הממשל הסיני מבקר את יום הרווקים: "עליבאבא רק סוגדת להכנסות"
הממשל הסיני מבקר את יום הרווקים: "עליבאבא רק סוגדת להכנסות"
העיתון הסיני הממשלתי פרסם מאמר ביקורת חריף נגד חגיגת הקניות של עליבאבא ו-JD.com ששברו שיאי מכירות. לדבריו, הסוחרים מעודדים נהלי תחרות לא הוגנים במקום לקדם מדעים וטכנולוגיה לפי תוכנית הפיתוח הסינית
המשך הלחץ של ממשלת סין על חברות הענק במדינה? מאמר בעיתון הסיני הממשלתי Securities Daily טוען שיום הרווקים הסיני צריך לעבור מ"מלחמה על טראפיק ומכירות" לאירוע המתמקד במדעים וטכנולוגיה. יום המכירות בהובלת ענקית המסחר המקוון עליבאבא אף תואר כ"סגידה להכנסות", וזאת בניגוד לתוכנית הפיתוח הסינית החדשה.
לפי המאמר, יום הרווקים השיג במשך מספר שנים מכירות שוברות שיאים, אך הוא הוביל גם להתנהלויות כמו שליחת הודעות ספאם למשתמשים ונהלי תחרות לא הוגנים. עוד נטען כי המודל שהתפתח הוא כזה שמקשה על השגת "חדשנות מוצלחת".
לפי הודעת עליבאבא, היקף הסחר הכולל (GMV) במבצעי יום הרווקים הסתכם ב-540.3 מיליארד יואן (84.54 מיליארד דולר), זינוק של יותר מ-8% לעומת השנה שעברה. ב-JD.com דיווחו על מכירות בהיקף של 349.1 מיליארד יואן (54.6 מיליארד דולר), עלייה של 28% לעומת המכירות ב-2020. הנתונים מצביעים על התיאבון הגדול של הצרכנים הסינים לרכוש בפלטפורמות של ענקיות המסחר המקוון.
לדברי מחבר המאמר בעיתון הסיני, על ידי אימוץ טקטיקות של מחירים נמוכים, הפלטפורמות והסוחרים מעודדים צריכה שאינה תואמת עם היעדים של סין להשגת צמיחה איכותית. בעיתון המשיכו והסבירו כי סגידה להכנסות אינה פוגעת רק בצמיחה הדיגיטלית אלא גם מקושרת לכאוס. לכן קראו להפוך את היום לפסטיבל לפלטפורמות ולעסקים להצגת הישגים חדשניים ותקווה שבהמשך שישאפו גבוה יותר.
"אני מקווה שיגיע היום שענקית האינטרנט הסינית לא תתמקד בעסקים משפחתיים, אלא בחקר החלל", כתב מחבר המאמר בהתייחסו ליוזמות של מייסד אמזון ג'ף בזוס ומייסד ספייס X אלון מאסק שבמרדף להגעה לחלל.
עליבאבא ויריבתה JD.com לא הגיבו על המאמר.