מתכוננות למכסים של טראמפ: חברות יעלו מחירים ויעבירו את הייצור מסין
מתכוננות למכסים של טראמפ: חברות יעלו מחירים ויעבירו את הייצור מסין
כוונתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ להקפיץ את המכסים על סחורות מיובאות, בעיקר מסין, הכניסה לכוננות חברות אמריקאיות בתחום הקמעונאות. בעקבות הניסיון שצברו בכהונתו הראשונה, חברות מגוונות את יעדי הייצור ונערכות לגלגל את הנטל על הצרכנים
ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות הכניס חברות אמריקאיות מובילות לכוננות ספיגה. כעת הן מקוות שיוכלו להסתמך על הניסיון שצברו בכהונתו הראשונה כדי להתמודד עם המדיניות שיחיל, כולל היערכות להעלאות מחירים אפשריות בתגובה למכסי היבוא המתוכננים — על כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".
לאורך קמפיין הבחירות חזר טראמפ והכריז על כוונתו להעלות מכסי יבוא בשיעורים משתנים בהתאם למדינת המקור ולסוג הסחורה. עבור יבוא מסין בכוונתו להקפיץ את המכסים ל־60%, כאשר על יבוא סחורות ממדינות אחרות יעלו המכסים ל־10%-20%. טראמפ שואף, לדבריו, להטות את המסחר העולמי לטובת ייצור בארצות הברית ובכך להגדיל את הכנסות הממשל הפדרלי. עם זאת, כלכלנים ואנליסטים מזהירים, כי מדיניות זו תגדיל את העלויות של החברות, כך שיהיה עליהן לבחור האם להעלות מחירים ולגלגל את הנטל על הצרכנים, לקצץ בעלויות אחרות, או להתמודד עם ירידה בשולי הרווח.
סמנכ"לי כספים של כמה מהחברות הגדולות בארצות הברית הודו כי אף שהעלאת מחירים איננה האפשרות היחידה, מדובר בהחלט במהלך שעומד על הפרק. "אנחנו לוקחים בחשבון את כל האפשרויות שעומדות לרשותנו וב־2019 התמחור היה אחד מהן", אמרה מנדי פילדס, סמנכ"לית הכספים של E.l.f. Beauty, המייצרת איפור ומוצרי טיפוח במחירים זולים. לאחר השתת המכסים הקודמת של טראמפ ב־2019 על יבוא סיני, העלתה החברה, שייצרה אז 99% מהמוצרים שלה בסין, את המחירים שלה בדולר אחד. עם זאת, בדומה לחברות נוספות, גם E.l.f. Beauty למדה את הלקח ובשנים האחרונות החלה לפזר את הייצור שלה במדינות נוספות מלבד סין, זאת, בין השאר, כדי לגדר את עצמה למקרה של עלייה במכסים. לפי פילדס, כיום מייצרת החברה כ־80% מהמוצרים שלה בסין ואת השאר במדינות אחרות באסיה ובאירופה.
עם זאת, המכסים מגיעים הפעם לאחר שנתיים של אינפלציה גבוהה ועליות מחירים, כך שההערכה היא שלצרכנים תהיה הרבה פחות נכונות להשלים עם העלאות מחירים נוספות. "התפיסה שלנו היא שהצרכנים לא נמצאים בעמדה שבה הם פתוחים להעלאות מחירים, כך שמהלך מסוג זה עלול להציב אותנו במצב שיוביל לאינפלציה מחודשת", הוסיף ג'ון ונדמור, סמנכ"ל הכספים של מותג נעלי הספורט סקצ'רס. החברה מייצרת כ־40% מהמוצרים שלה בסין ושיעור דומה בווייטנאם. אולם, הוא הודה כי קיימת "סבירות גבוהה" לכך שהחברה תיאלץ לגלגל את העלויות הנוספות על הצרכנים, "התפתחות גרועה", לפי ונדמור.
החשש ממכסים מורגש ביתר שאת בסין, שלפי האיומים תהווה את היעד העיקרי של הכלי הזה מצד ממשל טראמפ. לפי גורמים המעורים בנושא, בכוונת הממשל הסיני לחזר אחרי בנות ברית של ארצות הברית באסיה ובאירופה באמצעות הצעות להורדת מכסים, פטור מוויזה, השקעות ותמריצים נוספים. האסטרטגיה זכתה לשם "פתיחה חד־צדדית" במעגלי השלטון בסין, שכן היא מייצגת שינוי בטקטיקה שעד כה תעדפה עסקאות כלכליות ודיפלומטיות הדדיות. לפי המקורבים, הטקטיקה הזו תתמקד במגזרים כמו ציוד חשמלי וטלקומוניקציה, וכן בתחום מאכלי הים ומוצרי החקלאות.