סגור
מכלית נפט מיכלית נפט של מארסק
מכלית נפט של מארסק. כ-12% מהמסחר העולמי תלוי בתעלת סואץ ו-5% בתעלת פנמה, שם יש שיבושים בשל בצורת (צילום: בלומברג)

מארסק הפסיקה לשוט בים האדום; "אפקט הדומינו על שרשראות האספקה יהיה משמעותי"

בשל מתקפות החות'ים, אחת מחברות ההובלה הימית הגדולות בעולם הודיעה שתפסיק לשוט בנתיב שאחראי ל-30% מתנועת ספינות המכולות העולמית. לפי בלומברג, הלחץ על שרשראות האספקה יגבר, במיוחד לפני חג המולד, וההערכה היא שתגובה אמריקאית היא עניין של זמן; "כולם עכשיו מחכים לראות אם חברות ספנות נוספות יודיעו על צעדים דומים"

ההודעה אתמול של מארסק - אחת מחברות ההובלה והאספקה הימית הגדולות בעולם ושל החברה הגרמנית Hapag-Lloyd על הפסקת הובלת סחורה דרך הים האדום בעקבות מתקפות החות'ים - תגביר את הלחץ המופעל על ארצות הברית ובנות בריתה למצוא דרכים לשפר את הביטחון לאורך אחד מנתיבי המסחר הימי החשובים בעולם, וזאת כדי למנוע פגיעה בהתאוששות הכלכלית העולמית.
החות'ים הגבירו השבוע את תדירות התקיפות, ובימים האחרונים הותקפו שלוש ספינות מיכליות. בהתאם, תעריפי הביטוח עולים. דוברת מועצת הביטחון הלאומי של הבית הלבן, מאיה סילבה מסרה כי ארצות הברית "תמשיך לשקול את האפשרויות ולנקוט בפעולות מתואמות ורב-צדדיות כדי לענות את האיומים הלא מקובלים הללו בים האדום".
החברה הגרמנית אמנם הודיעה על הפסקה של שלושה ימים, אך היא קרוב לוודאי תוארך ולא ברור כמה זמן תימשך ההחלטה של מארסק. אולם, המהלכים הללו מדגישים את הנזק הכלכלי הפוטנציאלי כתוצאה מהתקפות החות'ים. מארסק מחזיקה בצי של 300 ספינות ואילו Hapag-Lloyd מדורגת שמינית בעולם, כך לפי נתונים שאספה חברת המחקר קלארקסון ריסרץ'. כ-30% מתנועת ספינות המכולות העולמית עוברת בים האדום ובתעלת סואץ, שנחשבים גם לנתיב מהותי למשלוחי נפט. הנינג גלויסטין מחברת הייעוץ יורואסיה הסביר לפייננשל טיימס כי ההחלטות הללו יוסיפו "אלפי" קילומטרים למסחר בין אירופה ואיזור הודו-פסיפיק.
לפי מרקו פורגיונה, מנהל המכון ליצוא ומסחר בינלאומי, ההתפתחות האחרונה מגיעה בתזמון הגרוע ביותר לשרשראות האספקה העולמית. לדבריו, כ-12% מהמסחר העולמי תלוי בתעלת סואץ ו-5% בתעלת פנמה, שם יש שיבושים בשל בצורת. "הם היסודות להבטחת זרימה של מסחר בינלאומי", אמר לסוכנות בלומברג. "כשהנתיבים הללו לא פועלים בצורה חלקה, אפקט הדומינו של הנזק והשיבושים לשרשראות האספקה בעקבות עיכובים של ספינות ושייט במקומות הלא נכונים יהיה משמעותי". עוד הוסיף כי ההחלטות הללו מגדילות את הסיכוי לכך שמוצרים קריטיים לא יגיעו ליעדם בזמן לחג המולד. "כולם עכשיו מחכים לראות אם חברות ספנות נוספות יודיעו על צעדים דומים".

1 צפייה בגלריה
לוחם חות'י על ספינה לאחר שהשתלט עליה חות'ים
לוחם חות'י על ספינה לאחר שהשתלט עליה חות'ים
לוחם חות'י על ספינה לאחר שהשתלט עליה
(צילום: אי.פי.אי)

תקריות קודמות כבר הוכיחו כי שיבושים באזור המזרח התיכון נוטים לפגוע בשרשראות האספקה והמסחר העולמי. כך למשל, ב-2021 נחסמה תעלת סואץ למשך קרוב לשבוע לאחר שנתקעה שם ספינת אוור גיבן, ובעקבות זאת, נרשמו שיבושים בלוחות הזמנים במשך חודשים. לפי ההערכות, התאונה הזו צמצמה את התפוקה בסביבות 20%-30% לשבועות ספורים.
לפיכך ההערכה היא כי ההחלטה של מארסק תוסיף בהילות למאמצים האמריקאים להקים כוח משימה ימי להגנה על ספינות שעוברות בים האדום. בכירים בבית הלבן ובפנטגון אמרו כי ממשל ביידן עובד על הקמה כוח המשימה והודעה רשמית בעניין צפויה בכל יום. שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין שוחח עם מקבילו הבריטי גרנט שאפס על ההתקפות, שלפי הפנטגון מהוות כעת "בעיה בינלאומית משמעותית שיש לפתור אותה".
להתקפות של החות'ים עלולות להיות השלכות נרחבות יותר, כולל תגובה צבאית אמריקאית. עד כה נמנעו בממשל האמריקאי מנקיטה בפעולות צבאיות נגד החות'ים בשל החשש להרחבת המלחמה, אך בכירים בממשל ביניהם סגן היועץ לביטחון לאומי, ג'ון פינק, הודו כי אינם שוללים מתקפה.