סגור
מערך האבטחה של אלון מאסק
(צילום: רויטרס, מתוך ערוץ היוטיוב Tesla)

"מיני שירות חשאי" עם 20 שומרי ראש: כך נראית האבטחה של מאסק

לפי תחקיר שפורסם בניו יורק טיימס, מאסק הרחיב משמעותית את מערך האבטחה שלו בשנים האחרונות, והוא נחשב היום לאחד הגדולים ביותר בקרב המיליארדרים. החברות של מאסק משלמות חלק מעלויות האבטחה, כשבשנה שעברה שילמה טסלה 2.4 מיליון דולר

אלון מאסק לא לוקח סיכונים ומקיף עצמו בטבעת של שומרי ראש ומאבטחים, שרק הולכת וגדלה ביחד עם ההון והפרסום שלו, וכמובן האיומים נגדו.
מאסק, המנכ"ל של טסלה וספייס X והבעלים של X (לשעבר טוויטר), הוא האדם העשיר בעולם עם הון המוערך ביותר מ-240 מיליארד דולר. בתחילת דרכו בזירה הציבורית התמודד בעיקר עם שיחות לא מזיקות והודעות ממעריצים, אך רמת הסכנה רק עולה מאז הפך לדמות מתוקשרת יותר, כולל מטרידים ואיומי רצח, כך לפי תלונות למשטרה ומסמכים פנימיים בטסלה.
בניו יורק טיימס פרסמו תחקיר על היקף האבטחה של מאסק, לפיו הוא הרחיב משמעותית את מערך האבטחה שלו בשנים האחרונות עד כדי כך שהוא נחשב היום לאחד הגדולים ביותר בקרב המיליאררים המפורסמים, ומזכיר יותר אבטחה של ראש מדינה, ולכן אף זכה לכינוי "מיני שירות חשאי".
לפי הדיווח, בתחילת הדרך הסתפק מאסק בשני מאבטחים בלבד, שגם נהגו לערוך עבורו סידורים כדי לצמצם את הזמן שהוא מבלה בציבור, כמו שטיפת המכוניות שלו או סגירת חשבונות בברים או במלונות. אולם, כיום המספר עלה כבר ל-20 שומרי ראש חמושים שמקיפים אותו, ולעיתים מתלווים לפמליה גם אנשי רפואה. המאבטחים של מאסק מגיעים לפניו למקומות ובודקים נתיבי בריחה או פשוט מפנים את החדר לפני כניסתו. בדומה לשירות החשאי השומר על נשיא ארה"ב, מאסק גם קיבל שם קוד – וויאג'ר, כמו החללית של נאס"א. לשם השוואה, המשקיע הוותיק וורן באפט, המוערך ב-145 מיליארד דולר מסתובב לרוב עם שומר ראש אחד בלבד, בעוד מייסד טוויטר ג'ק דורסי נוטה להסתובב בלי אבטחה בכלל.
החברות של מאסק משלמות חלק מעלויות האבטחה הללו, כולל לחברת האבטחה Gavin de Becker & Associates. העלויות הללו גדלות עם השנים ועומדות על מיליוני דולרים בשנה. לפי מסמכים שהגישה טסלה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), היא כיסתה חלק מעלויות האבטחה של מאסק בשנה שעברה בגובה של 2.4 מיליון דולר, כשבחודשיים הראשונים של 2024 שילמה כבר 500 אלף דולר. לעומת זאת, בין 2015 ל-2018 מאסק הוציא בממוצע 145 אלף דולר בחודש על אבטחה. לעומת זאת, באפל שילמו 820 אלף דולר כדי להגן על המנכ"ל טים קוק.
מאסק לא מסתפק רק באבטחה שמספקות לו החברות שלו, והוא הקים חברה בשם Foundation Security, שדרכה הוא מממן מאבטחים נוספים.
"הסיכוי שמטורף רצחני ינסה לרצוח אותך תלוי במספר המטורפים הרצחניים שמכירים את השם שלך", אמר מאסק ביוני בפגישה של בעלי המניות של טסלה. "והם שומעים הרבה את השם שלי. ברור לי שאני כאילו ברשימה". הוא אמנם נשמע קצת פרנואיד, אך בנובמבר אשתקד, בעת אירוע חשיפת הסייברטראק של טסלה, נעצר אדם בשם פול אוברים בסמוך למפעל בטקסס שבו נערך האירוע והואשם בתכנון "פיגוע רב נפגעים". יתרה מכך, מאז פתחה טסלה את המפעל הראשון שלה באוסטין ב-2022 הגיבה המשטרה המקומית לשמונה "איומי טרור" באזור, כשלפחות שניים מהם יועדו ישירות נגד מאסק.
אולם, מקורבים לו מודים כי ההסלמה הזו באיומים הופכת את מאסק לאדם מבודד יותר. לפי תביעה שהגישו עובדים לשעבר ב-X בגין פיטורים לא הוגנים, גם לשירותים במטה החברה הוא הולך מלווה במאבטחים. כמו כן, האבטחה המוגברת מגבילה את תנועותיו של מאסק. כך, בפסטיבל ברנינג מן הוא שהה רוב הזמן בתוך האוהל שלו. גם כשהוא מגיע למסיבות, המאבטחים סורקים קודם את המקום ובודקים שכל המוזמנים אושרו מבעוד מועד.