סגור
טימו Temu
Temu. עקפה את אמזון במספר ההורדות (צילום: CFOTO/Sipa USA via Reuters)

ניתוח
אחרי הזינוק הגדול: התחרות הגוברת גובה מחיר מ־Temu הסינית

החברה־האם של פלטפורמת המסחר המקוון דיווחה על הכנסות קטנות מהצפוי והזהירה מפני "אתגרים רבים". מלבד הירידה בהוצאות הצרכנים בסין הקמעונאית מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים בארה"ב ובאירופה ותביעות של רשתות אופנה

מניית ענקית המסחר האלקטרוני PDD — החברה־האם של Temu ו־Pinduoduo — צנחה אתמול עם פרסום דו"חותיה ב־29% תוך שהיא מוחקת 55 מיליארד דולר משווי השוק שלה ומדיחה את מייסדה קולין הואנג מראש רשימת עשירי סין למקום הרביעי, 18 ימים בלבד אחרי שהתברג בצמרת. הנפילה, שהיתה החדה ביותר מאז החלה המניה להיסחר בניו יורק ב־2018, הגיעה בזמן ש־PDD ממשיכה להציג צמיחה מסחררת בשורת ההכנסות, מה שמדגיש שמגזר הטכנולוגיה והמשקיעים בו מצויים בימים אלו בטריטוריה שמרנית במיוחד. הערב מאבדת המניה כ-4% נוספים.
את הרבעון השני סיכמה PDD עם הכנסות של 13.36 מיליארד דולר — זינוק של 86% לעומת הרבעון המקביל של 2023, אך פחות מצפי האנליסטים שעמד על 14.03 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב־4.5 מיליארד דולר, זינוק של 156% לעומת הרבעון השני של השנה שעברה. "אנחנו מעודדים אומנם מההתקדמות החזקה שעשינו ברבעונים האחרונים", אמר ליי צ'ן, יו"ר ומנכ"ל משותף של PDD, והשלים את חציו השני של המשפט, זה שהביא להתרסקות המניה: "אבל אנחנו רואים אתגרים רבים לפנינו". בין השאר, הוא התייחס לשינויים בביקושים הצרכניים, התגברות התחרות ושינויים באקלים העסקי הגלובלי. עוד הוסיפה החברה בשיחה עם משקיעים על תוכנית עתידית בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שפרטיה עדיין לא ידועים, לקידום סוחרים ב"איכות גבוהה", אשר, בין היתר, תתמוך בהורדת עמלות.
"במבט קדימה, הצמיחה בהכנסות תעמוד בהכרח בלחץ עקב התגברות התחרות ואתגרים חיצוניים", ציינה סמנכ"לית הכספים של החברה יון ליו. בשיחת הרווחים עם המשקיעים הוסיף המנכ"ל השותף זיאה־ג'ן ז'או כי "הפעילות שלנו הפכה מושפעת יותר ויותר מגורמים שאינם עסקיים. בינתיים, התחרות כאן כדי להישאר וצפויה להתעצם בענף. גורמים אלו יחד יגרמו בהכרח לתנודות בעסק שלנו". עוד ציין כי, "כפי שמוצג בתוצאות הרבעון הזה, צמיחה גבוהה בהכנסות איננה בת־קיימא ומגמת ירידה ברווחיות היא בלתי נמנעת".
באמצעות פרסום אגרסיבי ומחירים שוברי שוק הצליחה Temu להפוך לאפליקציה עם מספר ההורדות הגדול ביותר של משתמשים בעולם ועקפה את שיין ואמזון
PDD נוסדה ב־2015 כפלטפורמה דיגיטלית לקבוצות רכישה לשוק הצריכה הסיני. ב־2018 החלה להיסחר בנאסד"ק וב־2022 החליטה לצמוח לשוק המדינות המערביות דרך הזרוע Temu שבסיסה בבוסטון. את פעילות Temu היא השיקה בשלהי אותה השנה ובאגרסיביות. במרץ 2023 היא כבר פעלה ב־48 מדינות באירופה, אוסטרליה והמזרח התיכון (דרך ישראל). באמצעות פרסום אגרסיבי ומחירים שוברי שוק הצליחה Temu להפוך לאפליקציה שזכתה למספר ההורדות הגדול ביותר של משתמשים בעולם (337 מיליון) — תוך שהיא עוקפת את שיין ואמזון. גם החדירה לישראל היתה מהירה, והיום Temu מדורגת ראשונה מבחינת כמות הזמנות חודשית למדינה.
