סגור
תחנת רכבת בבייג'ינג, בחודש שעבר
תחנת רכבת בבייג'ינג, בחודש שעבר. כנסים בינלאומיים בדרך (צילום: גטי)

סין פתחה את הגבולות - ובכירי אפל, פייזר ומרצדס כבר בדרך

משבר בלוני הריגול בין סין לארה"ב לא מונע מחברות מובילות לחזור ולעשות עסקים במדינה לאחר סגר של שלוש שנים. הפתיחה מחדש של כלכלת סין צפויה להוסיף 1% לתמ"ג הגלובלי ב־2023. פולקסווגן: "השוק הסיני מאוד חשוב לנו"

המתיחות הפוליטית והדיפלומטית הגוברת בין ארה"ב לסין לא מונעת מחברות מובילות במערב לחזור ולעשות עסקים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זאת על רקע פתיחתה מחדש לאחר סגרי הקורונה. בחודש הבא צפויים לבקר בסין טים קוק, מנכ"ל אפל, אלברט בורלא, מנכ"ל יצרנית התרופות פייזר, ואולה קלניוס, מנכ"ל ויו"ר מרצדס בנץ — כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הם מצטרפים למנכ"ל פולקסווגן שביקר בה בתחילת החודש. בנוסף, עשרות בכירים צפויים להשתתף בכנסים עסקיים שייערכו בסין בחודשים הקרובים.
עבור רבים מהמנכ"לים מדובר בביקור הראשון בסין מאז פרצה מגפת הקורונה, שהעמיקה את הבידוד הבינלאומי של המדינה והובילה לסגירת גבולותיה למשך שלוש שנים. בסין בונים על ההתעניינות המחודשת של חברות מהמערב כדרך לאושש את הכלכלה ולמשוך השקעות זרות.
הכלכלה הסינית התרחבה ב־2022 ב־3% בלבד, משיעורי הצמיחה הנמוכים ביותר זה עשורים, וירידה משמעותית לעומת צמיחה של 8.1% ב־2021. סגן ראש ממשלת סין ליו הי שהשתתף בחודש שעבר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, קרא למנהיגים העסקיים לשוב למדינה. "אם נעבוד קשה מספיק אנחנו בטוחים שהצמיחה תשוב למגמות הרגילות שלה, והכלכלה הסינית תחווה שיפור משמעותי ב־2023", אמר. "הדלת של סין לעולם החיצוני רק תיפתח עוד יותר", הוסיף.
עם זאת, המשבר הנוכחי מול ארה"ב סביב בלוני הריגול עלול להקשות על המאמצים הללו. "כולם מחכים לראות לאן תנשב הרוח הפוליטית", אמר לעיתון מייקל הארט, נשיא לשכת המסחר האמריקאית בבייג'ינג. הדברים נאמרו בעקבות צמיחה של 6.3% בהיקף היבוא הסיני לארה"ב ב־2022, ל־536.8 מיליארד דולר, ועלייה של 1.6% ביצוא האמריקאי לסין, לשיא של 690.6 מיליארד דולר. ההערכה כעת היא, כי הפתיחה מחדש של כלכלת סין צפויה להאיץ את הצמיחה העולמית, כך לפי דו"ח שפרסם בשבוע שעבר גולדמן זאקס. לפי נתונים אחרונים, התחזית היא להתחזקות של 1% בתמ"ג הגלובלי.
אוליבר בלום, מנכ"ל פולקסווגן, היה אחד מאנשי העסקים הראשונים שחזרו לסין לאחר פתיחת הגבולות. סין אמנם נחשבת לשוק הגדול ביותר של יצרנית הרכב הגרמנית, אך בשלוש השנים האחרונות נתח השוק שלה הצטמצם ב־20% על רקע התחרות הגוברת מצד החברות המקומיות. דובר החברה אישר כי בלום ביקר בסין במשך חמישה ימים בתחילת החודש ונפגש עם שותפות של פולקסווגן במדינה, בכירים בממשלה ועובדים מקומיים. הביקור הוא "סימן חזק לשותפים שלנו באזור ומבהיר עד כמה השוק הסיני חשוב לנו", אמר ראלף ברנדסטאטר, שעומד בראש פעילות החברה בסין, בהודעה לעובדים. "העובדה שהמנכ"ל הגיע לפה כל כך מהר וישב איתם לשולחן נתפסת כסימן להערכה גבוהה".
לעומת זאת, ביקורו של מנכ"ל אפל מגיע בעוד החברה מתכננת להוציא חלק מהייצור שלה מהמדינה, ולפי הערכות אנליסטים בג'יי.פי מורגן, עד 2025 תעביר אפל רבע מהייצור שלה מסין, רובו להודו. כיום 95% מהאייפונים, מחשבי מקבוק, איירפודס ואייפדים מיוצרים בסין. לפי אנשים המעורים בנושא, קוק ישתתף בפורום הפיתוח הסיני (China Development Forum) שיתקיים בבייג'ינג בחודש הבא, לצדו של בורלא. גם מנכ"ל מרצדס קלניוס ישתתף בכנס, כך אישרה החברה. קוק כיהן בעבר כיו"ר משותף של הכנס. כנסים נוספים המתוכננים לתקופה הקרובה וצפויים למשוך בכירים מחברות גדולות ברחבי העולם כוללים את פורום בואאו, שבו ישתתפו בכירים ממדינות נוספות, כולל אנדרו פורסט, יו"ר חברת הכרייה האוסטרלית Fortescue Metals, ואת תערוכת הרכב הבינלאומית שתתקיים בשנגחאי.
עם זאת, אנשי עסקים טוענים כי בעת הזו נפח הנסיעות לסין נותר עדיין נמוך לעומת התקופה שקדמה למגפה, זאת למרות חזרתן של חברות בינלאומיות לזירה (ראו מסגרת).