צעד גדול לרכבת מסעודיה לישראל: ביידן הכריז על פרויקט עולמי ענק
צעד גדול לרכבת מסעודיה לישראל: ביידן הכריז על פרויקט עולמי ענק
בפסגת ה-G20 הודיע נשיא ארה"ב על מסדרון מסילות רכבת ונתיבי סחר שיקשר את הודו עם המזרח התיכון ואירופה - ויעבור בסעודיה, האמירויות, ירדן וישראל. יועצו של ביידן אמר כי נוכחות ישראל משמעותית: "פרויקט נועז - עם חזון נועז"
צעד נוסף בדרך לנורמליזציה עם סעודיה - ול"מסילת השלום" מהממלכה לישראל: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ובני בריתו הכריזו היום (שבת) על תוכניות לבניית "מסדרון רכבות וספנות" שיקשר את הודו עם המזרח התיכון ואירופה - פרויקט שאפתני שמיועד לחיזוק הכלכלה ושיתוף הפעולה הפוליטי. "זה דבר גדול, זה באמת דבר גדול", אמר ביידן.
יועצו של ביידן לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, הודיע כי הפרוזדור יכלול את הודו, סעודיה, איחוד האמירויות, ירדן, ישראל והאיחוד האירופי.
ביידן הכריז על הפרויקט הענק של מערכת מסילות רכבת ונתיבי סחר לצד ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונציבת האיחוד האירופי אורסולה ואן דר ליין, בכינוס ה-G20 שמארחת הודו. "אנחנו חושבים שהפרויקט עצמו הוא נועז ויוביל לשינוי - אבל גם החזון שמאחורי נועז ויוביל לשינוי באותה מידה, ואנחנו נראה שהוא ישוכפל באזורים אחרים בעולם", אמר סאליבן.
בבית הלבן לא אמרו כיצד יתוקצב הפרויקט, ולא מסרו לוח זמנים להשלמתו. כל הצדדים עדיין צריכים לדון בפרטים הסופיים של ההסכם שהוכרז היום.
על רקע הדיווחים השונים על ניסיונות לקדם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, סאליבן אמר כי פרויקט התחבורה אינו קדימון להסכם כזה - אבל כן ציין כי נוכחות ישראל בפרויקט היא משמעותית.
לפני חצי שנה נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" החזון של שרת התחבורה רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו - סלילת קו רכבת שיחבר את איחוד האמירויות וישראל, ויכלול גם רכבת קליע בין בית שאן לאילת.
שלושה חודשים אחר כך פורסם ב-ynet כי וושינגטון וירושלים מקדמות תוכנית סודית לחיבור כביש יבשתי רציף בין איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל, שיוביל מהמפרץ היישר לנמלי הים של ישראל. זאת, לצורך ייצוא סחורות מהמזרח לאירופה דרך ישראל, ולאחר מכן גם תיירים.
החיבור היבשתי, נכתב אז, יאפשר למשאיות להעביר סחורות תוך קיצור משמעותי של עלויות ההובלה וקיצור משך הזמן להעברת מטענים לעומת המצב כיום. לפי עבודת מטה שנעשתה במשרד החוץ ובממשל האמריקני, מדובר בקיצור הזמן ממספר שבועות ליומיים שלושה, וחיסכון של עד 20% בעלויות השילוח.
כיום משאיות שיוצאות מאיחוד האמירויות מגיעות לנמל חיפה דרך גשר אלנבי אך צריכות לעבור הליכים בירוקרטיים כולל החלפת נהג, לוחיות והמתנה ממושכת. דרך נוספת ויקרה לשלוח סחורות היא באוניות דרך תעלת סואץ וממנה לנמלי אירופה – דבר שגם הוא יקר מאוד. אז נכתב כי המטרה היא לאפשר הגעה של משאית אחת ונהג אחד מדובאי לנמל חיפה, למשל, בלי להחליף נהגים ומשאיות במעברים בין המדינות.
משרד החוץ הישראלי הציג את התוכנית בפני השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין. לדברי פקידים בכירים בישראל, האמריקנים התלהבו מהתוכנית והחלו לקדם אותה מול המדינות המעורבות - איחוד האמירויות, סעודיה וירדן - וכעת נחשפה תוכנית דומה בכינוס G20.
השר ישראל כץ, שהציג ב-2017 תוכנית דומה, אמר אתמול, לפני ההכרזה הרשמית: "כשהייתי שר התחבורה התחלתי לגלגל את החזון האזורי לחבר את כל המזרח התיכון ברכבות. המשכתי לקדם את הפרויקט בתפקידיי השונים בממשלות נתניהו. עכשיו האמריקנים מצטרפים. גם בתחום האנרגיה אנו מקדמים את חזון הקמת מסדרון תשתיות אנרגיה שיחבר בין המפרץ לישראל ואירופה. אנחנו מכינים את הקרקע למהפכת השלום שתשנה את ההיסטוריה לנצח. לפני 50 שנה במלחמת יום כיפור ניסו להשמיד אותנו. היום כולם מתחברים אלינו. הציונות ניצחה".