משנז'ן ועד לוס אנג'לס, הספינות תקועות והפתרון אינו נראה באופק
משנז'ן ועד לוס אנג'לס, הספינות תקועות והפתרון אינו נראה באופק
המצב בדרום סין הוא הגרוע בעולם אבל גם בלוס אנג'לס ספינות נאלצות להמתין כשבועיים לעגינה. שיבושים קשים נגרמו ברוטרדם ובריטניה בשל מחסור בנהגי משאיות. אנליסטים מעריכים שהמשבר יימשך זמן רב לנוכח עונת החורף ופגעי האקלים
קרוב ל־100 הספינות הממתינות לעגון בנמלי המכולות של הונג קונג ושנז'ן הן רק הסימן האחרון לבעיות שגרמו לשיבוש שרשראות האספקה העולמיות, להעלאות המחירים לצרכנים באירופה ובארה"ב ולמחסור במגוון סחורות, החל בצעצועי חג המולד ועד לרהיטים.
המצב בדרום סין הוא כיום הגרוע ביותר בעולם. סופת טייפון גרמה לסגירת הנמלים למשך יומיים בשבוע שעבר, אך למרות שמזג האוויר גורם לעתים קרובות לשיבוש השילוחים, זה רק הוסיף לבעיות הפקקים שנוצרו בנמלים מאז תחילת המגפה. באוגוסט, מקרה אחד של קורונה שיתק במשך שבועיים מסוף בנמל הסיני הגדול נינגבו, שמחוץ לשנגחאי.
בעולם, תקועות כרגע 584 ספינות מכולות מחוץ לנמלים, כמעט פי שניים ממספרן בתחילת השנה, כך על פי נתוני Kuehne+Nagel, מחברות ההובלה הגדולות בעולם.
"שרשראות האספקה נפגעו מכיוונים שונים והתפרקו ברמה חסרת תקדים", אמר סיימון היני, אנליסט בחברת הייעוץ הימי Drewry. "הבעיות הרבה יותר עמוקות ממה שרואים בנמלים". ביקוש מוגבר למוצרי צריכה, שיבושים בלוחות הזמנים של ספינות מכולות שגרמה מגפת הקורונה ומחסור בעובדי נמלים ונהגי משאיות גורמים להארכת זמני ההמתנה בנמלים. בנוסף לכך, כאשר ספינות מגיעות ליעדים שלהן מאוחר מהצפוי, הן יוצרות שיבושים בלוחות הזמנים ובפעילות המטענים וכל זה יוצר אפקט דומינו הפוגע בשירותי הובלה, ובהפעלת המשאיות והמחסנים.
השיבושים בשרשראות האספקה באים לידי ביטוי גם בעלייה בעלויות המשלוח: המחיר העולמי הממוצע של משלוח מכולה באורך 40 רגל (כ־12 מטרים) עומד כעת על 10,000 דולר, פי שלושה מאשר בתחילת 2021 וכמעט פי 10 מהרמות שלפני המגפה, כך על פי Freightos.
נתיבי מים פנימיים נסתמו
דטלף טרפצגר, מנכ"ל חברת Kuehne+Nagel, צופה שהעומס בהובלות ימיות יימשך לפחות עד תחילת השנה הסינית החדשה, בפברואר, וייתכן שאף יחמיר עד אז. אחרים מאמינים שהמשבר עלול להימשך זמן רב יותר, במיוחד אם תנאי מזג האוויר יהיו גרועים או שיהיו יותר התפרצויות קורונה בסין, לנוכח העובדה שהתנהלותה מול הקורונה שואפת לאפס.
"אנו נכנסים לתקופת החורף בחצי הכדור הצפוני שתביא אותנו להתמודדות עם האתגרים השגרתיים — שלג, רוח וסגירת מסופים, כך שאין לדעת מה יקרה", אמר לארס מיקאל ינסן, מנהל רשת האוקיינוס העולמית בענקית הספנות מארסק. "אין לי דרך לשפוט אם כבר הגענו לגרוע מכל".
באירופה, ההמתנה לעגינת ספינות מחוץ להמבורג ואנטוורפן ארוכה. במקומות אחרים, גם כאשר כלי השיט לא צריכים להמתין ימים, השיבושים הם לעתים עצומים. כך למשל, בנמל רוטרדם בהולנד ובפיליקסטו שבבריטניה, מחסור בנהגי משאיות ונתיבי מים פנימיים שנסתמו האטו את תנועת המטענים. ביום חמישי המתינו שתי ספינות לעגינה מחוץ לנמל פיליקסטו, הנמל הבריטי שנפגע הכי קשה מהשיבושים. מארסק נאלצה להפנות חלק ממטעניה שיועדו לבריטניה לנמלים אחרים באירופה, שם ניתן להעמיס את המטענים על גבי ספינות קטנות יותר להובלה חזרה לבריטניה.
בעיות לוגיסטיות דומות פגעו בנמלים בחוף המערבי של ארה"ב. למרות שמספר הספינות הממתינות שם בים ירד משיא של 76 בספטמבר ל־57, מחסור בעובדי נמל ובמשאיות גורם לכך שספינות נאלצות להמתין עד 12 ימים עד שיוכלו להטיל עוגן ולפרק מכולות, דבר שמעכב את האספקה הכוללת, מנעלי ספורט ועד לגו ופירות טרופיים. עיכובים אלה מסבירים מדוע נדרש היום פי שלושה יותר זמן מאשר לפני המגפה, כדי לפרוק ספינות בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ'.
לעומת זאת, בנמלים הסיניים הגדולים, שעובדים לאורך השבוע 24 שעות ביממה, העיכובים מתונים יותר ופריקתן לוקחת רק 20% יותר לעומת לפני המגפה, כך לפי IHS Markit, ספקית מידע הבוחנת נתונים בתעשיית הנמלים.
ביידן נאלץ להתערב
בארה"ב, הבעיה כה חמורה עד שהנשיא ג'ו ביידן האיץ בחברות רכבות ובנמלים להגדיל את הקיבולת שלהם. עסקים גדולים, כולל וולמארט ו־UPS, התחייבו בינתיים להגביר את מאמציהם להעברת סחורות. לארס ינסן, אנליסט משלוחי מכולות ב־Vespucci Maritime אמר כי גם כשהמצב יתחיל להשתפר, צווארי הבקבוק בנמלים לא ישתחררו מאחר שהספינות המעוכבות ינסו כולן לעגון בבת אחת. "אין לצפות למעבר חלק", אמר. "השפעות העיכובים יגרמו לאפקט דומינו שיחזור על עצמו, כך שייקח לנו זמן לשוב לשגרה".