סגור
נסראללה
נסראללה (צילום: Al-Manar TV via REUTERS)

פרשנות
נסראללה נדחק לפינה וכל האופציות שבפניו גרועות

אחרי מתקפת הביפרים וחיסול ראש מערך המבצעים, חיזבאללה נמצא בנקודת שפל מאז הקמתו. שלוש אפשרויות עומדות בפניו - הסדר מול ישראל, המשך מלחמת ההתשה ושיתוק הצפון, ומלחמה כוללת. בינתיים, כלכלת לבנון במצוקה והחשש הוא כי הסלמה תוביל לניתוקה משווקי העולם

ארגון חיזבאללה נמצא היום בנקודת השפל שלו מאז הקמתו - אבל אם לשפוט לפי ההתרחשויות של הימים האחרונים כנראה יש עוד לאן לרדת. רק ביום חמישי בערב אמר חסן נסראללה מזכ"ל הארגון כי חיזבאללה ספג "מכות קשות, כואבות וחסרות תקדים" בימים שלישי ורביעי לאחר התפוצצות מכשירי הביפר ומכשירי הקשר שהיו ברשות אנשיו.
בשישי אחר הצהריים ספג הארגון מכה נוספת עם חיסול מפקד אגף המבצעים ומפקד יחידת העילית רדואן, אבראהים עקיל (שיח' תחסין). עקיל שידיו טבולות בדמם של מאות חפים מפשע לאורך קריירת הטרור שלו שנמשכה למעלה מארבעה עשורים חוסל ככל הנראה במהלך פגישה עם עוד מפקדים בכירים של חיזבאללה במה שמעצים עוד יותר את המכה שספגה ההנהגה הצבאית של הארגון השיעי.
עם זאת, למרות המכות הקשות שסופג חיזבאללה ובכלל זה עשרות שנהרגו כולל בכירים ואלפים שנפצעו במהלך השבוע האחרון, בשדה הקרב, הוא ממשיך לתפקד ובלילה של חמישי וכן בשישי שיגר עשרות רבות של חימושים לעבר הצפון. נסראללה הבהיר בחמישי שהוא לא ינצור את האש, לא חשוב מה המחיר שישלם ארגונו, כל עוד לא יושג הסדר ברצועת עזה שכרגע לא נראה באופק.
נכון לשישי בלילה, נסראללה שומר עדיין על כללי העימות שהשתרשו מבחינתו במערכה הנוכחית עם ישראל והוא אינו מגדיל את טווח הירי מעבר לגליל, למרות שהוא יכול וגם "מחוייב" לעשות כן לאחר שבעבר הזהיר כי תקיפה ישראלית במעוז חיזבאללה בדאחייה של ביירות היא קו אדום מבחינתו. מאז ה-8 באוקטובר, תקפה ישראל כבר שלוש פעמים בדאחייה, ללא תגובה חריגה של חיזבאללה.
במצב הנוכחי ניצבות בפני נסראללה שלוש אופציות עיקריות: הראשונה היא להפנים את המסר, לנסות לעצור את הדימום עם ירידה מהסולם של המלחמה בעזה ולחפש הסדר נפרד מול ישראל בגיבוי ממשלת לבנון ובחסות הקהילה הבינלאומית. עד כה, נסראללה לא אותת שהוא מוכן לשקול אופציה כזו, להיפך. האופציה השנייה היא להמשיך במלחמת ההתשה כפי שהתנהלה עד כה – קרי לספוג את המכות הכואבות שכנראה עוד יגיעו אך לשמר את יכולת השיגורים של הרקטות והכטב"מים לצפון ישראל בכדי לתחזק את מה שנסראללה רואה ההישג הגדול ביותר שלו במלחמה הנוכחית – שיתוק הצפון. כמו כן בתסריט זה הוא ינסה להוציא לפועל "פעולות נקם" כנגד ישראל ואין לפסול אפשרות שינסה לנצל לצורך כל תשתיות טרור איראניות הפועלות ברחבי העולם. האופציה השלישית היא ליזום או להיגרר למלחמה כוללת ללא מגבלות עם ישראל נוכח ההסלמה מצידה שאמורה להימשך אם נסראללה לא ישנה משהו בהתנהלותו.
נסראללה נדחק בימים האחרונים לפינה וקשה לדעת מה יחליט אך נראה שכל האופציות שלעיל גרועות לו ולארגונו. אם יפסיק את הלחימה, אמינותו תיפגע קשות והוא יצטרך להסביר בעיקר בזירה הפנימית עבור מה הוא הביא למדינה נזק עצום שכזה הנאמד במאות הרוגים, אלפי פצועים ונזק של מיליארדי דולרים במהלך השנה האחרונה. אם ימשיך במלחמת ההתשה, סביר שימשיך לאבד אנשים ונכסים, ואולי את חייו שלו, בעוד שכניסה למלחמה כוללת תביא לחורבן לא רק של ארגונו אלא גם של לבנון.

חשש כלכלי גובר בלבנון

בינתיים ההסלמה של השבוע האחרון בלבנון יוצרת חששות כלכליים הולכים ומתגברים בצמרת השלטון ובקרב הציבור. בינתיים, לא נרשמה התנפלות של הלבנונים על המרכולים, אך אמין סלאם, שר המסחר והכלכלה בממשלת לבנון הזמנית הצהיר היום כי הוא חושש "שהמצב יוצא משליטה". לדבריו, פיצוצי הביפר ומכשירי הקשר פגעו קשות בכלכלה המקומית שגם לפני כן קרטעה. לדברי סלאם, סיכויי צמיחת המשק במצב הנוכחי אפסיים וגם המגזר היחיד שעוד תפקד בשנה האחרונה – התיירות – יחדול מלתפקד.
דבריו אלה של השר משקפים את הפחד שהשתרר בימים האחרונים ולפיו לבנון צועדת לעבר מלחמה. בתקשורת המקומית מושמעים תרחישי אימה ולפיהם בעת מלחמה לבנון תנותק משווקי העולם ולא תוכל להמשיך לייבא מאחר שישראל תתקוף את תשתיות התחבורה במטרה לשתקן. תסריטי אימה אלה מכוונים בעיקר לאוזניו של נסראללה אבל השאלה אם קולות אלה מגיעים למעמקי הבונקר שלו.