$
אינטרנט

"ידענו שטוויטר הולך להיות דבר ענקי"

האתר Twitter.com מאפשר למשתמשיו לקבל עדכונים בזמן אמת על המתרחש בחיי חבריהם. "זה כלי התקשורת הראשון שבאמת תופס את הדופק של מה שקורה עכשיו", אומר בראיון ל"כלכליסט" מנכ"ל ומייסד האתר, ג'ק דורסי. עכשיו רק נותר לגלות איך עושים מזה כסף

דורה קישינבסקי 09:1730.06.08
אם היה אתר שקורא מחשבות, הוא היה נראה כמו טוויטר: זרם בלתי פוסק של הגיגים מעניינים יותר ופחות מרחבי העולם. בין אם זו נערה בטוקיו שכועסת על הסלולרי הלא מתפקד שלה, ובין אם זה סבא בניו זילנד ששוקל ללכת לישון או תושב סין שמדווח על רעידת האדמה בחבל סצ'ואן ומקדים בכמה דקות את המדיה העולמית. השירות האופנתי, שמושך בחודשים האחרונים יותר באז אפילו מפייסבוק, משלב בין בלוגים, רשת חברתית, מסנג'ר והודעות sms - והתוצאה היא אחת הדרכים המהנות והממכרות ביותר לשמור על קשר עם החברים באינטרנט. "הניו יורק טיימס" קרא לו "אחת התופעות האינטרנטיות הצומחות בקצב המהיר ביותר כיום". אפילו התקלות הטכניות שמהן סובל האתר מאז לידתו לא עצרו את הצמיחה שלו, אף שבשבועות האחרונים הן הולכות ומחמירות ואף מאיימות על המשך קיומו.

 

השימוש בטוויטר דומה לניהול בלוג, אך כל עדכון מוגבל ל־140 תווים ומטה, ללא תוספות כמו תמונות או סרטונים. ניתן לכתוב בטוויטר באמצעות כניסה לאתר עצמו או באמצעות מסנג'ר, אימייל, הודעת sms ואפילו פייסבוק, וניתן לקרוא את הודעות הטוויטר של משתמשים אחרים באותן דרכים. הפורמט הקצרצר מעודד כתיבה מיידית ללא העמקה, כמשתקף בשם האתר, שפירושו ציוץ או פטפוט.

 

בקצב המחשבה

 

ג'ק דורסי. רעיונות להפיכת השירות למניב הכנסות ג'ק דורסי. רעיונות להפיכת השירות למניב הכנסות צילום: miss karen cc-by
השירות, שהושק באוקטובר 2006 על ידי חברת Obvious הקליפורנית, התקבל בתחילה בבלבול. בלוג הטכנולוגיה טק־קראנץ', שבחן גרסה מוקדמת שלו, תיאר אותו כ"שירות sms קבוצתי" מוצלח - אבל תהה מדוע כל הודעות ה־sms הללו חייבות להתפרסם גם באתר. הפוטנציאל האמיתי של טוויטר נחשף רק בחודשים הבאים, כאשר כמה חובבי טכנולוגיה החלו להשתמש בו הן כתחליף לבלוג והן כתחליף להודעות sms לחברים. הפריצה היתה במרץ 2007, כשטוויטר היה שיחת היום בכנס הטכנולוגיה החשוב SXSW בטקסס. בשלב זה הוא הגיע גם לכותרות מדורי הטכנולוגיה ולידיעת הציבור הרחב.

 

טוויטר נהפך לכלי תקשורת שבאמצעותו משתמשים ברחבי העולם מדווחים על המתרחש באזורם - הרבה לפני שהחדשות מגיעות לרשתות הטלוויזיה. כשהסטודנט האמריקאי ג'יימס קארל באק נעצר על ידי משטרת מצרים לאחר שהשתתף בהפגנה במדינה, הוא בחר להודיע קודם כל לטוויטר באמצעות הודעה של מילה אחת: "נאסרתי". קוראיו בטוויטר פנו לרשויות ובאק שוחרר למחרת. גם ארגונים - מ"הוושינגטון פוסט" ועד נאס"א - הצטרפו לטוויטר כדי לספק שם עדכונים מקוצרים מהנעשה אצלם.

 

כמו פייסבוק, שמאפשר לתוכניתנים לכתוב עבורו יישומים ומשחקים, כך גם טוויטר מאפשר לכל תוכניתן להוסיף לו תכונות ושכלולים. ובדומה לאלפי היישומים בפייסבוק, גם כאן נוצרו מאות תוכנות עזר ושירותים נלווים. בין השירותים של טוויטר ניתן למצוא את Twittervision, שמציג על פני גלובוס תלת־ממדי את הודעות טוויטר האחרונות מרחבי העולם, ו־Twitturly, שדג ממיליוני ההודעות את הלינקים המעניינים שאנשים שולחים זה לזה. קמו לו גם מתחרים רבים, בהם Pownce של מייסד Digg.com קווין רוז ו־Tumblr, שמאפשר להכניס גם תמונות וסרטונים למסרים.

 

על פי נתונים שדלפו מהחברה, במרץ האחרון השתמשו בטוויטר 200 אלף אנשים בשבוע, שפרסמו 3 מיליון הודעות ביום. במאי ביקרו באתר 1.75 מיליון אנשים ביום על פי נתוני חברת המחקר Compete.com. מספר זה משקף רק את הגלישה באתר עצמו ולא כולל מספר לא ידוע של אנשים שמשתמשים בטוויטר באמצעות sms. בינתיים החברה גייסה 20.4 מיליון דולר. בסבב הגיוס האחרון, שנערך במאי, השקיע בחברה גם המיליארדר ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של ענק המכירות Amazon.com.

