חשש בבואינג: דיילת שלחצה בטעות על כפתור במושב הטייס גרמה לצלילת הדרימליינר
חשש בבואינג: דיילת שלחצה בטעות על כפתור במושב הטייס גרמה לצלילת הדרימליינר
מטוס של חברת לטאם צלל השבוע במהלך טיסה לניו זילנד, וכ-50 בני אדם נפצעו; עתה הודיעה יצרנית המטוסים כי מומלץ לחברות המשתמשות בדרימליינר לבדוק את מושבי הטייס; זאת לאחר שלפי ממצאים ראשוניים, דיילת לחצה בטעות על כפתור במושב בעת שהגישה ארוחה - הדבר יצר כשל שדחף את הטייס לתוך לוח המחוונים, מה שהוביל לצלילה
יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג הודיעה לחברות התעופה שברשותן מטוסי 787 דרימליינר כי מומלץ לטייסים לבדוק את המושבים שלהם. ההנחיה הועברה לאחר שהחקירה סביב התקרית שאירעה השבוע בטיסה של חברת לטאם (Latam) הצ'יליאנית מאוסטרליה לניו זילנד, בה נפצעו כ-50 בני אדם, מצאה כי היא נבעה ככל הנראה מכך שמושב הטייס נדחף לתוך לוח המחוונים, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
על פי הממצאים הראשונים של החקירה, דיילת לחצה בטעות על כפתור במושב הטייס בעת שהגישה את הארוחות, ובעקבות כך נוצר כשל במנוע של הכסא, שדחף את הטייס לתוך לוח המחוונים, והדבר הוביל לצלילה של המטוס. הכפתור הנמצא בחלק האחורי של המושב לרוב מכוסה ואינו אמור להיות בשימוש כשהטייס יושב במושב.
בעקבות הממצאים הללו, הוציאה שלשום (ה') בואינג מזכר לכל החברות המפעילות את מטוסי 787 ובו המלצה לבדוק את מושבי הטייס ולוודא שהכפתורים מכוסים. בבואינג גם הדריכו את החברות כיצד לנתק את המושב במקרה הצורך.
מבואינג נמסר בתגובה כי המזכר הוא אמצעי זהירות ונועד לשמש כתזכורת לחברות התעופה בנוגע לתחזוקה. עוד הוסיפו כי העברת תזכורות מסוג זה שכיחה בתעשיית התעופה.
במהלך התקרית האחרונה במטוס של חברת לטאם, חלק מהנוסעים אף עפו לעבר התקרה לאחר הצלילה הפתאומית של המטוס.
החקירה סביב התקרית נמשכת ובבואינג מסרו כי יעבירו לרשויות את כל הממצאים. "נקטנו בצעדי הזהירות הנדרשים והזכרנו למפעילי מטוסי 787 את ההנחיות שהוצאו ב-2017", מסרה בואינג, "אנחנו ממליצים לחברות לבצע בדיקה בהזדמנות הבאה".
מושבי הטייס בדרימליינר תוכננו כך שניתן יהיה להזיז אותם כדי לאפשר לטייסים מרחב תנועה. אולם הטייסים התלוננו כבר כי המושבים הממונעים זזים באיטיות. "זה כמו מושב של נהג במכונית. אם פתאום הוא יתחיל לזוז על דעת עצמו בגלל מקש תקוע, מה תעשו?", אמר הטייס והיועץ ג'ון קוקס.
בואינג שרויה כבר שש שנים במשבר מתמשך סביב דגמי 737 מקס, זאת לאחר שתי התרסקויות בהפרש של חמישה חודשים והתפרקות דלת בטיסה לפני מספר חודשים. מניית החברה צנחה ב-50% בתקופה הזו.