עסקת ענק בהודו: טאטא רוכשת מהממשלה את אייר אינדיה
עסקת ענק בהודו: טאטא רוכשת מהממשלה את אייר אינדיה
הקונגלומרט העסקי הגדול במדינה, שייסד את חברת התעופה ב-1932 ומכר אותה לממשלה ב-1953 - רוכש אותה ב-2.4 מיליארד דולר. אייר אינדיה שלה יותר מ-130 מטוסים צברה חובות של כמעט 10 מיליארד דולר. עדיין לא ידוע כמה מחובה של החברה תיקח טאטא על עצמה
חברת התעופה ההודית המצויה בהפסדים, אייר אינדיה, נמכרה לקבוצת טאטא סאנס, הקונגלומרט העסקי הגדול במדינה. הממשלה מכרה את חברת התעופה לטאטא, שהגישה את ההצעה הגבוהה ביותר עבורה – 2.4 מיליארד דולר. כך מדווח ה-BBC.
קבוצת טאטא ייסדה במקור את חברת התעופה ב-1932 לפני שהיא נרכשה על ידי הממשלה ב-1953. הממשלה ניסתה במשך שנים למכור את חברת התעופה, שצברה הפסדים בסך של 9.5 מיליארד דולר. לאחרונה התגמשה הממשלה ואמרה שחובה של החברה לא ייפול כולו לידי הקונה, אם כי עדיין לא ידוע כמה מחובה של החברה תיקח על עצמה טאטא.
מספר דקות לאחר הרכישה פרסם בטוויטר יו"ר טאטא רטאן טאטא צילום של יושב הראש הקודם של החברה, JRD טאטא, עומד על מסלול נחיתה כשברקע מטוס של אייר אינדיה.
המכירה מהווה זריקת עידוד לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שפעל רבות כדי למכור את החברה הממשלתית. לאייר אינדיה נכסים רבים, כולל זכויות שימוש בשדה התעופה הית'רו שבלונדון, וצי של יותר מ-130 מטוסים ואלפי טייסים ואנשי צוות אוויר. טאטא סאנס כבר מפעילה שתי חברות תעופה בהודו – וויסטארה, שפועלת בשותפות עם סינגפור איירליינז, ואייראסיה אינדיה, חברת תעופה מוזלת שפועלת במשותף עם Malaysia AirAsiaBhd.
חברת התעופה ההודית הלאומית צברה הפסדים מאז שהתמזגה עם אינדיאן איירליינז שבבעלות הממשלה ב-2007, ונסמכה על חבילות סיוע מכספי משלם המסים כדי להמשיך לפעול. הממשלה אמרה שהיא מפסידה כ-200 מיליון רופי (2.6 מיליון דולר) מדי יום כדי להמשיך להפעיל את החברה.
במהלך השנים תלתה החברה את הפסדיה במחירים המאמירים של דלק למטוסים, דמי שימוש בשדות תעופה, תחרות מצד חברות לואו קוסט, ירידת ערך הרופי, ונטל ריבית גבוה לעומת ביצועיה הכלכליים הפושרים. אייר אינדיה "נפגעה מסטנדרטי השירות הבלתי עקביים שלה, ניצולת נמוכה של מטוסים, עמידה ירודה בזמנים, נורמות תפעול ארכאיות, ודימוי ציבורי שלילי", כך אמר ג'יטנדר בארגאבה, מנהל לשעבר בחברה.