ספינות המשא שבות לים האדום, אבל התעריפים יתייקרו
ספינות המשא שבות לים האדום, אבל התעריפים יתייקרו
מולר־מארסק הדנית ו־CGM CMA הצרפתית הביעו אמון בכוח הרב־לאומי ויחזרו לשוט בנתיב. בזמן שחברות אחרות מהססות, תעריפי ההובלה יעלו בינואר לאחר שהחברות הגדולות עברו ל"תעריפי חירום" בים האדום
חברות ספנות מהמובילות בעולם ימשיכו להימנע מהמעבר בתעלת סואץ ובים האדום מחשש להמשך התקפות מצד החות'ים, זאת למרות חזרתן החלקית לנתיב של חברת המכולות הגדולה בעולם, מולר־מארסק הדנית, וחברת הספנות והלוגיסטיקה הצרפתית CGM CMA, שהיא השלישית בגודלה בעולם.
בניגוד לשתי החברות הללו, האפאג־לויד הגרמנית ואוורגרין ליין הטייוואנית אמרו בשבוע שחלף לרשת CNN, כי הן ימשיכו לנתב את ספינותיהן דרך כף התקווה הטובה בקצה הדרומי של אפריקה. MSC השוויצרית מסרה הודעה דומה. "בשלב זה אנחנו עדיין סבורים שמסוכן מדי לעבור שם", ציין דובר מטעם האפאג־לויד. "אנחנו נמשיך לבצע הערכות מצב".
בימים כתיקונם עוברים בתעלת סואץ כ־30% מתנועת המכולות העולמית. ספינה של מולר־מארסק שיצאה מטנג'יר ב־24 בדצמבר צפויה עתה לחצות את תעלת סואץ בדרכה לסינגפור, לשם היא עתידה להגיע ב־14 בינואר. עם זאת, למרות חידוש הפעילות, נפח משמעותי מהספינות שלה צפוי עדיין לבצע עיקוף דרך אפריקה, נתיב המייקר את תעריפי ההובלה.
הארכת משך השיט שצפויה לספינות המשא הגלובליות בגלל שינויי הנתיבים נעה בין 18 ימים לספינות שעושות את דרכן ממזרח הים התיכון, ל־14-10 ימים עבור ספינות המשייטות מצפון אירופה. המסע עבור ספינות שעושות את דרכן לחוף המזרחי של ארצות הברית צפוי להתארך בשבעה ימים.
בהצבעת האמון של מולר־מארסק בכוח הימי הרב־לאומי בהובלת ארצות הברית, שבו ישתתפו כ־20 מדינות בהן בריטניה, בחריין, קנדה וצרפת, החברה ציינה כי אלה "החדשות הרצויות ביותר עבור התעשייה כולה ועבור תפקוד הסחר העולמי". בהתאם, CMA CGM בוחנת בימים אלה העלאה הדרגתית של מספר הספינות שלה שיעבור בתעלת סואץ, כך לפי החברה.
ברקע חוסר האחידות בין חברות הספנות, נחשפים גם היסוסים בקרב מדינות שאמורות היו להצטרף לכוח הרב־לאומי. כך, בהודעות שפרסמו בסוף השבוע איטליה וספרד, הן אותתו כי ככל הנראה לא ייקחו חלק במערך ההגנה, למרות הצהרות מוקדמות על כך.
בינתיים, החלטתה של מארסק לשוב לנתיבים הללו הביאה לצניחה של 5% במחיר המניה שלה ביום רביעי שחלף, אז פרסמה את הודעתה, זאת ברקע החששות לתיקון פוטנציאלי בתעריפי המכולות. היחלשות מניית מארסק השפיעה גם על שאר מניות הספנות, כאשר האפאג־לויד הגרמנית, המדורגת חמישית מקרב חברות הספנות הגדולות, רשמה ירידה של 6%, ופרונטליין, חברת מכליות הנפט הרביעית בגודלה בעולם, שבסיסה בלימסול, צנחה ב־5.3%.
ברקע חוסר האחידות המשתקפת בהחלטות החברות, עלויות ההובלה הימית צפויות לעלות בכל מקרה, כאשר בימים האחרונים הודיעו מארסק, האפאג־לויד ו־CMA CGM
על תעריפים חדשים להובלת סחורות בכמה מהנתיבים העמוסים ביותר בעולם. "המצב הדינמי בים האדום והשינויים התפעוליים הנדרשים גורמים להפרות ברחבי הרשת שיוכלו להשפיע על לוחות זמנים ואספקת ציוד", ציינה האפאג־לויד בהודעה רשמית בשבוע שחלף כאשר הודיעה על "תעריף חירום" להובלת מטענים לים האדום וממנו. המהלך יוסיף בין 1,000 ל־1,500 דולר למחיר מכולה. בהינתן כי חלק מהעמלות הללו ייכנסו לתוקפן בינואר, עולה חשש כי ייתרגמו לעלייה במחירים לצרכן. בצלן של מתקפות החות'ים, מדד מחירי המכולות FBX טיפס מתחילת החודש מ־1,179 דולר ל־1,346 דולר. במקביל, המלחמה בעזה הביאה גם לעלייה במחירי הגז, כאשר בשל החשש להסלמה אזורית, מחיר הבנצ'מרק האירופי לגז טבעי טיפס בכמעט 5%, ל־36 יורו למגה־ואט־שעה.
תעלת סואץ והים האדום יוצרים את נתיב הספנות המהיר ביותר בין אסיה לאירופה ואחראים על כ־12% מתנועת ספנות הסחר העולמית. הים האדום באופן מיוחד חיוני להובלת גז טבעי נוזלי (LNG), כאשר בין 5% ל־8% מהגז עוברים בתעלה. מינואר 2023 ועד נובמבר, כ־8.2 מיליון חביות נפט גולמי ומוצרי נפט עברו בנתיב זה.