ראש עיריית לונדון תכנן מס נסועה של 2 פאונד למייל - אך שינה את דעתו
ראש עיריית לונדון תכנן מס נסועה של 2 פאונד למייל - אך שינה את דעתו
מסמכים שדלפו חשפו תוכנית שהיתה אמורה להיכנס לתוקף בספטמבר 2026 ולהכפיל את עלות הנסיעות בלונדון, אך ראש העיר סאדיק קאן ויתר בסופו של דבר על היוזמה; זאת למרות שהשקיע כבר 150 מיליון פאונד בטכנולוגיה שתאפשר את מנגנון החיוב לכל מייל נסיעה
מסמכים שדלפו מצביעים על כך שראש עיריית לונדון סאדיק קאן התכוון להטיל על הנהגים מס נסועה של עד 2 פאונד למייל בלונדון. התוכנית היתה אמורה להיכנס לתוקף בספטמבר 2026 כחלק מהמאמץ של ראש העיר ממפלגת הלייבור לעמוד ביעדים האמביציוניים של הפחתת פליטות הפחמן, והיתה צפויה להכפיל כמעט את עלות הנסיעות בדרכים מאזורי לונדון החיצוניים לאזור המרכזי של הבירה.
קאן השקיע 150 מיליון פאונד ב"טכנולוגיה חשאית" שתאפשר את מנגנון החיוב לכל מייל נסיעה, כפי שדיווח "הטלגרף". מערכות חיוב לכל מייל נסיעה נחשבות "בלתי נמנעות" בשל הפחתת ההכנסות ממס פחמן עקב המעבר לרכבים חשמליים. על פי התוכניות שדלפו היום (ג'), ראש העיר לונדון תכנן לחייב נהגים עד 2 פאונד לכל מייל נסיעה בתוך אזור היטל הפקקים הנוכחי, בנוסף למס יומי של 5 פאונד.
קאן הוציא הבהרה, כי הוא "שולל" את מדיניות החיוב לכל מייל נסיעה. עם זאת, מודל פנימי של רשות התחבורה של לונדון (TfL) - שנחשף בבלוג London Centric - מראה שעל הפרק היו הצעות שהיו אמורות להוסיף עשרות פאונד לעלות הנסיעות ברחבי העיר. על פי התוכניות, עלות הנסיעה מאופפינגהאם לטרפלגר סקוור וחזרה היתה אמורה לעלות מ-15 פאונד - בגין מס הפקקים - לכ-40 פאונד.
המסמכים שדלפו קבעו לוחות זמנים ליישום מערכת מס הנסועה. לאחר ניסוי ראשוני, היו אמורות להתקיים התייעצויות ציבוריות במהלך 2024, וסימון הדרכים בלונדון היה אמור להתחלף ב-2025 – עם חיוב של הנהגים לפי מייל נסיעה החל מספטמבר 2026.
קאן נסוג מההצעות לאחר שבבחירות המקומיות באוקסבריג' וסאות' רואזלאיפ ביולי 2023 ניצחה המפלגה השמרנית שקיימה קמפיין נגד הרחבת אזור ה-ULEZ (אזור אוויר נקי). "הטלגרף" חשף באפריל שקאן כבר הוציא 3 מיליון פאונד ממסי הציבור לתכנון מערכת חיוב עתידית לפי מייל נסיעה בשם "Future RUC".
תשע מועצות עירוניות בשליטת מפלגת הלייבור בלונדון הביעו תמיכה במס נסועה בשנים האחרונות. יועץ הממשלה לתשתיות, סר ג'ון ארמיט, אמר בחודש שעבר, כי המעבר לכלי רכב חשמליים מרוקן את הכנסות מס הדלק, ולכן בלתי נמנע שנהגים ישלמו לפי מייל נסיעה. דובר עיריית לונדון אמר: "מס הנסועה נשלל על ידי ראש העיר ואין כרגע הצעה כזו על השולחן".