עובדי הרכב בארה"ב דורשים העלאה של 40% בשכר - וממשיכים לשבות
עובדי הרכב בארה"ב דורשים העלאה של 40% בשכר - וממשיכים לשבות
האיגוד המייצג 146 אלף עובדים בג'נרל מוטורס, בפורד ובסטלנטיס דורש גם שבוע עבודה של 32 שעות. השביתה בשלושה מפעלים נמשכת כבר שישה ימים וצפויה להימשך אם לא תחול התקדמות במו"מ. "אנחנו לא משחקים"
השביתה בשלוש חברות הרכב הגדולות בארה"ב נכנסה ליומה השישי ונראה שהפערים בין החברות והעובדים נותרו גדולים, זאת לקראת פקיעת הדדליין שהציב האיגוד לפני החרפה נוספת בצעדים.
בסוכנות רויטרס דיווחו כי השיחות אמנם נמשכות, אך כמעט ללא התקדמות. החברות – ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס – דחו את דרישות האיגוד הכוללות העלאת שכר של 40%, שבוע עבודה של 32 שעות ושיפור התנאים של עובדים חדשים.
השביתה החלה ביום שבת, וזו הפעם הראשונה שמוכרזת שביתה בשלוש החברות בו זמנית. בשלב הראשון הופסקה העבודה במפעל אחד של כל חברה, אך באיגוד הזהירו כי אם לא תחול התקדמות במו"מ עד יום שישי ירחיבו את ההשבתות. ההערכה היא כי המפעלים הבאים שיושבתו מייצרים מכוניות רווחיות יותר לחברות. בשלב זה, שובתים כ-12,700 עובדים מתוך 146 אלף החברים באיגוד. "אנחנו לא משחקים. אנחנו רציניים", אמר ויקטור הולוואי, מהמפעל השובת של פורד במישיגן. לפי הערכות, שביתה מוחלטת של כל העובדים תוביל לירידה של 0.2% בתמ"ג האמריקאי הרבעון, זאת אם השביתה תימשך מעל חודש.
עיקר המחלוקת הוא סביב שיעור העלאת השכר. בעוד שהאיגוד דרש כאמור העלאה של 40%, בחברות הציעו העלאה של 20% לאורך תקופה של ארבע וחצי שנים. באיגוד דורשים גם לבטל מבנה שכר שלטענתם יוצר פערים גדולים בין העובדים הוותיקים והחדשים, ואף מחייב רבים מהם לעבוד בשתי משרות כדי לגמור את החודש. "הסיבה שאנחנו דורשים העלאת שכר של 40% היא שבארבע השנים האחרונות, שכר המנכ"לים עלה ב-40%", אמר נשיא האיגוד שון פיין בריאיון ל-CBS ניוז. "הם כבר מיליונרים".
בחברות אמנם הכחישו את הטענה, אך בדיקה מצאה כי שכרו של מנכ"ל פורד ג'ים פארלי עמד בשנה שעברה על 21 מיליון דולר, כלומר גבוה פי 281 מהשכר של עובד ממוצע. בדומה, קרלוס טברס, מנכ"ל סטלנטיס הרוויח בשנה שעברה 24.8 מיליון דולר, פי 365 מהעובד הממוצע, ומארי בארה מנכ"לית ג'נרל מוטורס הרוויח 29 מיליון דולר, שהם פי 362 מהשכר הממוצע.
בפורד מסרו כי הם ממשיכים במו"מ תוך התמקדות בהשגת הסכם שיתגמל את העובדים ויאפשר לחברה להמשיך להשקיע ולצמוח.
"האמת הבסיסית היא שאפשר לתאר את הדרישות של האיגוד בשתי מילים: לא ישים", כתב נשיא ג'נרל מוטורס מארק רוס במאמר שפורסם בעיתון דטרויט פרי פרס. "כפי שהעבר מוכיח, אף צד לא מנצח בשביתה. הגשנו הצעה חסרת תקדים. זו עובדה".
מהבית הלבן נמסר כי הנשיא ג'ו ביידן ענד ביום רביעי עניבה אדומה כסולידריות עם העובדים. הנשיא גם קרא ליצרנית לוותר יותר לטובת השובתים. במקביל, שר התחבורה פיט בוטיגיאג אמר לעיתונאים כי הממשל מעורב בנעשה ו"אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לסייע תוך כיבוד העובדה הפשוטה שזה תלוי בנושאים ונותנים".