סגור
הרס ב צפון רצועת עזה אחרי תקיפה ישראלית 3.9.24
ההרס ברצועה בעקבות תקיפות צה"ל, אתמול (צילום: REUTERS/Dawoud Abu Alkas)

דיווח: קרן העושר הנורבגית שוקלת לעצור את השקעותיה בחברות המסייעות לישראל במלחמה

הקרן, שמחזיקה בישראל השקעות בשווי 1.4 מיליארד דולר, החמירה את תקנות האתיקה שלה - כך לפי דיווח ברויטרס. החברות שנבדקת עצירת ההשקעה בהן הן בעיקר חברות אמריקאיות, ביניהן RTX, ג'נרל אלקטריק וג'נרל דינמיקס, שמייצרות כלי נשק המשמשים את ישראל

קרן העושר הנורבגית, הגדולה מסוגה בעולם, עשויה להפסיק את ההשקעה שלה בחברות המוגדות כמסייעות לישראל במלחמה בעזה, זאת בשל החמרה בתקנות האתיקה של הקרן לגבי החברות בהן היא משקיעה. בסוכנות רויטרס דיווחו כי הפרשנות המחמירה יותר שנקבעה לגבי הגדרת התנהגות תאגידית לא אתית הועברה בשבוע שעבר על ידי מועצת האתיקה של הקרן למשרד האוצר הנורבגי.
המכתב לא מפרט מה מספר החברות שהקרן תצטרך למכור את ההחזקה שלה בהן בשל השינוי בפרשנות, ולא נוקב בשם החברות הרלוונטיות. אך יש לקחת בחשבון כי מאז פרצה המלחמה בעזה חוקרת מועצת האתיקה בצורה דקדקנית יותר חברות הקשורות לישראל. כך, הקרן מתמקדת ביצרניות נשק במדינות שאינן חברות באמנה לפיקוח על סחר בנשק שנחתמה ב-2014. "זה נוגע בעיקר לחברות אמריקאיות", ציינו מבלי לפרט, אך הוסיפו כי "יש מספר מועט של חברות רלוונטיות שנותרו בקרן".
לפי הדיווח, בין החברות שנבדקות על ידי המועצה נכללות RTX, ג'נרל אלקטריק וג'נרל דינמיקס, שידועות בכך שהן מייצרות כלי נשק המשמשים את ישראל במלחמה בעזה. מהחברות לא התקבלה תגובה.
ההגדרה החדשה של התנהלות אתית תאגידית מבוססת לפי הקרן על החלטה מיולי של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שקבע כי "הכיבוש עצמו, מדיניות ההתנחלויות הישראל והאופן בו ישראל משתמשת במשאבים הטבעיים שלה באזורים הללו מנוגדים לחוק הבינלאומי", כך לפי המכתב. בכל מקרה, ההחלטה הסופית בנוגע למכירת מניות היא בידי מועצת הבנק המרכזי, שתחליט אם לציית להמלצות הללו.
קרן העושר, המנהלת נכסים בשווי 1.7 טריליון דולר, מחזיקה בישראל בהשקעות בשווי 16 מיליארד קרונה נורבגית (1.41 מיליארד דולר), נכון ל-30 ביוני. ההשקעות הללו מתפרסות על פני 77 חברות, ביניהן חברות העוסקות בנדל"ן, בנקים, אנרגיה ותקשורת. ההשקעה בישראל מייצגת 0.1% מכלל ההשקעות של הקרן. תחת המדיניות הקודמת הפסיקה הקרן השקעות ב-9 חברות הפועלות בגדה המערבית.