מירקות וצעצועים ועד מכוניות: המכסים של טראמפ יקפיצו את יוקר המחיה
מירקות וצעצועים ועד מכוניות: המכסים של טראמפ יקפיצו את יוקר המחיה
אחרי שהאינפלציה עמדה בראש הדאגות של הבוחר האמריקאי, התוכניות של הנשיא הנבחר להשית מכסי יבוא גבוהים מאיימות לתדלק אותה שוב. ברשימת המוצרים על הכוונת: עגבניות ומיצים ממקסיקו, מוצרי אלקטרוניקה ובגדים מסין וחלקי רכב מקנדה
עגבניות, חולצות ומכוניות נמנות עם מגוון רחב של מוצרים שעלולים להתייקר משמעותית אם ייכנסו לתוקף המכסים שמאיים להשית הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, כך לפי ניתוח שערך ה"וושינגטון פוסט" בהתבסס על נתוני מסחר בינלאומיים שנאספו בלשכת מפקד האוכלוסין של ארצות הברית.
מוצרים ממקסיקו מייצגים את נתח היבוא הגדול ביותר לארצות הברית, ואחריה סין וקנדה. בחישוב מצרפי, שלוש המדינות הללו מייצגות 43% מכלל היבוא למדינה בשווי כולל של 3.1 טריליון דולר. לפי התוכנית של טראמפ, יושת מכס של 25% על סחורות המיובאות ממקסיקו ומקנדה, וכן יוטל מכס נוסף של 10% על יבוא מסין. המכסים הללו יושתו על כל הסחורות החל ממיכון ועד למזון. (כיום, על מרבית היבוא ממקסיקו ומקנדה לא מוטל שום מכס, בעוד שעל רוב היבוא מסין כבר קיימים מכסים).
אולם, כלכלנים מזהירים כי התוצאה של המכסים הללו תהיה מחירים גבוהים יותר עבור הצרכנים האמריקאים. "העלאות מסוג זה של מסי היבוא כמעט תמיד מתגלגלות לצרכנים", ציין ג'ו ברוסלה, כלכלן ראשי בחברת ייעוץ המס RSM US.
אלה הם המוצרים שיושפעו במיוחד מהמכסים של טראמפ, לפי הניתוח של ה"וושינגטון פוסט".
בגדים, סמארטפונים ומוצרי חשמל
מוצרים מסין נמצאים בראש רשימת מוצרי הצריכה המיובאים, ובשנה שעברה היא יצאה לארצות הברית מוצרים לבית בשווי כולל של 210 מיליארד דולר. פירוש הדבר, כי יושתו מכסים גבוהים יותר על מכשירים אלקטרוניים, כמו טלפונים ניידים, כמו גם בגדים, נעליים וצעצועים. גורמים בתעשיות השונות הזהירו כי המכסים הללו יובילו קרוב לוודאי לעליות מחירים. כך, איגוד מוצרי הטכנולוגיה לצרכנים (CTA) טען כי בהתבסס על הצעת מכסים קודמת של טראמפ, מחירי הסמארטפונים עלולים לעלות ב־213 דולר. "בגזרת מוצרי הצריכה האלקטרוניים, הרוב מיובא", אמרה בחודש שעבר מנכ"לית רשת בסט ביי, קורי בארי, בשיחה עם אנליסטים. בהתאם, יצרניות של מגוון מוצרים, החל מנעליים ועד לחומרה, כבר הודיעו כי בכוונתן לגלגל לצרכנים את העלויות הגבוהות יותר של המכסים.
תוצרת חקלאית, בירה ומיצים
הצרכנים קרוב לוודאי ירגישו את פגיעת המכסים בשלב ראשון בקניות במרכולים. בשנה שעברה יבאה ארצות הברית ממקסיקו ירקות בשווי כולל של 9.9 מיליארד דולר ופירות ומיצים קפואים בשווי של יותר מ־11 מיליארד דולר. "למכסים העומדים על הפרק תהיה השפעה משמעותית על מחירי המזון", אמר דיוויד אורטגה, כלכלן מזון ומרצה באוניברסיטת מישיגן סטייט. עליות המחירים הללו יגיעו לאחר שנים של אינפלציה גבוהה במוצרי המזון, שהיוותה את אחד מגורמי הדאגה המרכזיים של ציבור הבוחרים האמריקאי לפני הבחירות האחרונות לנשיאות.
רוב מלאי האבוקדו בארצות הברית מגיע ממקסיקו, וכך גם כמות מכובדת של טקילה ומרבית סוגי הבירה. בדומה למוצרים רבים אחרים, הבירה המקסיקנית מיוצרת על פי רוב בשותפות עם ארצות הברית, כשרכיבים כמו שעורה מגיעים ממדינות כמו איידהו או מונטנה. לדברי אורטגה, לא יהיה זה פשוט להחליף במהירות את מוצרי המזון בתוצרת של יצרנים מקומיים. כך למשל, עצי פרי זקוקים לשנים כדי להגיע לבשלות. כמו כן, עלויות העבודה הן על פי רוב גבוהות יותר בארצות הברית, ובמקביל, בצורות ותנאי מזג אוויר אחרים עלולים להשפיע על הצמיחה.
מכוניות וחלקי רכב
יותר ממחצית הסחורות המקוטלגות ככלי רכב, חלקי רכב ומנועים מגיעות מקנדה ובמקסיקו. קנדה היתה גם היצואנית המובילה לארצות הברית של ציוד תעשייתי, הכולל חומרי בנייה, נפט ומתכות שמשמשים לייצור מוצרים אחרים. מכוניות על פי רוב מיוצרות בשיתוף של ארצות הברית עם שכנותיה, כאשר לאורך הליך הייצור עוברים החלקים הלוך ושוב בין שני צדי הגבול. "אין כזה דבר מכונית מתוצרת ארצות הברית. יש לנו שרשרת אספקה משולבת של צפון אמריקה", הסביר ברוסלה. כך, בשנה שעברה יבאה ארצות הברית ממקסיקו מכוניות, חלקי רכב ומנועים בשווי 173 מיליארד דולר.
אריק גורדון מאוניברסיטת מישיגן מאמין כי המכסים המוצעים יהפכו את הייצור והרכבת המכוניות בארצות הברית לאטרקטיביים יותר. להערכתו, חברות הרכב יצטרכו להתאים מחדש את האסטרטגיות שלהן, ואולי אפילו לייצר גרסאות מצומצמות יותר של הדגמים כדי לוודא שהעלויות לא ייצאו משליטה.
תעשיות רבות נוספות נסמכות על חלקים וציוד שמיוצר במדינות אחרות, גם אם המוצר הסופי מורכב בארצות הברית. כך למשל, המדינה יבאה בשנה שעברה נפט גולמי מקנדה בשווי 93 מיליארד דולר. "יש דברים מעטים בלבד שאפשר להגיד עליהם שהם 100% מיוצרים בארצות הברית", סיכמה דיאן סוונק, הכלכלנית הראשית של KPMG.