יוקר המחיה והמצפון הסביבתי הקפיצו את שוק המשומשים
יוקר המחיה והמצפון הסביבתי הקפיצו את שוק המשומשים
מביגוד ועד רהיטים ושואבי אבק, צרכנים מעדיפים לרכוש יד שנייה. eBay ואמזון דיווחו על זינוק דו־ספרתי במכירות באירופה מתחילת השנה. לפי דו"ח של ענקית ראיית החשבון EY כ־23% מהצרכנים הגלובליים רוכשים יותר פריטים משומשים
המודעות הסביבתית הגדלה והולכת בשילוב משבר יוקר המחיה הובילו לעלייה במכירות פריטי יד שנייה במגוון קטגוריות. פלטפורמות המסחר המקוון המובילות, בהן אמזון ו־eBay, מדווחות על התחזקות הפעילות בקטגוריה זו מתחילת השנה — על כך מדווח "הגרדיאן" הבריטי. לפי דו"ח שפרסמה החודש ענקית הייעוץ וראיית החשבון EY, כ־23% מהצרכנים הגלובליים ציינו כי הם רוכשים יותר פריטי יד שנייה.
דו"ח שפרסמה פלטפורמת המכירות האמריקאית ThredUp מראה כי שוק הבגדים המשומשים העולמי קרוב לוודאי יכפיל את גודלו עד 2027, קצב צמיחה מהיר פי שלושה לעומת שוק ההלבשה הכללי. בהתאם, באמזון דיווחו על זינוק של 15% במכירות פריטי יד שנייה בתשעת החודשים הראשונים של השנה להיקף של 1.3 מיליארד דולר באירופה. eBay דיווחו על זינוק של 20% במכירות בגדי יד שנייה בבריטניה, זאת בעיקר בזכות שיתוף הפעולה עם תוכנית הריאליטי לאב איילנד שעליה הוכרז בשנה שעברה ובמסגרתה לובשים המתמודדים רק בגדים יד שנייה. "כתוכנית טלוויזיה אנחנו שואפים להיות הפקה ידידותית לסביבה תוך התמקדות גדולה יותר בדרכים שבהן ניתן להראות זאת על המסך", ציין אז מפיק התוכנית מייק ספנסר. "במסגרת השותפות הזו המתמודדים שלנו יזכו ללבוש פריטים אהובים שנרכשו ב־eBay", אמר.
רמקולים ואופני כושר
לא רק הלבשה זוכה להצלחה בשוק הפריטים המשומשים. בבריטניה, שבה משבר יוקר המחיה חריף במיוחד בהשוואה לכלכלות גדולות אחרות ביבשת, דיווחה eBay על זינוק של 140% במכירות של רהיטים משומשים בשנה החולפת. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, חברות כמו סונוס ((Sonos, המייצרת רמקולים, ויצרנית אופני הכושר פלוטון מציעות גם הן למכירה מוצרים משומשים, זאת למרות החשש לפגיעה במכירות הרגילות. "לאנשים אין עכשיו את החסכונות שהיו להם אחרי הקורונה והם צריכים להיות זהירים יותר מתמיד", ציינה אווה ויליאמס, מנהלת eBay בריטניה, המציעה למכירה פריטי יש שנייה של סונוס ופלוטון. גם יצרנית שואבי האבק דייסון מוכרת בשנים האחרונות דרך הפלטפורמה מכשירים משופצים במחיר מוזל. כך למשל, בעוד דגם V11 חדש של החברה עולה 499 ליש"ט בבריטניה, משופץ מוצע למכירה ב־eBay ב־219 ליש"ט.
שוק מכשירי החשמל הגלובלי שווה כ־48 מיליארד דולר וצפוי לצמוח בקצב של כ־10% בשנה עד 2030, כך לפי נתונים שפרסמה קוהירנט מרקט אינסייטס. לשם השוואה, שוק מוצרי החשמל הגלובלי הכללי, ששוויו 723 מיליארד דולר, צפוי לצמוח בקצב שנתי של כ־6% עד 2032, כך לפי נתונים של פרסדנס ריסרץ'.
