סגור
קן גריפין קנה דינוזאור מכירה פומבית
"אפקס" שלד הדינוזאור שרכש קן גריפין. "נולד בארה"ב ויישאר פה" (צילום: Charly Triballeau/AFP)

בן 150 מיליון ושווה 44.5 מיליון דולר: קן גריפין קנה שלד של דינוזאור

זהו המחיר הגבוה ביותר אי פעם עבור מאובן שנמכר במכירה פומבית. גריפין, מייסד קרן הגידור סיטדל הבטיח שישאיל את השלד בגובה 3 מטרים של סטגוזאורוס למוזיאון בארה"ב. השלד שקרוי "אפקס" התגלה לפני שנתיים בקולורדו

מנהל קרן הגידור המיליארדר קן גריפין שילם 44.6 מיליון דולר עבור שלד כמעט שלם של דינוזאור, ושבר בכך את השיא עבור המחיר הגבוה שבו נמכר מאובן במכירה פומבית, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
השלד של הדינוזאור מסוג סטגוזאורוס הוא בן 150 מיליון שנים, וזכה לשם "אפקס". הוא הוצע למכירה על ידי בית המכירות הפומביות סות'ביס.
גריפין שילם פי 7 יותר מההערכות המחיר שפורסמו לפני המכירה שעמדו על סביבות 6 מיליון דולר. המחיר הגבוה עד כה ששילמו על מאובן עמד על 32 מיליון דולר ששילמה ממשלת אבו דאבי לפני ארבע שנים עבור שלד של טי רקס בשם "סטן".
עוד קודם לכן נמכר השלד "סו" של טי רקס ב-8.4 מיליון דולר ב-1997. המחירים הללו מייצגים את העניין הרב שמעוררים דינוזאורים, במיוחד מאז הצלחת סרטי פארק היורה.
גריפין (55), הוא המייסד והמנכ"ל של קרן הגידור סיטדל. הוא מסר כי בכוונתו להשאיל את "אפקס" למוזיאון בארה"ב. "אפקס נולד בארה"ב והוא יישאר פה", אמר לאחר המכירה. גריפין ידוע בנטייתו לשלם סכומי שיא עבור פריטים. כך, ב-2019 עמד מאחורי עסקת נדל"ן המגורים היקרה ביותר, כששילם 238 מיליון דולר עבור פנטהאוז במנהטן.
כמו כן, ב-2021 גבר במכירה פומבית על קבוצה של משקיעי קריפטו ושילם 43.2 מיליון דולר על העתק מקורי של החוקה האמריקאית. הוא השאיל אותו בהמשך למוזיאון קריסטל ברידג'ס לאמנות אמריקאית.
אפקס הוא לא הדינוזאור הראשון שגריפין התעניין בו. ב-2018 הוא תרם למוזיאון פילד בשיקגו 16.5 מיליון דולר כדי לממן את התצוגה של הדינוזאור הגדול ביותר שהתגלה אי פעם – טיטנוזאורוס.
השלד של אפקס הוא בגובה 3.3 מטרים ובאורך 8.2 מטרים. הוא התגלה לפני שנתיים בקולורדו על ידי הפלאנתולוג ג'ייסון קופר. 254 מתוך 319 העצמות שלו נתגלו והשאר יוצרו במיוחד כדי שבבית המכירות סות'ביס יוכלו להציג אותו בעמדת תקיפה. החוקרים לא הצליחו לגלות אם מדובר בדינוזאור ממין זכר או נקבה, אך כן זיהו כי מדובר בדינוזאור בוגר.