סגור
מארק שניידר עזב את תפקיד מנכ"ל נסטלה באוגוסט 2024
מארק שניידר (צילום: REUTERS/Denis Balibouse/File Photo)

הצרכנים נוטשים, המכירות ירדו, ונסטלה תחליף את המנכ"ל

במהלך מפתיע הודיעה יצרנית המזון הגדולה בעולם כי ב־1 בספטמבר ייכנס לתפקיד מנכ"ל חדש, לורן פרייסה, מנהל אזור אמריקה הלטינית. המנכ"ל הפורש, מרק שניידר, היה הראשון ב־100 שנה שהגיע מחוץ לחברה וביצע עשרות מיזוגים

ברקע הירידה בביקושים והורדת תחזית המכירות הודיעה נסטלה ביום חמישי האחרון על חילופי תפקידים בצמרת. במקומו של המנכ"ל מרק שניידר תמנה יצרנית המזון הגדולה בעולם את לורן פרייסה, ותיק בחברה. שניידר יפרוש מתפקידיו כמנכ"ל וכחבר דירקטוריון אחרי שכיהן שמונה שנים בחברה.
בחודש שעבר נאלצה נסטלה להוריד את תחזית המכירות השנתית לאחר שהאטה את קצב העלאות המחירים שביצעה ב־2023. המהלך נדרש ברקע מגמות החיסכון של צרכנים, שברחו למותגים הפרטיים בצלו של יוקר המחיה המאמיר. מוקדם יותר השנה אף ציין שניידר, כי העלאות המחירים, שעמדו על 7.5% ב־2023, הגבירו את הלחץ על הצרכנים והאטו את הביקושים. בהתאם, מניית יצרנית קיטקט צנחה ב־8% מתחילת השנה, זאת לעומת זינוק של 29% במניית המתחרה יוניליוור.


מהלך החילופים תפס את המשקיעים בהפתעה. לפי רוזנה אייבורי, מנהלת השקעות בחברת אברדן המחזיקה במניות נסטלה, התזמון והחילופים המהירים היו הפתעה גדולה יותר מאשר העזיבה עצמה. "נסטלה בדרך כלל בוחרת מתוך שורותיה את המנכ"ל, משום שחשוב לשמר בדרג הזה את ההיכרות העמוקה עם נסטלה ואת הניסיון", היא ציינה בשיחה עם "הפייננשל טיימס". ואכן, עם מינויו של פרייסה חוזרת נסטלה לנוהל המסורתי שלה לפיו היא מקדמת בכירים רק מתוך החברה. שניידר, לשעבר מנכ"ל חברת שירותי הבריאות הגרמנית פרסניוס, היה המינוי החיצוני הראשון לתפקיד מנכ"ל בכמעט 100 שנה, והשני בלבד ב־150 שנות קיומה של החברה.

2 צפייה בגלריה
לורן פרייקס מנכ"ל נסטלה החדש אוגוסט 2024
לורן פרייקס מנכ"ל נסטלה החדש אוגוסט 2024
לורן פרייקס
(צילום: REUTERS/Edgard Garrido)

"נדרשת יציבות במהירות"

פרייסה, שהגיע לנסטלה ב־1986, שימש בתפקידו האחרון כמנכ"ל אזור אמריקה הלטינית. "המינוי הוא של בכיר שמכיר את נסטלה לפני ולפנים, כמו גם את השווקים", ציין אנליסט בבנק וונטובל, ז'אן־פיליפ ברטשי. חילופי התפקידים ייכנסו לתוקפם ללא דיחוי, כבר ב־1 בספטמבר. עוד ציין ברטשי, כי בעוד שניידר הוא מנכ"ל מבריק, לנסטלה נדרש כעת מנהל מסוג אחר, זאת משום שמדובר בתקופה של תנודתיות רבה בקרב הצרכנים. בשיחה עם ה"פייננשל טיימס" הוא התייחס לדימיון לעזיבת מנכ"ל ענקית מזון אחרת, דנונה, עמנואל פאבר. גם כאן מדובר, לדבריו, ב"איש פיננסים" שהוחלף כעת על ידי אנטואן סנט־אפריק, איש שווקים ותיק. "לורן איננו בחירה מפתיעה. הוא השגריר של נסטלה, הוא מייצג את תרבות החברה ואת ערכיה כבר עשרות שנים. מדובר בבחירה מצויינת בהינתן המצב שהם נמצאים בו כעת. אין ספק כי נדרשת במהירות יציבות בתוך שורות הארגון", סיכם ברטשי.

"רעיון לא רע בכלל"

"משקיעים עשויים לחשוב כי החלפת מנכ"ל נסטלה מרק שניידר בעובד ותיק של החברה, לורן פרייסה, הוא רעיון לא רע בכלל", ציין האנליסט ג'ון קוקס בשיחה עם רשת CNBC. קוקס, בכיר בחברת הייעוץ קפלר שוורו, אמר כי להערכתו משקיעים רבים יקדמו בברכה את המהלך בעקבות ביצועים פושרים בחברה בעת האחרונה. עוד ציין קוקס, כי התזמון הוא "גרוע" אמנם עבור שניידר, אך חיוני לאחר שאמון המשקיעים נפגע בשנים האחרונות. לדבריו, שניידר ביצע כמה מהלכים אסטרטגיים לא מוצלחים, כולל כשלונו לשלב בהצלחה מוצרי בריאות בהיצע החברה.
תקופתו של שניידר בנסטלה התאפיינה במיזוגים וברכישות כמו גם בהתמקדות בקטגוריות הצומחות במהירות, כמו קפה ומזון לחיות מחמד. ב־18 החודשים האחרונים החלו להישמע קולות של חוסר שביעות רצון בתוך החברה, והדירקטוריון החליט כי הגיע הזמן לחילופי תפקידים.
מאז הגיע שניידר לחברה בוצעו בה 21 מהלכים של רכישת חברות, כאשר 2022 היתה שנת שיא עם חמש עסקאות. לשם השוואה, בשנים שקדמו להגעתו ביצעה נסטלה בממוצע רכישה אחת או שתיים בשנה, כך לפי נתונים שפרסם האתר Tracxn. עם העסקאות שבוצעו בשלוש השנים האחרונות ניתן למנות את רכישת מותג השוקולד Grupo CRM, יצרנית הקפה סיאטל'ז בסט קופי, יצרנית מוצרי המזון The Better Health Company ומותג השוקולד La Fete Chocolat. באפריל האחרון דווח כי נסטלה תרכוש את יצרנית מזון התינוקות גרבר בסכום של 5 מיליארד דולרים.
במהלך כהונתו של שניידר התמודדה נסטלה עם מספר שערוריות, כולל חקירה מתמשכת בצרפת לאחר ששני ילדים מתו מאכילת פיצה קפואה שהיתה נגועה באי־קולי. כמו כן, נסטלה הואשמה בשיווק פורמולה לתינוקות עם כמות גבוהה במיוחד של סוכר במדינות עולם שלישי.