בהתאם למגמה, עם פתיחת עונת קניות החגים, אמזון פתחה השבוע חנות פופ־אפ פיזית בלונדון בשיתוף עם ארגון הצדקה ברנרדו, בה יימכרו מוצרים יד שנייה לקראת הכריסמס. המהלך הוא חלק מהניסיון של ענקית המסחר המקוון להדוף את הביקורת על הנזק הסביבתי שהיא גורמת לו בגלל כמויות גדולות של מוצרים הנרכשים ומוחזרים בפלטפורמה. כלפי אמזון הושמעו גם טענות כי היא משמידה סחורה שלא נמכרה, אף שבחברה טענו כי הם ממחזרים את הפריטים.
ג'ון בומפרי, מנהל אמזון בריטניה, אמר ל"גרדיאן" כי אף שהחברה מוכרת פריטים יד שנייה כבר 18 שנים, הביקוש גדל לאחרונה לנוכח משבר יוקר המחיה שהוביל משקי בית רבים לקצץ בהוצאות. "הלקוחות אומרים לנו שהם קונים יד שנייה כדי לחסוך כסף במשבר המתמשך הזה של יוקר המחיה ומשום שהם רוצים לבצע רכישות מתוך מודעות סביבתית", אמר. עוד ציין, כי הצרכנים עוברים למותגים ידועים פחות במסגרת מאמציהם לחסוך. לדבריו, לאמזון יש תמריץ כלכלי לקדם מכירה חוזרת של מוצרים, זאת בנוסף ליתרונות הסביבתיים הנובעים מכך, שכן החברה יכולה למכור מחדש מוצרים שהוחזרו, לאחר שהם עוברים שיפוץ ותיקון ונבדקת תקינותם.
הביקוש למוצרים יד שנייה משתקף גם בדו"חות הפיננסיים של ThredUp. החודש דיווחה החברה, כי ברבעון השלישי טיפסו ההכנסות שלה ב־21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־82 מיליון דולר. המשתמשים הפעילים באתר ומספר ההזמנות עלו גם כן: ברבעון השלישי בוצעו לפי הדיווח 1.8 מיליון הזמנות זאת בהשוואה ל־1.79 מיליון הזמנות ברבעון השני ו־1.51 מיליון ברבעון הראשון של השנה. ביצועים דומים נרשמו גם אצל הפלטפורמות המתחרות. ב־Vinted, הנחשבת לפלטפורמה המקוונת הגדולה באירופה לבגדי יד שנייה, דיווחו בספטמבר על זינוק של 51% בהכנסות השנתיות ל־370.2 מיליון יורו מ־245.1 מיליון יורו שנה קודם לכן.
M&H מגדילה היצע יד שנייה
המגמה לא תקפה רק למכירות המקוונות. כך למשל, רשת האופנה המהירה H&M הודיעה בספטמבר האחרון כי תתחיל למכור בגדים ואקססוריז יד שנייה בחנות הדגל שלה בלונדון. בדומה למהלך של אמזון, גם פה מדובר בניסיון להדוף את הביקורת הגוברת על הזיהום הסביבתי שהיא מייצרת. החברה כבר השיקה יוזמה דומה מוקדם יותר השנה בחנות בברצלונה, זאת בנוסף לחנות מקוונת לפריטי יד שנייה הפועלת בשבדיה ובגרמניה. לפי H&M, קולקציית סתיו־אביב 2023 של בגדי יד שנייה תכלול שמלות בגוונים מטאליים, חולצות, מעילי גשם וסריגים. השבוע גם הודיעה ענקית האופנה השבדית כי הוסיפה את מותג ההלבשה Arket להיצע הפריטים המשומשים שהיא משווקת אונליין. לקוחות מוזמנים להציע למכירה בגדים, נעליים, אקססוריז והלבשת ילדים של המותג, בתמורה לכסף מזומן או שובר לרכישה המקוונת הבאה שלהם. הפלטפורמה זמינה בשלב זה בשבדיה ובבריטניה.