סגור
מכוניות סיניות 3 סין רכב סיני מכונית סינית ממתינות להעמסה על ספינה ב נמל יאנאטי בסין
מכוניות סיניות ממתינות להעמסה על ספינה בנמל יאנאטי (צילום: AFP)

סין נגד העולם
יצרני הרכב הסיניים בדרך להיות הכי חזקים

יצרני הרכב במערב, ביפן ובקוריאה הם גופים שחושבים לאט. הסינים, לעומת זאת, מתייחסים למכונית כאל מוצר צריכה המוני; כשהם יפרצו למערב, ליצרנים הוותיקים תהיה בעיה חמורה

הממשל הסיני הודיע בשבוע שעבר ליצרני רכב גרמניים, בהם אאודי, מרצדס בנץ ופורשה, על כוונתו להשית "מכסי הגנה מזיהום" על היצרנים באירופה. העיקרון המנחה את בייג'ינג הוא שהסינים נוהגים במכוניות נקיות, מתקדמות, חשמליות, ואילו המערביים מזהמים.
מה שעומד מאחורי המהלך איננו דאגה לבריאות התושבים. מדובר במכת נגד שמיועדת להתמודד עם מכסי המגן שהאיחוד האירופי כבר השית על יצרנים סיניים מחשש להצפת השוק האירופי במכוניות סיניות. המס האירופי נקבע בהתאם לגובה הסיוע הלא הוגן, להשקפת אירופה, שקיבל היצרן הסיני מממשלתו. סיוע שהפך את היתרון הטכנולוגי שלו לכזה שפוגע ביכולת של התעשייה האירופית להתמודד.
הסינים מצידם פועלים בשני ראשי חץ: פנייה לארגון הסחר העולמי (WTO) ובמקביל, הכנות לקראת השקת מפעלים באירופה. BYD, לדוגמה, כבר נערכת להנחת אבני פינה בטורקיה ובהונגריה. בצידו השני של העולם מתרחש תהליך לא פחות בעייתי: בשבוע שעבר הודיעה קנדה, שבה בכלל לא נמכרות מכוניות סיניות, על הטלת מכסי מגן בגובה 100% על מכוניות סיניות. קנדה עושה זאת בעקבות לחץ אמריקאי, שכן בארצות הברית כבר הושת מס בגובה 100%. גם כאן הסינים לא נבהלים. BYD הודיעה על תוכניות להקים מפעל במקסיקו, ויצרניות נוספות נערכות להקמת מפעלים בדרום אמריקה.
התהליך שעוברת תעשיית הרכב הסינית אולי נראה לוחמני, אבל הוא לא. תעשיית הרכב הסינית עושה בדיוק מה שעשו היפנים בשנות השישים והקוריאנים בשנות השמונים. בהתחלה הם נלחמו בדעות קדומות, לאחר מכן הם נלחמו במכסי מגן, ובסוף הם הקימו מפעלים מקומיים שסללו את הדרך ללגיטימציה של המוצר.
עד כמה יצרני הרכב הסיניים חזקים? הם בדרך להיות הכי חזקים, וזה בלי לשווק מכוניות במערב בהיקף משמעותי. לפי CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב בסין, יוצרו במדינה אשתקד 30.1 מיליון כלי רכב. לפי נתוני CPCA, ארגון יצרני הרכבים הסיני, 5.2 מיליון מתוכם יוצאו. יפן ייצאה 5.9 מיליון מכוניות ב־2023, מה שהפך אותה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם. אבל כאמור, היצוא מסין נמצא בחיתוליו והיצרניות שם נמצאות היום היכן שיונדאי היתה בשנות השבעים, כשהחליטה לראשונה לייצא לדרום אמריקה.
האם יצרני הרכב הסיניים מסוכנים לוותיקים? התשובה היא כן, מאוד. ההבדלים מתבטאים במנטליות ובטכנולוגיה. היצרנים במערב, ביפן ובקוריאה הם גופים שחושבים לאט. הסינים, לעומת זאת, מתייחסים למכונית כאל מוצר צריכה המוני, "עלי אקספרסי".
יונדאי, לדוגמה, חשפה לאחרונה גרסה חדשה של ספינת הדגל החשמלית שלה, איוניק 3. נדרשו לה שלוש שנים כדי להציג גרסה עם סוללה גדולה יותר. BYD הציגה את ה־SEAL לפני שנתיים, ולפני כחודש כבר הציגה SEAL חדשה. לאחרונה הופיעו בסין פרסומים שלפיהם הציבור זועם על זיקר (שמשווקת גם בישראל) מכיוון שהיצרנית לא מחכה אפילו שנה בין שדרוגים משמעותיים, מה שהופך את הדגם הקודם למיושן בן לילה. העולם הולך לכיוון חשמלי, טכנולוגי ומתעדכן תדיר. הסינים כבר שם כמעט שלוש שנים ורק מחכים לפרוץ למערב. כשזה יקרה, ליצרנים הוותיקים תהיה בעיה חמורה.