו־Airbnb השיגו שווי של 10 מיליארד דולר. "זו עדות לתנופה ולהזדמנויות שעומדות בפני החברה", אמר אנאנד סנוול מ־CB.
קלניק הקים את החברה ב־2009 עם גארט קאמפ לאחר שלא הצליחו להשיג מונית במהלך ביקור בפריז. לדבריו, באובר ימשיכו לנסות להוריד את המחירים, בניסיון להעלות את הביקוש ולהגדיל את מספר הנסיעות שהנהגים יכולים לבצע בכל שעה.
אובר מקבלת חלק מהתשלום מכל נסיעה. מידע פנימי שהודלף בשנה שעברה גילה כי בשנת 2013 הוציאו לקוחות אובר יותר ממיליארד דולר על נסיעות, מתוכם קיבלה החברה כ־200 מיליון דולר.