סגור
פוטו מקומות אסורים לישראלים ביירות לבנון
המרינה בביירות. התיירות מסתמכת בעיקר על לבנונים שחיים בחו"ל ומגיעים בקיץ לחופשת מולדת (צילום: Shutterstock)

אורזים מזוודות: המתח הגואה מול ישראל מאיים על המגזר היחיד שעדיין מתפקד בלבנון

הלחימה שמנהל חיזבאללה מול ישראל מאז 8 באוקטובר גבתה מחיר כבד מדרום לבנון. המגזר היחיד שכמעט לא נפגע הוא מגזר התיירות שבו המצב שונה: חופי ביירות בתפוסה מלאה, וכך גם המסעדות. המתח הגואה מול ישראל בימים האחרונים וגל ביטולי הטיסות מעמידים בסכנה 100,000 לבנונים העוסקים בתיירות והכנסות של מיליארדי דולרים

החשש מפעולת תגמול ישראלית משמעותית עקב הטבח ב-12 הילדים במג'דל שמס ביום שבת שעלולה להוביל להרחבת החזית שמנהל הארגון מול ישראל מאיימת על המגזר הכלכלי היחיד שעדיין מתפקד בלבנון – התיירות. הלחימה שיזם חיזבאללה נגד ישראל החל מה-8 באוקטובר על רקע המלחמה ברצועת עזה, העמיקה את המצוקות הכלכליות של לבנון. כ-100,000 לבנונים נעקרו מבתיהם בדרום לבנון, והערכות ראשוניות מדברות על נזקים כלכליים בהיקף של כ-2 מיליארד דולר לפחות. במהלך סוף השבוע האחרון, דיווח משרד הבריאות הלבנוני גם כי מאז החלה הלחימה נהרגו 490 איש (רובם מחבלי חיזבאללה) ועוד למעלה מ-2,100 נפצעו.
אולם לצד ההרס בדרום לבנון באזור ביירות וצפונה (בעיקר הר הלבנון) התמונה שונה במגזר התיירות שמתפקד תוך הסתמכות בעיקר על לבנונים שחיים בחו"ל ומגיעים לחופשת מולדת בחודשי הקיץ. תיירם נוספים מגיעים ללבנון ממדינות ערביות, בעיקר המפרציות וכן ירדן, סוריה ועיראק.
לבנון שאינה משופעת במשאבים רבים, מצליחה למרות הקשיים לשמור על זרם הכנסות סביר של מגזר התיירות. בשנת 2023, הכנסות לבנון מתיירות הגיעו לכ-5.4 מיליארד דולר, עלייה קטנה של פחות מ-2% לעומת שנת 2022. החודשים יוני – אוגוסט נחשבים לחודשים הפעילים ביותר במגזר התיירות הלבנוני, ולמרות המצב בדרום, חופי ביירות והמסעדות שבבירה בתפוסה גבוהה, וכך גם אתרי התיירות בהר הלבנון.
זה קורה למרות ירידה שנרשמה במספר הנוסעים הנכנסים ללבנון דרך שדה התעופה הבינלאומי היחיד של המדינה במהלך המחצית הראשונה של השנה הנוכחית. בסך הכל נכנסו בתקופה זו 1.54 מיליון נוסעים, ירידה של 5.6% בהשוואה למחצית הראשונה של 2023.
בחודש יוני 2024 מספר הנוסעים הנכנסים דרך שדה התעופה ע"ש רפיק אלחרירי הגיע ל-406,396, ירידה של כ-5% בהשוואה ליוני 2023. למרות הירידה, במשרד התיירות הלבנוני ציפו כי עונת הקיץ תרשום עלייה של כ-10% במספר התיירים הנכנסים, אולם עתה נוכח המתיחות הגואה וביטול הטיסות ללבנון, הסיכויים לכך נראים קלושים.
עונת הקיץ שכנראה לא תעמוד בציפיות היא מכה נוספת למשק הלבנוני המצוי במצוקה כלכלית הולכת ומחריפה מאז 2019. במהלך השנה הנוכחית נפתחו, לפי דיווחים בלבנון, כ-50 עסקים חדשים בתחום התיירות והמגזר קלט כ-10,000 עובדים חדשים, ובסך הכול ישנם 100,000 מועסקים במגזר זה בלבנון. אם לא יקרה משהו בלתי צפוי חלק לא מבוטל מעסקים אלה ייאלצו להיסגר ולשלוח את העובדים מחדש לאבטלה.
מאז 8 באוקטובר, נמנע חיזבאללה מליזום מלחמה כוללת עם ישראל, וזאת ממגוון שיקולים. אחד מהם הוא המצב הכלכלי הרעוע בלבנון, והחשש כי עימות נרחב עם ישראל יעמיק את המצוקה ויהרוס תשתיות חיוניות לשנים קדימה.