סגור
אוקלנד ניו זילנד מחירי דירות
אוקלנד, ניו זילנד (צילום: שאטרסטוק)

בשל יוקר המחיה ועם עידוד אוסטרלי: זינוק בהגירה מניו זילנד

כ-80 אלף אזרחים עזבו את האי ב-12 החודשים שהסתיימו בינואר, זינוק של 70% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. אוסטרליה, המועדדת אזרחים ניו זילנדים לעבור אליה, היא היעד המועדף

המצב הכלכלי השברירי בניו זילנד, שנחשבה עד לא מזמן למקום מפלט בטוח, דוחף אזרחים רבים לעזוב את המדינה. כך מדווחת CNBC. על רקע המחירים המאמירים, שיעורי הריבית הגבוהים והאבטלה הגואה, ממשלת ניו זילנד העריכה לאחרונה שמספר שיא של 131.2 אלף בני אדם עזבו את המדינה ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. מתוכם כ-80 אלף הם אזרחים, כמעט 70% יותר מ-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2019, לפני מגיפת הקורונה.
ווילסון אונג בן ה-32, העובד כמנהל ואיש רכש בתעשיית קמעונאות האופנה בניו זילנד, ראה את רבים מחבריו עוזבים, והוא מתכנן להצטרף אליהם. "עבורי, גורם המפתח הוא איכות המשרות. בניו זילנד אתה מרגיש מוגבל במונחי הזדמנויות תעסוקה ומה שאפשר להשיג מבחינת ניסיון תעסוקתי".
המעבר של ניו זילנדים צעירים לחו"ל במטרה לחפש עבודה אינו תופעה חדשה, ואולם עקב הסגרים בתקופת הקורונה נדחו תוכניות הנסיעה של רבים מהם. "אנחנו רואים עלייה בביקוש לסוג החוויות שרוכשים כשחיים בחו"ל", אמר ל-CNBC ניק טאפלי, כלכלן בכיר בבנק ASB הניו זילנדי. התאוששות כלכלית איטית מהמגפה מהווה גורם נוסף שדוחף צעירים לעזוב, לדבריו. רוב העוזבים את ניו זילנד בשנה שהסתיימה ביוני 2024 היו אנשים בגילאי 20-39, כאשר בני ה-25-29 הם הקבוצה הגדולה מביניהם, על פי נתוני הממשלה.
הקורונה דחתה את תוכניותיהם של רבים לעזוב, אך הסובסידיות הממשלתיות שמרו על רבים מעל המים. ואולם עסקים רבים שנסגרו במהלך המגפה לא נפתחו שוב, והאינפלציה הגבוהה פגעה בכוח הקנייה של 5 מיליון תושבי המדינה. מחירי הדיור והמשכנתאות נותרו גבוהים ביחס לשכר הממוצע, האינפלציה עודנה גבוהה, וכלכלת המדינה נמצאת על סף מיתון, בעוד רמות השכר נותרו ללא שינוי, מה שדוחף רבים לעזוב.
על פי המידע הקיים, אוסטרליה היא היעד המועדף עבור הניו זילנדים, שזכאים בה לוויזה מיוחדת, ומקבלים אזרחות אחרי מגורים של ארבע שנים רצופות. ממשלת אוסטרליה אף מעודדת אזרחים ניו זילנדים לעבור אליה, עם פרסומות בעיתונים שמציעות "ימים חמים יותר ושכר גבוה יותר".