סגור
סניף של בארנס אנד נובל ב ניו יורק
סניף של בארנס אנד נובל בניו יורק. סגנית נשיא הרשת: "המוכרים שלנו בעיר עסוקים מאוד" (צילום: בלומברג)

בתחרות מול אמזון, הסניפים הפיזיים של בארנס אנד נובל ניצחו

ענקית הספרים פותחת חנויות בקצב חסר תקדים, חלקן על חורבות Amazon Books. למגמת ההתרחבות שותפות גם רשתות קמעונאיות אחרות, בהן בתי הכלבו רוס ו־TJ Maxx. במקביל: הריבית המזנקת האטה את קצב הקמת מרכזי הקניות

ענקית הספרים בארנס אנד נובל תפתח בשנה הבאה 30 חנויות חדשות, היקף גבוה יותר מכפי שתסגור. ההתרחבות של הרשת מצטרפת לנוכחות פיזית מתחזקת של קמעונאיות מובילות אחרות בארה"ב, ובהן יצרנית המעילים וההלבשה ברלינגטון ובתי הכלבו המוזלים רוס ו־TJX - על כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".
המגמה החדשה מתרחשת לאחר שנים קשות שבמהלכן ספגה בארנס אנד נובל פגיעה אנושה מענקית המסחר המקוון אמזון. לאחר שיא של 726 סניפים שהפעילה ב־2008, כיום מפעילה הרשת 600 חנויות. מאז פרוץ מגפת הקורונה סגרה הרשת מעל 20 סניפים, כאשר אחת המתוקשרות שבהן היתה של הסניף האיקוני באפר איסט סייד במנהטן. אחרי 12 שנות פעילות, החנות ששטחה כ־4,600 מ"ר פינתה את מקומה לטובת סניף של רשת הכלבו טארגט. עם זאת, באחרונה חתמה בארנס אנד נובל על חוזה לשכירת חנות בשטח צנוע יותר של 650 מ"ר, מרחק קצר מהמיקום הניו־יורקי הקודם, זאת במסגרת מאמציה לבחור מיקומים ושטחים בהתבסס על ביקושים ועלויות, במקום להתמקד בסניפי ענק. החנות החדשה תתמקם בסניף לשעבר של רשת בתי המרקחת דיואן ריד. "אלה חדשות נפלאות שאנחנו מחזירים את החנות שלנו לאפר איסט סייד", ציין מנכ"ל הרשת ג'יימס דונט בהודעה רשמית בחודש שעבר. "זה היה עצוב מאוד לסגור אותה בשיאה של המגפה ומשמח במיוחד עכשיו לפתוח מחדש, במיוחד שמדובר בסניף הרבה יותר יפה". דונט גם ציין את התחייה המחודשת שנהנות ממנה חנויות הספרים בניו יורק. "חנויות הספרים מתפוצצות מאנרגיה, עם אירועים שחוזרים במלוא המרץ וגל פתיחות של חנויות חדשות בדרך". לפי סגנית נשיא הרשת איימי פיצג'ראלד, בארנס אנד נובל פותחת כעת חנויות "בקצב חסר תקדים". אחרי שבשנים 2019-2009 נפתחו סניף אחד או שניים בלבד בשנה, ב־2022 נפתחו כבר 16 סניפים וב־2023 יזנק הנתון פי שניים. "המוכרים שלנו בניו יורק עסוקים מאוד", ציינה בשיחה עם המגזין "טיים אאוט" בנובמבר.
ההתרחבות הפיזית של בארנס אנד נובל מסמלת ניצחון כפול על אמזון, לאחר ששניים מהסניפים החדשים שייפתחו באזור בוסטון יחליפו מיקומים שבהם פעלו בעבר חנויות של Amazon Books. שבע שנים אחרי פתיחת הסניף הראשון בסיאטל, אמזון קיבלה החלטה השנה לסגור את 68 חנויות הספרים הפיזיות. בינתיים, במהלך השנים הללו, מכירות הספרים המקוונות שלה הביאו לחיסולן של הרשת הוותיקה בורדרס כמו גם חנויות עצמאיות קטנות יותר. בורדרס, שפתחה את הסניף הראשון שלה באן ארבור, מישיגן, ב־1971, התרחבה לרשת כלל־ארצית, וב־2010 כבר הפעילה למעלה מ־500 סניפים, חלקם עם בתי קפה. ב־2011, לאחר חמש שנים רצופות של הפסדים, הרשת נסגרה.
