מתדלקים את ההתחממות: מחיר נסיעת רכבת באירופה כפול מטיסה
מתדלקים את ההתחממות: מחיר נסיעת רכבת באירופה כפול מטיסה
היבשת אמנם מבקשת להתייצב בחוד החנית של המאבק במשבר האקלים, אך לפי דו"ח חדש של ארגון גרינפיס, זו מתמרצת את אזרחיה להשתמש בטיסות מזהמות על פני רכבות. טיסות הלואו-קוסט הן המזהמות הגדולות ביותר באירופה, אך עלותן זולה מאוד ביחס לרכבות
מדינות אירופה אמנם מבקשות להתייצב בחוד החנית של המאבק במשבר האקלים, אך לפי דו"ח חדש של ארגון גרינפיס, הן מתמרצות את אזרחיהן להשתמש בטיסות מזהמות על פני רכבות בתוך היבשת, שכן הקלות מס "שערורייתיות" לענף התעופה הופכות טיסות לזולות משמעותית מאשר שימוש ברשת הרכבות.
אירופה "מתבשלת" בגל חום עוצמתי, שכבר הצליח השבוע לשבור שיאים, כולל במספר מדינות המהוות יעד פופולרי לתיירים כמו איטליה. גרינפיס השווה את העלויות כרטיסי הטיסה והרכבות ב-112 קווים באירופה וב-9 נקודות זמן שונות. לפי הממצאים, כרטיסים לרכבות יקרים בממוצע כפליים מאשר לטיסות. לפי ההשוואה, נסיעת רכבת בין לונדון לברצלונה למשל תעלה עד פי 30 יותר מטיסה.
טיסה יכולה להיות מזיקה יותר מפי 80 לאקלים מאשר נסיעה ברכבת. למרות זאת, חברות התעופה פטורות מתשלום מס על נפט, מוצר שהוא המרכיב העיקרי בדלק סילוני. לפי הערכה עדכנית של ארגון הסביבה האירופי "תחבורה וסביבה", משלמי המסים באירופה מפסידים בסך הכל 34 מיליארד יורו בשנה הודות לפטור זה ולפטורים נוספים ממס לענף. לרכבות מאידך, אין פטורים מקבילים עבור האנרגיה שהן צורכות.
תעשיית התעופה אחראית לכ-2.5% מפליטות הפחמן הדו חמצני בעולם, אך משחררת גזים אחרים שמחממים את כדור הארץ עוד יותר, וחלקה גדל בהתמדה בשל צמיחת ענף התיירות. כך למשל, בעשורים האחרונים התעופה היתה המקור הצומח ביותר לפליטות גזי חממה באירופה, עם עלייה של 29% בפליטות בסקטור בין 2009 ל-2019. בעוד שרק 1% מאוכלוסיית העולם אחראית ליותר ממחצית מפליטות גזי החממה העולמיות של ענף התעופה, ההשלכות משפיעות על כולם ברחבי העולם; מאירועי מזג אוויר קיצוניים ועד למחלות הקשורות לזיהום אוויר. גם העתיד עבור התעשייה אינו נראה מזהיר; בעוד שענפי תחבורה אחרים כמו רכבות מחושמלים, ענף התעופה לא צפוי לעבור בשנים הקרובות לשימוש בדלקים סביבתיים, בהיעדר פתרונות זמינים וכלכליים.
גם לא כל החברות מזהמות בצורה זהה. באופן לא מפתיע, חברות הלואו קוסט צועדות בראש מצעד המזמות. לפי גרינפיס, ריאנאייר הייתה חברת התעופה המזהמת ביותר באירופה ב-2022, והפליטות שלה ושל וויזאייר בשנה שעברה עלו על אלו של שנת 2019.
אחת הסיבות העיקריות לפופולריות של חברות התעופה הזולות, היא עלות הכרטיסים שיכולה לעתים להסתכם בדולרים בודדים. כמעט בכל המקרים שנבדקו טיסה שלהן זולה יותר משימוש ברכבת. "למה שמישהו ייקח את הרכבת מלונדון לברצלונה וישלם עד 384 יורו כשמזמינים כרטיסי טיסה במחיר הנמוך עד כדי גיחוך של 12.99 יורו", אומרים בגרינפיס.
מדינות בהן כרטיסי הרכבת היו היקרים ביותר בהשוואה לטיסות הן בריטניה, ספרד, בלגיה, צרפת ואיטליה. במרכז אירופה ובמזרחה הרכבות לרוב זולות יותר ביחס לטיסות מאשר במערב אירופה. עם זאת, באזורים האלו תדירות הרכבות, המהירות, החיבורים והשירותים בדרך כלל גרועים יותר מאשר במדינות המערב. גם הנוחות משחקת תפקיד: לפעמים טיסות הן אפשרות נוחה וזמינה הרבה יותר, גם כשמדובר במדינות קרובות מאוד. כך למשל, פורטוגל "מחוברת בצורה גרועה ביותר" לספרד ברכבת, לא דרך ערי הבירה. כדי להגיע מפורטו למדריד – בנוסף ליותר מתשע שעות נסיעה לאורך 420 קילומטר – צריך לעשות עצירת ביניים בויגו.
בגרינפיס דורשים ממדינות האיחוד האירופי לשנות את מבנה המיסוי ולסייע לתושבים לתעדף אמצעי תחבורה מזיקים פחות. דוגמה אחת לאפשרות כזו, התרחשה רק לאחרונה. בחודש מאי צרפת אסרה על טיסות פנים קצרות טווח באזורים שבהם קיימת חלופה של נסיעת רכבת שאורכה פחות משעתיים וחצי, זאת כחלק מהמאמצים להפחית את פליטת הפחמן. ייתכן שבהמשך מדינות נוספות יצטרפו לצרפת. בשנת 2021, לנוכח הזעם של חברות התעופה, ספרד הציגה תוכנית לאסור טיסות לטווחים קצרים שבהן ניתן היה לבצע נסיעות ברכבת, וכרכה בכך אף מס על נוסעים מתמידים.
גרמניה גם שמה לה למטרה להפחית את התמריץ לטיסות קצרות טווח בשנים האחרונות. בשנת 2020 היא העלתה את המס על טיסות פנים באירופה ב-75%. בלגיה גם פועלת בנושא, והציגה מס של 10 יורו על טיסות קצרות של פחות מ-500 ק"מ מנמל התעופה של בריסל.