סגור
מימין קמלה האריס  ו דונלד טראמפ
מימין קמלה האריס ודונלד טראמפ (צילומים: ROBERTO SCHMIDT / AFP Justin Sullivan/Getty Images)

טראמפ מוביל בכלכלה, האריס יציבה יותר נפשית

לקראת הדיבייט הראשון שיתקיים הערב בין המועמדים לנשיאות, סקרים מצביעים על הובלה קלה לדונלד טראמפ שנחשב למועמד המועדף לנהל את כלכלת ארה"ב. עבור קמלה האריס תהיה זו הזדמנות ראשונה להוכיח כיצד היא מתפקדת תחת לחץ

היום בשעה 21:00 זמן החוף המזרחי צפוי להיפתח הדיבייט הראשון בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ (78) לסגנית הנשיא קמלה האריס (59). זו תהיה הפעם הראשונה שבה השניים ייפגשו פנים מול פנים, וגם הפעם הראשונה בתולדות הפוליטיקה האמריקאית שבה פושע מורשע יתדיין עם תובעת מדינה כשעל כף המאזניים לא פחות מאשר הבית הלבן.
האירוע יתקיים בפילדלפיה, ינוהל על ידי ABC ויימשך 90 דקות. הוא ייערך ללא קהל, והמיקרופונים של המועמדים יושתקו כשיגיע תור היריב לדבר. ההחלטה לסגור את המיקרופונים היתה תנאי מוקדם בין ג'ו ביידן וטראמפ, אחרי שטראמפ קטע את ביידן בדיבייט ב־2020 לא פחות מ־71 פעמים. עם זאת, עבור האריס, תובעת מנוסה, מדובר בתנאי מגביל שימנע ממנה לקיים חילופי דברים ישירים עם טראמפ.


הדיבייט יהיה גם הזדמנות ראשונה למצביעים רבים לשמוע את גישתה הכלכלית והחברתית של האריס ולראות כיצד היא מתפקדת תחת לחץ ומול שאלות מאתגרות. אף שסגנית הנשיא היא פוליטיקאית ותיקה, היא לכל עניין ודבר אנדרדוג במרוץ, אחרי שביידן פרש ממנו בחודש יוני. בסקר של "הניו יורק טיימס" וסיינה שפורסם השבוע, 28% מהנשאלים ציינו שהם זקוקים למידע נוסף על האריס כדי לגבש את דעתם, לעומת 9% שאמרו זאת על טראמפ.
טראמפ, מנגד, הוא אחת הדמויות הפוליטיות הפופולריות ביותר בציבור האמריקאי — גם אם מהמקטבות ביותר. עבורו זה יהיה הרגע למצב את עצמו כמשב רוח מרענן בזירה הפוליטית, שינוי לעומת הקדנציה של ביידן. מדובר באתגר לא ברור מאליו עבור מי שמתמודד לנשיאות בפעם השלישית ברצף מאז 2016 ומי שישתתף בדיבייט השביעי שלו — יותר מכל אדם אחר בתולדות המפלגה הרפובליקאית.
הדיון מגיע רגע לפני שההצבעה המוקדמת מתחילה במספר מדינות מפתח ובזמן שסקרים לא מצביעים על מנצח מובהק. בסקר של "הניו יורק טיימס" וסיינה מסוף השבוע נמצא כי טראמפ התחזק ב־1% והוא מוביל כעת על האריס 48% לעומת 47%. בשקלול טווח הטעות, ניצחון נמצא בהישג יד של כל אחד מהמועמדים. מרוץ צמוד משמעו שכל מהלומה או רגע ויראלי יכולים להטות מעט את הכף. שבריריות ההובלה מחייבת, אם כך, את המועמדים להשאיר רושם עמוק, זאת כדי לשכנע בוחרים מתנדנדים, אך גם כדי שתורמים פוטנציאלים יפתחו את כיסיהם ויזרימו הון אחרון לרכישת זמן אוויר למודעות. לפחות בסגמנט זה נראה כי המחנה הדמוקרטי נלהב יותר. בסוף השבוע הודיע קמפיין האריס כי גייס באוגוסט פי 3 מקמפיין טראמפ — 361 מיליון דולר לעומת 130 מיליון דולר. משמעות הדבר, שהאריס נכנסת לישורת האחרונה עם יתרות מזומנים של 404 מיליון דולר לעומת 295 מיליון דולר לטראמפ.
הון זה יושקע בעיקר במדינות המתנדנדות — פנסילבניה, ג'ורג'יה, מישיגן, אריזונה, וויסקונסין ונבדה, כשבשתיים הראשונות התחרות צמודה במיוחד. עם זאת, ולמרות שלא קיימת הכרעה מובהקת לאיש מהמתמודדים, סקר של CBS שפורסם בסוף השבוע מצא כי לפחות בשני נושאים הציבור במדינות המתנדנדות מגובש: טראמפ זוכה לתמיכה גבוהה משמעותית מהאריס כמי שיביא שינוי לטובה בכלכלה, בעוד האריס נתפסת על יד הרוב כבעלת הבריאות הנפשית והקוגניטיבית הגבוהה יותר למלא את התפקיד.
סקר CBS מצא גם שהבוחרים רואים באופן מובהק (71%) בסגנון הדיבור של טראמפ כלפי האריס כ"מעליב" וככזה שהם "לא אוהבים". זהו נתון חשוב בזמן שהשניים מנסים למצב את עצמם כ"סוכני שינוי" למדיניות ביידן. בדיבייט, טראמפ צפוי לתקוף את האריס על אירועי הקדנציה שבה כיהנה כסגנית, וזאת סביב שלושה נושאים: אינפלציה גבוהה, המשבר בגבול עם מקסיקו וכאוס עולמי (בהתייחס למלחמת רוסיה אוקראינה ומלחמת ישראל וחמאס). טראמפ גם צפוי לתקוף את האריס על כך שהיא שמאלנית קיצונית, שגם "במקרה הפכה לשחורה" לפני מספר שנים כדי לשרת את צרכיה הפוליטיים.
האריס מצידה פועלת למצב את עצמה כעתיד, לעומת טראמפ שהוא העבר, תוך שהיא תופסת בעדינות מרחק מביידן. היא גם תבקש לסמל התרחקות מהרטוריקה הארסית והפוליטיקה המפלגת שהפכה מזוהה עם טראמפ, כמי שתגן על הזכות להפלה ותפעל למען פתרון משברי הדיור והבריאות. על השאלה מי מהמועמדים מייצג "שינוי מסוים" השיב סקר ה"ניו יורק טיימס" בברור. בעוד 61% אמרו שהנשיא הבא צריך לייצג "שינוי גדול" לעומת ביידן, רק 25% ציינו שהאריס מייצגת שינוי כזה, לעומת 53% שאמרו כך על טראמפ.