סגור
מיץ תפוזים רכז תפוזים
תפוזים. הייצור בברזיל ירד בשנה ברבע (צילום: Getty)

בשל פגעי מזג האוויר: אחרי הקקאו – גם מחיר מיץ התפוזים מזנק בעולם

גידולי התפוזים בקרב היצרניות הגדולות ברזיל ופלורידה נפגעו בשל שינויי האקלים ומחלה בעצים, והמחירים מזנקים לשיאים חדשים. בהתאחדות הבינלאומית של פירות וירקות הודו שמדובר במשבר ומחפשים חלופות בדמות שימוש במנדרינות לייצור המיץ

אחרי מחירי הקקאו והקפה: גם מחירי מיץ תפוזים טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מזג אוויר קשה ומחלות שפגעו בעצים בברזיל, היצואנית הגדולה בעולם, ובעקבות זאת מנסים היצרנים להשתמש במנדרינות, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
המחירים של החוזים העתידיים למיץ תפוזים נמצאים בעלייה מאז סוף 2022, אז סופת הוריקן ואחריה גל קור הרסו דונמים שלמים של פרדסים בפלורידה – אזור הגידול המרכזי בארה"ב, והיצרנית השנייה בגודלה בעולם. אולם,הראלי במחירים הוא משמעותית החודש בשל הדיווחים על הפגיעה בגידולים בברזיל, שהלחיצו את השוק. לפי כשני עשורים בפלורידה ייצרו 240 מיליון ארגזי מיץ בשנה, כיום המספר ירד ל-17 מיליון בלבד, ואילו בברזיל הייצור ירד השנה ברבע ל-232 מיליון ארגזי תפוזים, כך לפי ההערכות של ארגון מגדלי פירות ההדר במדינה. הפרדסים במדינה נפגעו מטמפרטורות גבוהות מהממוצע וירידה בגשמים, זאת בנוסף למחלה שפגעה בכ-40% מהעצים.
החוזים העתידיים למיץ תפוזים, הנסחרים ב-ICE בניו יורק, טיפסו ביום שלישי לרמה של 4.92 דולר לפאונד (10.86 דולר לקילו), כמעט כפול מהמחיר לפני שנה. "אנחנו במשבר", אמר קיס קולס, נשיא התאחדות הבינלאומית של פירות וירקות (IFU). "מעולם לא ראינו משהו כזה, גם לא במהלך ימי קרה והסופות הגדולות". עוד הוסיף כי המחסור המתהווה מעורר חשש שעליות המחיר הללו יפגעו גם בצרכנים ויובילו לשינוי בסיסי בתעשיית מיץ התפוזים העולמית.
לרוב היצרנים יכולים להתגבר על מחסור בעונה אחת על ידי שילוב המלאי שנותר מהעונה הקודמת והוקפא, שכן לתפוזים יש אורך חיים של שנתיים. אך מכיוון שהירידה בייצור נמשכת כבר שלוש שנים, לא נותר כמעט מלאי עודף שאפשר להשתמש בו.
לפיכך קולס מציע להשתמש במנדרינות, שהעצים שלהם עמידים יותר לשינוי האקלים, להכנת המיץ. בתעשייה כבר החלו להתנסות בפתרון הזה. כך הבעלים של רשתו סבן אילבן ביפן החל להשתמש באספקה המקומית של מנדרינות ליצירת מיץ מנדרינות ותפוזים.
אולם, כדי לאפשר למיץ לכלול פירות הדר נוספים יש צורך בשינוי הן בתקנות המזון של האו"ם והן בחוקים ברמות הארציות כמו דרך מנהל התרופות והמזון האמריקאי.
בינתיים הביקוש למיץ תפוזים נותר גבוה. לפי ג'ק סקוביל מחברת Price Futures Group בשיקגו, לפני הקורונה הייתה דווקא מגמה של מעבר ממיץ תפוזים לתחליפים עם פחות סוכר, אך "במהלך המגפה הרבה אנשים גילו מחדש את מפלאות המיץ".