סגור
חיילים מנקים טנק שיצא מ עזה ב גבול עזה 5.6.24 מלחמת עזה
טנק של צה"ל בגבול עזה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

אחרי בריטניה: גם קנדה מגבילה חברות שמייצאות נשק לישראל

שרת החוץ הקנדית מלאני ג'ולי הודיעה כי השעתה את רישיון הייצוא הביטחוני לישראל של 30 חברות קנדיות. "קנדה חייבת להפסיק כל אספקת נשק למלחמה בעזה", אמרה. בשבוע שעבר הודיע שר החוץ הבריטי על צעד דומה

שרת החוץ הקנדית מלאני ג'ולי הודיעה כי השעתה את רישיון הייצוא הביטחוני לישראל של 30 חברות קנדיות, וכי בכוונתה לבחון את כל רישיונות מכירת הנשק של חברות קנדיות לישראל ולמדינות נוספות. עוד היא אמרה כי הושעתה עסקה של חברה קנדית עם ממשל ארה"ב שהיעד הסופי שלה היה אספקת נשק לצה"ל. "קנדה חייבת להפסיק כל אספקת נשק, או חלקי נשק, למלחמה בעזה", אמרה השרה הקנדית.
כבר במרץ הודיעה שרת החוץ ג'ולי כי קנדה תפסיק את ייצוא הנשק שלה לישראל וזאת לאחר הצבעה בנושא של הפרלמנט הקנדי. באותה הודעה נטען כי החלטת הפרמנט היא הצהרתית, אך שבכוונת ממשלת קנדה להפסיק משלוחים עתידיים לישראל. כעת קנדה פועלת להגביל גם רישיונות ייצוא קיימים.
ההודעה של ג'ולי מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הודיע שר החוץ הבריטי דיווד לאמי על צעד דומה של השעיית רישיונות הייצוא של 30 חברות בריטיות המספקות אמצעי לחימה לישראל. ההחלטה התקבלה על ידי ממשלת הלייבור לאחר שנמצא כי קיים "סיכון ברור" לכך שישראל משתמשת באמצעי לחימה שיוצרו במדינה באופן שמנוגד לחוק הבינלאומי ופוגע בזכויות אדם. 350 חברות בריטיות מחזיקות באישור ייצוא ביטחוני לישראל.
לפני חודש וחצי פורסם בכלכליסט כי בחודשים האחרונים מדינות רבות באירופה מפסיקות לספק תחמושת לישראל, ומדינות אחרות, ביניהן מעצמה זרה שאינה ארה"ב, הפסיקו למכור חומרי גלם שמהם ניתן לייצר תחמושת. בין השאר, דווח על בעיה באספקת חלקי חילוף של F-35 מול ספקים הולנדיים; ממשלות איטליה, קנדה ובלגיה הודיעו על הפסקת יצוא ביטחוני לישראל (למרות דיווחים על משלוחים שממשיכים להגיע ועסקאות שממשיכות להיחתם); וממשלת ספרד אף מנעה מאונייה שנשאה משלוח נשק מהודו לישראל לעגון בחופי המדינה.