סגור
 מטוס אף 35 חמקן F35 בישראל  35 F-35  f
F-35. לא כלול באמברגו (צילום: חיים הורנשטיין)

החלטה דרמטית: בריטניה מגבילה את הייצוא הביטחוני לישראל

הממשלה החליטה על השעיית רישיונות ייצוא של 30 חברות הסוחרות עם ישראל באופן מיידי, וזאת בעקבות המלחמה בעזה; מדובר ברכיבים המשמשים את חיל האוויר הישראלי במטוסי קרב, מסוקים וכטב"מים – אך לא כאלה הקשורים למטוסי ה-F-35 שחלקים מהם מיוצרים בבריטניה

ממשלת בריטניה תשעה רישיונות ייצוא של 30 חברות ביטחוניות הסוחרות עם ישראל באופן מיידי בעקבות המלחמה ברצועת עזה.
ההחלטה התקבלה על ידי ממשלת הלייבור לאחר שנמצא כי קיים "סיכון ברור" לכך שישראל משתמשת באמצעי לחימה שיוצרו במדינה באופן שמנוגד לחוק הבינלאומי ופוגע בזכויות אדם. 350 חברות בריטיות מחזיקות באישור ייצוא ביטחוני לישראל.


הממשלה תגביל ייצוא של רכיבים המשמשים את חיל האוויר הישראלי ביניהם כאלו המיועדים למטוסי קרב, מסוקים וכטב"מים – אך לא כאלה הקשורים למטוסי ה-F-35 שחלקים מהם מיוצרים בבריטניה. במשרד החוץ הבריטי בחנו בחודשיים האחרונים את פעולות ישראל בעזה, ולמרות שלא מצאו באופן ודאי כי סחורה בריטית תורמת למה שהוגדר כהפרה של זכויות אדם ולהרס הנרחב ברצועה – הוחלט להגביל את הייצוא בגלל תוצאות המלחמה שכוללות הרוגים אזרחים רבים, פגיעה בסיוע ההומניטרי ויחס בעייתי לעצירים, לדבריהם.
לפני חודש וחצי פורסם בכלכליסט כי בחודשים האחרונים מדינות רבות באירופה מפסיקות לספק תחמושת לישראל ומדינות אחרות ביניהן מעצמה זרה שאינה ארה"ב הפסיקו מכור חומרי גלם שמהם ניתן לייצר תחמושת. בין השאר, דווח על בעיה באספקת חלקי חילוף של F-35 מול ספקים הולנדיים; ממשלות איטליה, קנדה ובלגיה הודיעו על הפסקת יצוא ביטחוני לישראל (למרות דיווחים על משלוחים שממשיכים להגיע ועסקאות שממשיכות להיחתם); וממשלת ספרד אף מנעה מאונייה שנשאה משלוח נשק מהודו לישראל לעגון בחופי המדינה.
המשלוח שנמנע ממנו מלעצור בנמל קרטחנה הספרדי הכיל 27 טונות של חומר נפץ שמקורו בהודו, כך על פי דיווחים בתקשורת הזרה. מקרה זה ממחיש את האסטרטגיה הישראלית של גיוון מקורות: הודו, שהיא היבואנית מספר אחת של יצוא ביטחוני ישראלי, הפכה כעת גם לספקית של חומרי גלם ביטחוניים ואף של אמצעי לחימה לישראל.