אחרי הצלחת המאבק: מנהיג עובדי הרכב בארה"ב מכוון לטסלה ולטויוטה
אחרי הצלחת המאבק: מנהיג עובדי הרכב בארה"ב מכוון לטסלה ולטויוטה
שון פיין מעוניין להרחיב את המאבק המקצועי שניהל בג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס, גם לחברות אחרות שעובדיהן אינם מאוגדים בשלב זה; "אנחנו הולכים להתארגן כמו שמעולם לא התארגנו עד היום", הוא אומר
נשיא איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW) האמריקאי, שון פיין ( Shawn Fain), מעוניין להרחיב את המאבק של האיגוד ולפעול לא רק מול יצרניות הרכב מדטרויט, אלא גם נגד חברות כמו טסלה, טויוטה ואחרות, הפועלות בארה"ב ועובדיהן אינם מאוגדים.
לפי כתבה ב-CNBC, מנהיג האיגוד מתכנן למנף את חוזי ההעסקה החדשים שהשיג האיגוד בקרב שניהל מול ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס (יצרנית קרייזלר), ולנסות להשיג חוזים דומים לעובדי חברות נוספות. "יצרנו איום בדמות דוגמה חיובית, וכעת אנחנו צריכים להשתמש בזה", כך אמר פיין השבוע, "יצאנו לשביתה שלא היתה כדוגמתה וזכינו בחוזים היסטוריים כתוצאה מכך. כעת אנחנו הולכים להתארגן כמו שמעולם לא התארגנו עד היום".
ניצחונו האחרון של האיגוד עשוי לעזור לו להגביר את כוחו בזכות גידול במספר החברים, אשר עומד כיום על 383 אלף – כמעט חצי מ-700 אלף שהיו חברים בו בשנת 2001, וכרבע ממספר החברים בו בשנת 1979 – 1.5 מיליון.
בעבר לא הצליח ה-UAW ליצור איגודים בחברות רכב בינלאומיות שפועלות בארה"ב, כאשר ניסיונות לגייס את המספר המינימלי של עובדים כשלו בפולקסווגן ובניסאן. האיגוד דן לאחרונה בניסיון לאגד את עובדי המפעל של טסלה בפרימונט, קליפורניה, אך לא רשם הישגים כלשהם בנושא.
עם זאת, פיין מתחייב לנוע אל מעבר ל"שלוש הגדולות" ולהתרחב ל"חמש או שש הגדולות" עוד לפני שיפוג תוקפם של החוזים שהשיג - באפריל 2028. החוזים האלה – אם יאושררו - כוללים העלאות שכר של 25%, כך שיגדילו את השכר המקסימלי ליותר מ-40 דולר לשעה, התאמות לאינפלציה, תשלומי חלוקת רווחים מוגדלים, ועוד הטבות שכר, בריאות ותנאי עבודה.
בחודש שעבר דחה פיין דברים שאמר יו"ר פורד, ביל פורד, לפיהם על החברה והאיגוד לעבוד יחד נגד חברות רכב לא אמריקאיות. פיין טען ש"טסלה, טויוטה ואחרות אינן האויב, אלא חברות ה-UAW של המחר".
פיין מעוניין במיוחד בחבירה לטויוטה, שהעלתה השבוע את שכרם של 49 אלף העובדים שלה. לדבריו, "היא לא עשתה זאת מתוך טוב לבה. הם יכלו לעשות זאת לפני חודש או שנה. הם עשו זאת עכשיו כי הם יודעים שאנחנו באים".
לגבי טסלה של אלון מאסק אמר כי התאגדות העובדים בה היא "אפשרית". לדבריו, "אנחנו יכולים להביס כל אחד. בסוף זה יהיה תלוי באנשים שעובדים בשבילו, שיחליטו אם הם רוצים את החלק שמגיע להם או שאולי יטיס את עצמו לחלל על חשבונם".