סגור
שיגור חללית Axiom-2 על גבי רקטה פלקון 9  SpaceX
שיגור חללית על גבי רקטת פלקון 9 (ארכיון) (צילום: Joe Skipper/Reuters)

הליכת החלל האזרחית הראשונה? המשימה של ספייס X יצאה לדרך

במשימה ששמה Polaris Dawn שלחה החברה של אלון מאסק ארבעה אסטרונאוטים שאמורים להגיע לנקודה הגבוהה ביותר בחלל. היא מומנה על ידי המיליארדר ג'ארד אייזקמן, שמשמש גם כמפקד המשימה. "אם נגיע יום אחד למאדים, נשמח לחזור בריאים כדי לספר על כך לאנשים", אמר

ספייס X של אלון מאסק שיגרה היום (ג') לחלל ארבעה אסטרונאוטים, שיוצאים למסע שאמור לכלול את הליכת החלל הראשונה הממומנת באופן פרטי.
במהלך המשימה, שנקראת פולריס דאון (Polaris Dawn), שוגרה מפלורידה רקטת פלקון 9 של ספייס X ועליה החללית ריזליינס. היא מומנה על ידי המיליארדר ג'ארד אייזקמן, שמשמש גם כמפקד המשימה, זאת לאחר שב-2022 רכש מספייס X שלוש משימות חלל תחת תוכנית "פולריס".
המסע יימשך מספר ימים, והחללית מתכננת להגיע לנקודה הגבוהה ביותר בחלל. עם זאת, היעד המרכזי של המשימה הוא ביצוע הליכת החלל הראשונה אי פעם של ספייס X. פעילויות מסוג זה היו חלק קבוע מהמשימות של האסטרונאוטים שנשלחו מטעם הממשלות, אך עד כה אף מיזם פרטי לא ניסה לעשות זאת. הליכת החלל, הנקראת גם פעילות חוץ רכבית (EVA), אמורה להימשך שעתיים מתחילתה ועד סופה. היא מתוכננת להיערך ביום השלישי של המסע, כשהחללית תהיה בגובה של 700 ק"מ. בנוסף לכך חברי הצוות מתכוונים לערוך 40 ניסויי מדע ומחקר במהלך שהותם בחלל.
"אנחנו נלמד לא מעט מהמשימה הזו על הבריאות האנושית, מדע ומחקר", אמר אייזקמן לפני השיגור. "אם נגיע יום אחד למאדים, נשמח לחזור בריאים כדי לספר על כך לאנשים".
השיגור יצא לדרך לאחר שנדחה מספר פעמים בשבועות האחרונים בשל תנאי מזג אוויר לא טובים ודליפת הליום. גם הפעם היה עיכוב של שעתיים וחצי בשיגור. ביחד עם אייזקמן יהיו על החללית שתי עובדות של ספייס X – אנה לנון ושרה גיליס, שיהיו הראשונות מטעם החברה שטסות לחלל. המשתתף הרביעי הוא סקוט פוטיט, טייס לשעבר בחיל האוויר האמריקאי.
פולריס דאון מייצגת את השיגור המאויש ה-14 במספר של ספייס X עד כה, וזו הטיסה החמישית שבמימון פרטי.