בחודש יוני האחרון, בניסיון להתחרות ב־Temu, אמזון הודיעה כי תקים חנות וירטואלית בתוך הפלטפורמה שלה, שתוקדש למוצרים זולים ולא ממותגים שיגיעו מיצרנים בודדים בסין, שמחירם יהיה נמוך מ־20 דולר. מוצרים שיוזמנו דרך החנות הווירטואלית הזו יגיעו בתוך כ־11 יום — שינוי דרמטי ממדיניות אמזון עד כה, לפעול לחתוך את זמני האספקה ככל הניתן.
PDD לא מספקת תוצאות נפרדות ל־Temu ו־Pinduoduo אך מצבה מורכב בשתי החזיתות. Pinduoduo שפועלת בסין עושה זאת בתקופה של האטה משמעותית בשוק הצריכה המקומי. לא רק חברות אמריקאיות מדווחות על כך, אלא גם שתי ענקיות קמעונאות סיניות נוספות הציגו תוצאות מאכזבות החודש. בשבוע שעבר עליבאבא דיווחה כי ההכנסות מעמלות סוחרים ופרסום עלו ב־1% ברבעון השני השנה לעומת אשתקד, האטה מצמיחה של 5% ברבעון הראשון, בעוד המכירות הישירות בפלטפורמה נפלו ב־9% ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה ב־2023. הענקית המתחרה JD.com דיווחה לפני כשבועיים על זינוק של 92% ברווח הנקי ברבעון השני, אך הציגה עלייה מצומקת ומתחת לצפי של 1.2% בהכנסות, כמו גם נפילה בערך ההזמנה הממוצע בהשוואה לרבעון השני של 2023, בין היתר כתוצאה מ"הוצאות צרכניות רכות". בשנה החולפת מניית PDD טיפסה ב־23%, מניית JD.com נפלה ביותר מ־20% ומניית עליבאבא התחזקה ב־13%.
בחודשים האחרונים עוסקות Temu ושיין בחילופי מהלומות משפטיות. בתביעה האחרונה טענה שיין כי Temu היא "מפעל בלתי חוקי שנבנה על זיוף"
מאידך, צמיחתה האגרסיבית של PDD דרך פעילותה במערב גוררת תגובות בעייתיות לאופי עסקיה. באפריל האחרון פתחה הנציבות האירופית בבדיקה האם Temu עומדת בכללים המחמירים הנדרשים ממנה באיחוד, שנדרשים מכל פלטפורמה שמעניקה שירות לעשרות מיליוני צרכנים. בחודש מאי הגישה רשות ארגון הצרכנים האירופי (BEUC) תלונה במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) לרגולטורים המקומיים ולנציבות האירופית נגד החברה על שימוש בפרקטיקות מניפולטיביות ואי־הגנה על הצרכנים. "בסופו של דבר, המספר הגבוה של מוצרים מסוכנים הנמכרים ב־Temu על ידי סוחרים בלתי ניתנים לאיתור, באמצעות שיטות מניפולטיביות ומערכות המלצה אטומות, מייצרים קוקטייל רעיל שעלול לפגוע בפרטיות, בבטיחות ובביטחון של קטינים", נכתב בתלונה של BEUC. הקונגרס האמריקאי פתח בחקירה על שיטות העבודה של הפלטפורמה, לרבות השימוש שלה בפרצות מס ובחינה האם מוצריה כוללים שימוש בכותנה מאזור שינג'יאנג שאסור בשל הפרות נרחבות של זכויות אדם נגד המיעוט האויגורי. מדינות ארקנסו וניו יורק פתחו בחקירות משלהן בשאלות הנוגעות לפרטיות ואבטחת המידע של המשתמשים.
שיין ואמזון החלו לתקוף באופן ישיר את היריבה הצעירה באמצעים משפטיים ועסקיים. כתוצאה, בחודשים האחרונים עוסקות שיין ו־Temu בהחלפת מהלומות משפטיות. האחרונה שבהן אירעה לפני כשבוע, אז תבעה שיין את Temu בהיותה "מפעל בלתי חוקי שנבנה על זיוף, גניבת סודות מסחריים, הפרת זכויות קניין רוחני והונאה". עוד כתבה שיין בתביעה, כי "המרדף הבלתי פוסק אחרי מחירים נמוכים הוא מרכזי במודל העסקי שלה ובאסטרטגיה התחרותית שלה", וכי המחירים הנמוכים מושגים בכל אמצעי. Temu, יש לציין, נתבעת בימים אלו גם על ידי For Love and Lemons, H&M, ליוויס ויוניקלו.