למגמת הצמיחה של בארנס אנד נובל מצטרפות גם TJX, החברה־האם של מרשאלס ו־TJ Maxx שהוסיפה 104 סניפים השנה ומתכננת לפתוח עוד 1,500 בשנים הבאות. הרשת המוזלת רוס־דרס־פור־לס פתחה 92 לוקיישנים חדשים השנה, ואילו ברלינגטון מתכננת לפתוח קרוב ל־90 חנויות חדשות בשנה הפיסקאלית שתסתיים ב־28 בינואר. בחודש ספטמבר האחרון, מותג האופנה ראלף לורן, שמשווק את דגמיו גם בסניפי רוס ו־TJ Maxx, הודיע כי יפתח 250 חנויות חדשות בשלוש השנים הבאות.
התחזקות הקמעונאות הפיזית אחרי פריחת המסחר המקוון במהלך משבר הקורונה מגיעה במקביל להאטת קצב בניית שטחי המסחר, ברקע העלאות הריבית והתייקרות עלויות הבנייה. לפי נתוני CBRE, ברבעון השלישי של השנה צנח היקף השטחים הפנויים של נדל"ן קמעונאי ל־5%, הרמה הנמוכה ביותר מאז החלה החברה לנטר את הנתונים לפני 17 שנה. לפי נתוני קורסייט, נכון לחודש נובמבר, פתיחות של חנויות חדשות שמרו על הקצב של 2021, ובמקביל, היקף הסגירות צנח ב־55%.
בעלי נכסים ומפעילי מרכזי קניות ממנפים את המחסור כדי להעלות את דמי השכירות. לפי נתוני קושמן אנד ווייקפילד, ברבעון השלישי עמדו מחירי השכירות המבוקשים על 22.77 דולר לרגל רבוע, 5.1% גבוה יותר לעומת הרבעון המקביל אשתקד ו־8.6% גבוה יותר לעומת הרבעון המקביל לפני שנתיים. הצמיחה החזקה ביותר בדמי השכירות היתה בדרום ארה"ב, עם 6.2%, והחלשה ביותר בצפון־מזרח המדינה, עם 3.2%. שישה שווקים הציגו צמיחה דו־ספרתית במחירי השכירות, בראשם סולט לייק סיטי, יוטה (13.2%), וג'קסונוויל, פלורידה (12.1%). עוד ברשימה הפותחת: מיאמי וטמפה בפלורידה, נאשוויל, טנסי, ושרלוט, צפון קרוליינה. בה בעת, אנליסטים מזהירים כי הפריחה המחודשת עלולה לקבל תפנית לרעה, זאת בצל האינפלציה המזנקת והחששות מפני מיתון, שעלולים להאט את תנועת הקונים בקניונים. סימנים מוקדמים לכך נרשמו בנתוני המכירות הקמעונאיות של נובמבר, שנחלשו ב־0.6% לעומת חודש קודם לכן, להיקף של 689 מיליארד דולר. בה בעת, המכירות המקוונות רשמו היחלשות חדה יותר, של 0.9%.
בינתיים, בעונת החגים שנפתחה עם קניות בלאק פריידיי בסוף החודש שעבר, תנועת הקונים בחנויות הפיזיות בארה"ב מתחזקת. לפי נתוני פדרציית הקמעונאים הלאומית, שיא של 196.7 מיליון אנשים ערכו קניות בחנויות פיזיות בחמשת הימים שבין חג ההודיה לסייבר מאנדיי השנה, עלייה של 17 מיליון לעומת 2021 - החדה ביותר שנרשמה מאז החל ניטור הנתונים ב־2017. כדי למנף את ההתעוררות החדשה בעקבות משבר הקורונה, רשתות מובילות השיקו זמני פתיחה נוחים יותר בימים הבאים, עד חג המולד, כדי לאפשר קניות של הרגע האחרון. כך, למשל, רשת בתי הכלבו קוהל'ס תפעל מהשעה 8 בבוקר ועד חצות ואילו סניפי TJ Maxxומרשאלס יישארו פתוחים עד 11 בלילה. סניפי ענקית המרכולים קוסטקו הוסיפו שעת פעילות בימי שבת.