סגור
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה  BYD Explorer No.1 בעיר יאנטאי סין
מכוניות חשמליות ממתינות בנמל בסין (צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty)

ארה"ב אישרה: יוטל מכס של 100% על מכוניות חשמליות סיניות - החל מסוף החודש

לפי רויטרס, מכסים נוספים יוטלו על תאים סולאריים (50%) ופלדה (25%); לייל בריינרד, היועצת הכלכלית הבכירה בבית הלבן, אמרה לרויטרס: "המכסים נחוצים כדי לקזז את הסובסידיות הממשלתיות בסין"

ממשל ביידן אישר את תוכניתו להעלאה חדה במכסים על יבוא מסין, כולל השתת מכס של 100% על מכוניות חשמליות. הצעדים נועדו להגן על התעשיות המקומיות מהיצע גבוה של מכוניות סיניות, כך לפי דיווח ברויטרס.
המכסים החדשים כוללים כאמור 100% על מכוניות חשמליות סיניות, וכן 50% על תאים סולאריים ו-25% על פלדה, אלומיניום, סוללות למכוניות חשמליות ומינרלים מרכזיים. הם ייכנסו לתוקף ב-27 בספטמבר.
לייל בריינרד, היועצת הכלכלית הבכירה בבית הלבן, אמרה לרויטרס כי ההחלטה נועדה לוודא שתעשיית המכוניות החשמליות האמריקאית מבדילה עצמה משרשרת האספקה שבשליטה סינית. לדבריה, מכסים "מחמירים" נחוצים כדי לקזז את הסובסידיות הממשלתיות בסין ואת המדיניות הטכנולוגית של הממשלה שהובילה לעודף השקעות וייצור.
עם זאת יצוין כח הממשל האמריקאי בעצמו משקיע מאות מיליארדי דולרים בצורת סובסידיות מס במטרה לפתח את תעשיית המכוניות החשמליות המקומית וכן את תחומי האנרגיה הסולארית והמוליכים למחצה.
"מכס של 100% על מכוניות חשמליות משקף את היתרון הלא הוגן והמשמעותי בעלויות שהמכוניות החשמליות הסיניות במיוחד מנצלות כדי לשלוט בקצב מסחרר בשוקי המכוניות בחלקים אחרים של העולם", הוסיפה בריינרד. "לא ניתן לזה לקרות כאן תחת ההנהגה של סגנית הנשיא והנשיא".
מסין מסרו בתגובה כי יגיבו על העלאות המכסים "הבריוניות הללו", וטענו כי הצלחת תעשיית המכוניות החשמליות נובעת מחדשנות, ולא מהתמיכה הממשלתית.
המהלך יוצא לדרך בעוד המועמדים לנשיאות, קמלה האריס ודונלד טראמפ, מנסים לחזר אחר קולות במדינות שבהן מפעלים רבים לייצור מכוניות ופלדה, ומנסים למצב עצמם כנוקטים גישה מחמירה נגד סין. כך, טראמפ הודיע כי ישית מכס של 60% על יבוא סיני.
האיחוד האירופי וקנדה הודיעו באחרונה אף הם על השתת מכסים חדשים על מכוניות חשמליות המיובאות מסין.