סגור
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
רה"מ מודי. יש סיבה לחייך ( צילום: AP)

האטה בצמיחה? הודו עדיין מביסה את הכלכלות המובילות בעולם

הכלכלה החמישית בגודלה בעולם צמחה בשיעור שנתי של 6.7% ברבעון שעבר, לעומת תחזית של 6.9% ונתון של 7.8% ברבעון הראשון - זאת בעיקר בשל ירידה בהוצאות הממשלה; אך עדיין מדובר בנתון טוב בהרבה מזה של סין לדוגמה, שרשמה צמיחה של 4.7% באותה תקופה

הצמיחה בכלכלת הודו האטה ל-6.7% ברבעון השני לעומת מקבילו בשנה שעברה, על רקע ירידה בהוצאות הממשלה בתקופת הבחירות במדינה, אך היא עודנה הכלכלה המרכזית הצומחת בקצב המהיר ביותר בעולם. כך לפי כתבה המתפרסמת ב-CNBC.
הצמיחה בשיעור התמ"ג בכלכלה החמישית בגדולה בעולם ברבעון החולף לא עמדה בתחזית של 6.9% שהתקבלה בסקר של רויטרס, והייתה נמוכה מ-7.8% שנרשמו ברבעון הקודם. לשם השוואה, בסין נרשמה באותה תקופה צמיחה של 4.7%. האטה בצמיחה בהודו צפויה להיות זמנית, כיוון שהעלייה החזויה ברמת ההוצאות הממשלתיות צפויה לגרום להאצה.
וי. אננטה נגסוורן (V. Anantha Nageswaran), היועץ הכלכלי הבכיר לממשלת הודו, אמר שהצמיחה עודנה חזקה הודות לביקוש גבוה להשקעות וסנטימנט כלכלי חיובי. "בטווח הבינוני כלכלת הודו יכולה לצמוח בקצב של 7% ויותר, בהנחה שנוכל לבנות על הרפורמות המבניות שכוננו בעשור האחרון", הוא אמר לכתבים.
ראש הממשלה נרנדרה מודי נקט במספר צעדים להמרצת הכלכלה מאז הבחירות האחרונות במדינה, בהן לא הצליחה מפלגתו לזכות ברוב מוחלט, מה שאילץ אותה ליצור קואליציה עם מפלגות נוספות. מדד הערך המוסף הכולל (GVA) הנחשב ע"י כלכלנים למדד מדויק יותר של הצמיחה, עלה ברבעון השני ב-6.8% לעומת הרבעון המקביל ב-2023, ולעומת 6.3% בלבד ברבעון הקודם.
"שמרנו על תחזית הצמיחה שלנו על 6.9% לשנים 2025-2024, והיא נתמכת בביקושים גבוהים באזורים הכפריים והוצאות ממשלתיות נדיבות, בעודנו לוקחים בחשבון ירידה אפשרית בביקושים העירוניים, ואת קצב ההאטה הכלכלית הגלובלית", כך אמרה אופסנה בארדווג' (Upasna Bhardwaj), כלכלנית בכירה בקונטאק מהינדרה בנק שבסיסו במומבאי.
הוצאות הצרכנים, שמהוות כ-60% מהתמ"ג, עלו ברבעון השני את הזינוק החד זה שבעה רבעונים - 7.4%, לעומת 4% ברבעון הקודם, והשקעות ההון עלו ב-7.4% לעומת 6.5%. עם זאת הוצאות הממשלה ירדו במונחים ריאליים ב-0.2%, לעומת עלייה של 0.9% ברבעון הראשון. היקף הייצור, האחראי לכ-17% מהתמ"ג ההודי, צמח ב-7% ברבעון השני לעומת מקבילו ב-2023, אחרי צמיחה של 8.9% ברבעון הראשון של 2024.