סגור
כריסטופר וולר בכיר בפד
כריסטופר וולר (בלומברג)

בכיר בפד: "סדרת הפחתות ריבית תהיה הדבר הנכון"; בסיטי צופים הורדה אגרסיבית

ברקע ההתקררות שוק העבודה, אותתו בכירים בבנק המרכזי בארה"ב כי יתמכו בהורדת הריבית בפגישה הקרובה שתיערך בעוד כשבועיים. כריסטופר וולר: "הייתי תומך גדול של העלאת הריבית כאשר האינפלציה זינקה ב-2022, ואהיה תומך נלהב של הורדות ריבית אם המצב יתאים לכך"; בסיטי סבורים כי הפד צפוי להפחית את הריבית ב-1.5% עד סוף השנה

בכירים בפדרל ריזרב אותתו אתמול כי הם מוכנים להתחיל בהורדת הריבית בפגישת קובעי המדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב שתיערך ב-17-18 בספטמבר. ברקע: ההתקררות בשוק העבודה שעשויה להחריף בהיעדר שינוי מדיניות.
לפי דו"ח התעסוקה שפורסם אתמול, למשק האמריקאי נוספו 142 אלף משרות - לעומת תחזיות אנליסטים לתוספת של 164 אלף משרות.
הריבית בארה"ב עומדת על 5.25-5.50% מאז יולי 2023, אחרי שהפדרל ריזרב ביצע סדרת העלאות אגרסיביות שהחלה 18 חודשים קודם לכן בתגובה לעלייה באינפלציה. כלכלנים חוששים כי אי הורדת הריבית כעת - לאחר שהאינפלציה ירדה ל-2.9% - תגרור את ארה"ב למיתון. החששות ממיתון עמדו במרכז הירידות שנרשמו בשבוע האחרון בוול סטריט.
"הגיע הזמן להקל את המדיניות ע"י הורדת טווח יעד הריבית", אמר נשיא הפד של ניו יורק, ג'ון וויליאמס, באירוע של הוועדה ליחסי חוץ. כריסטופר וולר, חבר הנהלה בבנק הפדרלי, הלך אף רחוק יותר, ואמר שיוכל לתמוך בהורדות רציפות, ואף גדולות יותר מ-0.25%, אם המידע יראה כי זה מה שנחוץ. לדבריו, "הייתי תומך גדול של העלאת הריבית כאשר האינפלציה זינקה ב-2022, ואהיה תומך נלהב של הורדות ריבית אם המצב יתאים לכך".
לפני שבועיים אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "הגיע הזמן" להקל את המדיניות. וולר הדהד את דבריו של פאוול אתמול, והוסיף שסביר כי "סדרת הורדות ריבית תהיה הדבר הנכון".
בתוך כך, הסוחרים בסיטיגרופ סבורים כי הפד צפוי להפחית השנה את הריבית באופן אגרסיבי - שלוש הפחות בשיעור של 0.5% כל אחת (כלומר 1.5% בסך הכל). כך מדווחת בלומברג. לעומתם, כלכלני סיטי, בתחזית מ-2 באוגוסט, סבורים כי הפד יבצע שתי הפחתות ריבית של 0.5%, בספטמבר ובנובמבר, והפחתה נוספת של 0.25% בדצמבר (כלומר 1.25% בסך הכל). ההערכות בשווקים הן שהפד יפחית את הריבית השנה ב-1% בסך הכל.
"הפד בהנהגת פאוול לא נוקט צעדים קטנים - הוא לא היסס להעלות את הריבית ב-2022, וגם לא יהסס כעת", אמר ל"בלומברג" אקשי סינגאל, ראש דסק המסחר בחוזים עתידיים לטווח קצר על הריבית בסיטי. הוא דיבר לפני פרסום דו"ח התעסוקה אתמול, ואמר כי "אם המספרים יאכזבו, הפד צפוי לבצע השנה שלוש הורדות ריבית של 0.5%". כאמור, תוספת המשרות היתה נמוכה מתחזיות האנליסטים.