ניתוחמדינות אירופה סוגרות לרוסיה את המרחב האווירי - מה יהיו ההשלכות?
ניתוח
מדינות אירופה סוגרות לרוסיה את המרחב האווירי - מה יהיו ההשלכות?
נכון להיום, כ-20 מדינות אירופיות הכריזו כי הן אוסרות על טיסות רוסיות להיכנס למרחב האווירי שלהן. החרם הופך את הגישה של רוסיה לאירופה למוגבלת, וצפוי לפגוע קשות בחברת התעופה הלאומית הרוסית אירופלוט. ישראל לא תצטרף לעת עתה לחרם
בלילה שבין רביעי לחמישי בשבוע שעבר, קצת לפני השעה 04:00, קיבלו כלל חברות התעופה הבינלאומיות הודעה מרשויות התעופה הרוסיות שהמרחב האווירי מעל אוקראינה מוגדר כ"אזור מסוכן" שאי אפשר לטוס מעליו. ההתקפה הרוסית על אוקראינה החלה באותו זמן. מאותו רגע המרחב האווירי מעל אוקראינה נסגר לטיסות לאזרחיות ולא ניתן להיכנס או לצאת מהמדינה המותקפת בטיסה.
המרחב האווירי שנסגר כולל גם חלקים נכבדים משטחיהן של בלארוס ומולדובה השכנות, חלקים מרוסיה הנמצאים ממזרח ומצפון לאוקראינה, וחלקו הצפוני של הים השחור. כתוצאה מכך, גם טיסות למוסקבה ויעדים אחרים במזרח אירופה בוטלו בסוף השבוע שעבר עם פרוץ המלחמה, וכעת חברות התעופה נאלצות לטוס לחלק מהיעדים הללו בנתיבי טיסה חלופיים המאריכים את הדרך.
במקביל, וכתגובה לתוקפנות הרוסית, רוב מדינות אירופה החלו לסגור את המרחב האווירי שלהן לטיסות המגיעות מרוסיה ולטיסות של חברת אירופלוט הרוסית. נכון להיום, כ-20 מדינות אירופיות הכריזו כי הן אוסרות על טיסות רוסיות להיכנס למרחב האווירי שלהן, ואלו כוללות את איטליה, איסלנד, אירלנד, שבדיה, דנמרק, צרפת, אוסטריה, גרמניה, פינלנד, בריטניה, פולין, צ'כיה, סלובניה, רומניה, בולגריה, פולין, ליטא, לטביה, הולנד, אסטוניה, נורווגיה, ספרד, צפון מקדוניה וקנדה.
המדינות המחרימות קראו לכל האיחוד האירופי להצטרף לחרם. שר התחבורה הבריטי גרנט שאפס כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא חתם על מגבלות שימנעו מחברות תעופה רוסיות מלגעת "באדמה בריטית", ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס קראה לכל המדינות האיחוד האירופי להצטרף לחרם וכתבה כי "אין מקום למטוסים של מדינה תוקפנית בשמים דמוקרטיים". בתגובה לכך, הממשלה הרוסית הודיעה כי היא תמנע ממטוסי המדינות המחרימות לטוס דרך שטחה.
מלבד המדיניות הרשמית של הממשלות האירופיות, חברות תעופה בינלאומיות הודיעו גם הן כי הן מקפיאות לזמן מה את הטיסות שלהן לרוסיה, וכי הן בוחנות את המשך המדיניות שלהן. בין היתר, לופטהנזה ו-KLM הודיעו כי הן יימנעו ממעבר במרחב האווירי של רוסיה בשבוע הקרוב וזאת עקב הסנקציות של המערב ומטעמי בטיחות. וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז יימנעו מטיסה במרחב האווירי הרוסי בעקבות חרם הטיסות ההדדי בין המדינות.
עוד מוקדם להעריך את ההשפעה של חרם התעופה על הכלכלה הגלובלית ועל תעשיית התעופה, אך הימנעות מטיסה מעל רוסיה העצומה צפויה לשבש את נתיבי הטיסה של טיסות רבות, בעיקר בציר שבין אירופה למזרח אסיה. מהזווית הרוסית, הצטרפותן של מדינות מזרח אירופה והבלטיות לחרם הופכת את הגישה של רוסיה לאירופה למוגבלת ומחייבת מטוסים רוסיים להקיף אותן מצפון למדינות הבלטיות או מדרום דרך טורקיה והים התיכון, מה שמוסיף למסלולי הטיסה יותר משעה. מסלול שנפגע במיוחד הוא קו הטיסה בין מינסק שבבלארוס לאיסטנבול – טיסה שבשנה שעברה ארכה שעתיים, תארך עכשיו כ-5 שעות ו-45 דקות.
מי שצפויה להיפגע באופן קשה מחרם הטיסות היא חברת התעופה הלאומית הרוסית אירופלוט, שנאלצה לבטל טיסות ליעדים רבים עקב החרמות ההדדיים. מלבד ביטולי הטיסות, חברת דלתא איירליינס הודיעה אתמול כי היא מבטלת את שיתופי הפעולה העסקיים עמה, ומועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד הודיע על ביטול חוזה חסות עם החברה בגובה 40 מיליון ליש"ט.
נכון לעכשיו, ההשפעה הישירה של משבר התעופה המתהווה על ישראל היא מוגבלת. בעקבות המגבלות הביטחוניות בוטלו כל הטיסות בין נתב"ג לקייב וגם טיסות למוסקבה בוטלו בסוף השבוע שעבר. עם זאת, החל מהיום חזרו הטיסות בין ישראל לרוסיה לפעול, ואירופלוט ואל על ממשיכות להפעיל קווי טיסה ישירים בין שתי המדינות, אך בעקבות המגבלות זמן הטיסה צפוי להתארך בכשעה וחצי. כמו כן, חברת אל על הודיעה היום (א') כי בעקבות המלחמה באוקראינה היא מתגברת את לוח הטיסות בקווים לרומניה ותפעיל בשלב זה חמש טיסות שבועיות. בנוסף מפעילה אל על 4 טיסות שבועיות מהונגריה שגם אליה מגיעים ישראלים הזקוקים לחילוץ. גם ישראייר הודיעה כי היא תוציא מחר טיסת חילוץ להחזרת ישראלים הביתה מיאשי ברומניה שיגיעו מאוקראינה דרך מעבר הגבול לרומניה.
מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה יואל פלדשו אמר ל"כלכליסט" כי כרגע לא צפויה השפעה משמעותית על ישראל, אך המצב שביר וכל רגע יש שינויים ולכן קשה להעריך עדיין את ההשפעות בטווח הארוך. כמו כן, הוא העריך כי מדינת ישראל לא תצטרף לעת עתה לחרם הטיסות האירופי על רוסיה.