 

"טוויטר הוא כלי התקשורת הראשון שמאפשר לך להניח אצבע על הדופק של מה שקורה עכשיו", אומר המנכ"ל ואחד המייסדים של טוויטר, ג'ק דורסי (31), בראיון טלפוני ל"כלכליסט" ממשרדו בסן פרנסיסקו. "זה מעולם לא היה אפשרי בעבר. בלוג, בהשוואה, נראה כמו משהו מת, מיושן, לא עדכני".

 

רק הפרטים הקטנים

 

דורסי מספר כי כל מי ששומע לראשונה על טוויטר מגיב באותה צורה. "הם רואים את האתר וכמה שהוא פשוט ואומרים 'זה מיותר, אני לא רוצה לשמוע שאחותי קונה עכשיו נקניקייה בלחמנייה'. לוקח שבוע־שבועיים להתחבר לרעיון, וכשבסופו של דבר אתה מקבל את המסר הזה מאחותך, אתה מתרגש. ואז אתה מבין את החשיבות של המעקב אחרי הפרטים הקטנים בחיים של החברים שלך".

 

הרעיון לטוויטר התבשל במוחו של דורסי במשך שנים. "עבדתי 15 שנה בענף השליחויות כמתכנת, וראיתי איך עשרות רוכבי אופניים מסתובבים בעיר הגדולה ומדווחים בכל רגע איפה הם ומה הם עושים באמצעות טלפונים, מחשבי כף יד, GPS ומחשבים ניידים", הוא מספר. "בהמשך נתקלתי בשורות הסטטוס בתוכנות המסרים המיידיים שאנשים משתמשים בהן כדי לדווח מה הם עושים באותו הרגע. היה לי קליק, הבנתי שצריך לשלב מסרים מיידיים, הודעות sms ועדכוני סטטוס, ובעצם לאפשר לאנשים לשנות את 'שורת הסטטוס' שלהם מכל מקום". דורסי פיתח את השירות עם שניים מחבריו לחברת Obvious שבה עבד: ביז סטון, לשעבר מנהל בכיר בשירות הבלוגים Blogger של גוגל, ואוואן וויליאמס, שהיה המשקיע הראשון בטוויטר. ב־2007 הקימו השלושה חברה־בת שניהלה את טוויטר.

 

למה השירות מוגבל להודעות טקסט של 140 תווים?

"ההיבט המלהיב ביותר בטוויטר עבורנו היה הניידות שאפשר הסלולרי. ב־sms יש מגבלה של 160 תווים להודעה, שמרנו 20 תווים לשם משתמש ולתוספות אחרות".

 

מי משתמש בטוויטר?

 "אין משתמש טיפוסי - עדיין יש לנו הרבה חובבי טכנולוגיה מושבעים, אבל יש עוד ועוד חדירה למיינסטרים".

 

אתה חושב שטוויטר יחליף את הבלוגים?

"אלה דברים שונים, והם יחיו זה לצד זה. בבלוג יש מקטעים ערוכים של מחשבה, בטוויטר יש זרם של עדכונים מיידיים. בבלוג אתה מנסה לכתוב יפה, ואילו בטוויטר אתה מגיע למהות של מה שרצית לומר - בין אם זה שיר הייקו יפהפה או דיווח שאתה אוכל טאקו".

 

מעלייתו לנפילתו

 

ההצלחה של טוויטר טרם תורגמה למודל עסקי. "היו לנו הרבה רעיונות להפיכת השירות למכניס, אבל לא הגיוני ליישם אותם לפני שהמערכת יציבה", אומר דורסי. בנוגע לאופי הרעיונות הוא מסכים לומר רק כי "לשים פרסומות באתר זה לא מעניין - זה לא ישפיע על מי שמשתמש בו באמצעות sms או מסרים מיידיים. בכל מקרה, המוקד שלנו בחודשים ואולי בשנים הקרובות הוא לוודא שהמערכת עובדת כראוי על כל הפלטפורמות, ורק אז נתחיל להתנסות במודלים של הכנסות. המשקיעים שלנו עומדים מאחורינו בהחלטה הזאת".

 

מאחורי הדיבורים על יציבות המערכת עומד משבר קשה. הנהלת טוויטר שכחה לוודא מראש שהשירות יעבוד כראוי גם עם מספר גדול של משתמשים. כבר באפריל 2007, כשבאתר היו פחות מ־100 אלף מבקרים ביום, החל השירות לקרוס לעתים קרובות. ככל שהפופולריות עלתה החמירו התקלות. ב־2008, חודשים אחרי שדיווחו בהתלהבות על קיומו של טוויטר ועל צמיחתו - החלו בלוגי הטכנולוגיה המובילים להספיד אותו. "האתר סבל אמש מתקופה קצרה של אי־קריסה", כתב בעוקצנות הבלוג טק־קראנץ' בתחילת החודש. לבסוף דורסי הודה בבלוג האישי שלו ש"נעשו טעויות רבות לאורך הדרך".

 

"ידענו שזה הולך להיות דבר ענקי שהרבה אנשים יחשקו בו, אבל לא היינו מוכנים עדיין", אומר דורסי. "עכשיו אנחנו מעצבים מחדש את הבסיס של השירות. וזה הולך לקחת זמן מה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x