סגור
מימין ז'נג שאנייה יו"ר נציבות הפיתוח והרפורמה של סין ו שר האוצר של גרמניה רוברט הבק בפגישה בסין יוני 2024
ז'נג שאנייה יו"ר נציבות הפיתוח והרפורמה של סין, ושר האוצר של גרמניה רוברט הבק (צילום: REUTERS/Maria Martinez)

"המכסים שהטיל האיחוד האירופי על מכוניות מתוצרת סין לא נועדו להעניש אותה"

האיחוד האירופי הודיע באחרונה כי יטיל מכסים של עד 38% על מכוניות סיניות, בנימוק כי היצרניות נהנות מסובסידיות גבוהות. שר הכלכלה של גרמניה, המבקר בסין: "לא מדובר בעונש, אנחנו עושים דברים אחרת"

המכסים שהאיחוד האירופי מציע להטיל על סחורות סיניות אינם "עונש" - כך אמר היום שר הכלכלה של גרמניה, רוברט האבק, בפגישה עם פקידים סינים בבייג'ינג. ביקורו של האבק בסין הוא הראשון של פקיד אירופי בכיר מאז הציעה בריסל להטיל מכסים של עד 38% על מכוניות חשמליות סיניות, בנימוק כי בייג'ינג מעניקה סובסידיות גבוהות ליצרניות.
סין הזהירה אתמול לקראת הגעתו של האבק מהסלמה במתיחות מול האיחוד, דבר שעלול להביא למלחמת סחר. "חשוב להבין שאלה אינם מכסים ענישתיים", אמר האבק בפגישה הראשונה שלו במדינה. לדבריו, מדינות כמו ברזיל, ארה"ב וטורקיה עשו שימוש במכסים ענישתיים, אך לא האיחוד; "אירופה עושה דברים אחרת", ציין.
האבק אמר עוד כי הנציבות האירופית בחנה במשך תשעה חודשים בפירוט רב האם חברות סיניות נהנות מסובסידיות לא הוגנות, וכי המכסים שנגזרו מכך "אינם עונש". לדבריו, צעדים כאלה נועדו לפצות על היתרון הלא הוגן שניתן לחברות הסיניות."סטנדרטים מקובלים ושווים לגישה לשוק הם המטרה", הוסיף.
בפגישתו עם ז'נג שאנייה, יו"ר נציבות הפיתוח והרפורמה של סין, אמר האבק שהמכסים שהציע באיחוד מיועדים לאזן את המשוואה הכלכלית מול סין. ז'נג אמר בתגובה כי "נעשה הכל כדי להגן על חברות סיניות."
המכסים הזמניים של האיחוד צפויים להיכנס לתוקף ב-4 ביולי, והחקירה בנושא אמורה להימשך עד 2 בנובמבר, אז יוטלו מכסים קבועים, כנראה לחמש שנים. האבק אמר לפקידים סינים שמסקנות הדו"ח של האיחוד צריכות לעלות לדיון.
למרות שנושאי הסחר עומדים במוקד הביקור של האבק, אחת ממטרותיו היא לדון גם בשיתוף הפעולה בין המדינות במעבר לאנרגיה ירוקה. זהו הדיון הראשון בנושא מאז חתמו גרמניה וסין על מזכר הבנות ביוני 2023 לשיתוף פעולה בנושא.